Psát o neomarxismu znamená dotknout se jevu, jenž
může být nazván podzemním působením idejí.
Dnešní společnost, která praktikuje
a upřednostňuje efemérnost v myšlení, si jenom těžko připustí,
že něco, z jejího pohledu tak odtažitého, jako jsou abstraktní
ideje, by mohlo ovlivňovat každodenní život nejen v době, kdy
konkrétní idea vzniká, nýbrž po desetiletích, staletích či
dokonce tisíciletích. Tzv. smysl pro realitu, který se dnes
dostal všude ke slovu a je mu s radostí nasloucháno, mluví spíš
o tom, že pod tenoučkým pláštíkem nějakého neduživého
a krátkodechého duchovna, bobtnají ty pravé světodějinné síly:
základní lidské potřeby jako nasycení hladu, pohlavního pudu,
touhy vlastnit a ovládat. Ty jsou motorem lidského konání,
přičemž věci metafyzické jsou brány, a to i mezi lidmi
zakládajícími si na své „duchovnosti“, jako nadstavba toho, co
je nutné, jako ornament, který může, ale i nemusí být. Svět, ve
kterém dnes žijeme, má tedy sklon přehlížet aktuální moc idejí.
Dokonce i nepřátelství mezi idejemi, jejichž
přímo hmatatelný boj nelze přehlédnout, se snaží svět
bagatelizovat a převádí očekávaný smír na bázi oné všezahrnující
elementárnosti v duchu vět: vždyť jsme všichni lidé, stejně
jíme, stejně se rodíme, milujeme a umíráme.
Tedy to podstatné, co nás sjednocuje, to jsou ony
tzv. antropologické konstanty, a nepodstatné duchovní
„serepetičky“ nám to kazí. Zbavme se jich, říká svět, vždyť to
není tak těžké, a budeme žít jako v ráji. Ideje jsou brány jako
slabý, i když dotěrný hmyz, který se dá odehnat mávnutím ruky.
Skutečnost je však naprosto jiná. Ideje nejenom že mají moc
a nejenom že, obrazně řečeno, „žijí svůj život“ nezávislý na
lidských přáních, ale ony ovlivňují chod lidské společnosti,
diktují společenský život do detailů, přičemž se dokážou
ukrývat, přezimovat a v poloze spánku čekat, kdy se dostanou ke
slovu. Následkem toho není kulturní a společenská situace ve
světě jen projevem aktuálního lidského chtění, ale převážně
dědictvím a naplněním. Semínka stará desetiletí, staletí
i tisíciletí se derou na povrch, až vydají své plody. Lidé,
kteří se nezajímají o minulost, jsou pak překvapeni, když jim
tato zeleň počne bujet pod nohama. Když přišel teoretický
socialismus v devatenáctém století s ideou společných manželek
a dětí, lidé byli zděšeni. Ale kdyby se začetli do Platóna, tak
by seznali, že tato více než dva tisíce let stará a teoreticky
již tehdy důkladně propracovaná idea jenom dřímala ve starých
foliantech, tváříc se nevině jako odumřelá fosilie pod nánosy
křesťanství. Lidi se však začínají zajímat o pohromy teprve
tehdy, když se z roviny metafyzické přesunou do roviny fyzické.
Také náš současný život je ovládán idejemi, které
skrytě a nenápadně pronikají do nejjemnějších drapérií našeho
bytí a infikují svými zhoubnými bakteriemi organismus
společnosti. Tato nákaza se ráda halí do šatů z ctnostných
a sentimentální humanitou protkávaných pojmů. Pod povrchem této
hory bludů se kupí vrstva za vrstvou staletých sedimentů. Bylo
by nad možnosti této práce odkrýt všechny vrstvy herezí, které
tvoří piedestal pro současný vrchol. Zaměřme se toliko na
vrstvu, která se ještě pořád tváří jako neškodná akademická
inovace myšlení a přitom se již stala směrodatnou a vedoucí
ideologií současné společnosti. Tento průzračný tubus
zakrývající temné hlubiny, do kteréhož je srolována a jímž je
neomylně těsně pod povrchem formována nejnovější doba, bývá
povšechně nazýván neomarxismem. Naše evropská kultura a skrze ni
i světová se v současnosti stala obětí pomalé infiltrace všech
svých ochablých částí neomarxistickou aneb také novolevicovou
filosofií. Staleté instituce rodiny, státu, obce, Církve, armády
již předtím oslabené sérií revolucí jsou definitivně doráženy
a ničeny pozvolným metafyzickým jedem namíchaným z idejí. Když
je nám v mediích, jakož i v běžném životě, doporučováno či
vnucováno žít podle norem neomarxismu, nikdy se nedovíme, že se
jedná o neomarxismus. Neomarxismus se rád skrývá za obecně
platné a mnohavrstevné pojmy, které spíše zamlžují, než
objasňují původce směřování současné společnosti.
Když většina lidí slyší slovo marxismus nebo
neomarxismus, tak se jim vybaví fanatický revolucionář,
bestiální rabiját mučící vězně v gulagu anebo drogami zmámený
studentský výlupek všech nectností metající dlažební kostky.
Stěží si někdo představí pohodlného maloměšťáka, který osedlal
své křesílko před televizorem a cvalem pádí, třímaje pevně
opratě dálkového ovladače, vpřed k světlejším zítřkům. Nápodobně
bychom si jenom stěží za marxismem vybavovali lovkyni
plastických operací myjící svého milovaného pejska v novém,
protentokrát již zajisté dokonalém psím šampónku. Ve skutečnosti
jsou právě tito „lidičkové“ reprezentanty současného
zvítězivšího a zdomácnělého marxismu, byť by to slovo ani
neuměli řádně vyslovit. Ideje marxismu se jim dostaly pod kůži,
a oni žijí s nimi a podle nich.
Prostor, ve kterém se neomarxismus usadil, je
naše západní civilizace a naše životy jsou jím ovlivňovány, ať
už chceme, nebo ne. V případě, že se mu nebráníme, tak přijímáme
jeho aplikaci v běžném životě. Když mu odporujeme, tak jsme
nuceni se jím obírat a otravovat si život čtením
neomarxistických paskvilů a studováním nepřítele, který je nudný
a suchopárný.
Abychom mohli pochopit současnou fázi
neomarxismu, kdy se stal z elitářského intelektuálního projektu
majetkem mas, musíme načrtnout v krátkosti jeho vývoj.
Zmíněný neomarxismus není ve skutečnosti až
takové novum, za které by se rád vydával. Je to jenom jeden
z proudů marxismu devatenáctého století, který se dostal po
vítězství marxismu v Rusku na vedlejší kolej a musel pak být
vzkříšen osvíceným Západem poté, co se jeho pohřeb v Sovětském
svazu stal definitivním.
Pro tenhle typ marxismu se nejlépe hodí německý
meziválečný pojem Kulturbolschewismus, který primitivní,
ale výstižnou formou vyjádřil podstatný rys neomarxismu. Je jím
důraz kladený na kulturu a humanitní vědy obecně. Zatímco
původní marxismus byl pojat jako ekonomicko-sociální doktrína,
neomarxismus představuje v podstatě radikální odklon od této
základny směrem ke kultuře. Ekonomicko-sociální model marxismu
doplněný o militaristicko-byrokratickou tradici přenesenou do
Ruska pruskými úředníky a vojáky se realizoval ve východní
Evropě a kulturně-sociální model se realizoval na Západě,
přičemž nyní probíhá jeho etablování i v Evropě východní, kde
nahradil marxismus původní. Kdy a jak došlo k rozdělení těchto
dvou proudů?
Do roku 1917, kdy zvítězila bolševická revoluce
v Rusku, působil marxismus dojmem wagnerovského
Gesamtkunstwerk, ve kterém se střetává celistvá interpretace
světa se širokospektrální účastí různých sociálních vrstev.
Potkávali se zde spolu neposlušní synkové šlechticů a továrníků
s dělnickými samouky a radikálními živnostníky, profesoři
z univerzit a salónní žvástalové s uměleckou bohémou
a obrýlenými sufražetkami z lidových knihoven. A samozřejmě
nechybělo neodmyslitelné lepidlo tohoto galimatyáše, revoluční
Židé ze všech koutů světa. Marxismus byl jejich krásnou iluzí
a opojným snem, nepostrádajícím prvky sekulárního náboženství,
jehož realizace byla v nedohlednu, což vždy uklidňuje vyznavače
radikálních sektářských doktrín, protože chtějí ještě chvíli
zahnívat v buržoazním rozkladu, který je zplodil a kterému tak
důkladně rozumějí. Když nastala realizace onoho snu, tak mnozí
vyznavači marxismu zalapali po dechu. Ne že by jim překáželo
vraždění „buržujů“ a křesťanů, vždyť i sám György Lukács, jeden
z proroků neomarxismu, se s radostí účastnil poprav a osobně
k nim dával rozkazy v době revoluce Bély Kuna v Maďarsku a na
Slovensku. Vedení nové revoluční elity však postrádalo onen
„kulturní“ rozměr, který byl u ní očekáván. Curzio Malaparte se
ve své knize s názvem Dobrák Lenin posmívá jeho
maloměšťáctví v kultuře a mezilidských vztazích. Lenin jakožto
milovník realismu v umění, procházející se se svou starou
„tchyní“ v invalidním křesle, nezapadá do představy rebela bez
bázně, hany a předsudků; i když zajisté asi nikdo z nás
nepochybuje o jeho schopnosti popravovat tisíce a tisíce. To ale
umějí i jiní usedlí úředníci a maloměšťáci; to, co chybělo, byl
právě onen kulturně-destruktivní rozlet.
Co víc, po Leninově smrti se tento maloměšťácký
přístup ke kultuře a společnosti upevňuje, prosazuje se
budovatelský asketismus činící z kultury pouhý vedlejší doplněk
při budování hierarchicko-militaristického totalitního státu.
Známý trockista Max Shachtman již ve své brožurce Zrod
trockismu z dvacátých let hovoří o „pravicových živlech“
roku 1917 – Stalinovi, Kameněvovi, Zinověvovi a spol., což
svědčí o velice brzkém zklamání, které následovalo hned po
revoluci. Prorok neomarxismu Antonio Gramsci po návštěvě v Rusku
znechuceně napsal: „Na východě je stát vším, občanská společnost
je tam primitivní.“ Z toho správně (z pohledu neomarxismu)
vyvodil, že v Rusku se změnila pouze fasáda státu, ale
společnost zůstala stejně primitivní (dle jeho kriterií) jako
předtím.
Mnozí marxisté si postupně s údivem uvědomovali,
že kulturní vymoženosti, ve které doufali, jako např. polygamie,
homosexualita, společné děti a ženy, umělecká avantgarda,
nudismus apod. jsou v novém státě sovětů nemilosrdně potírány.
Soudruzi, kde se stala chyba, ptali se zděšeně. Za viníka byla
prohlášena masa ruských troglodytů, která nepochopila marxismus
dobře. Zasvěcená práce Nikolaje Berďajeva Prameny a smysl
ruského komunismu tuto tezi v podstatě potvrzuje. Jeho popis
revoluční tradice v Rusku od slavjanofilů, přes narodniky,
petrašovce až po bolševiky vykazuje souvislý nezájem o kulturní
nuance. Vidíme spíš tvrdost, krutost, disciplínu, nihilismus
a fascinaci mechanickou organizovaností prusko-německé
provenience, která se, jakožto nedostatkové zboží ve slovanských
končinách, těší až doposavad u všech Slovanů uctivému obdivu,
zůstávajíc jim nepochopitelnou a záhadnou.
Pomněme jenom na skvěle popsaného Šigaleva
v Dostojevského Běsech nastiňujícího vizi
totalitně-technokratické mašinérie, ve které není místa dokonce
pro jakoukoliv kulturu, ani revoluční. Rusové očekávali od
marxismu jakožto od německého, resp. německo-židovského
vynálezu, že jim zavede klapot strojů, mručení motorů,
elektřinu, pracovní nasazení, zkrátka vysoce organizovaný
pořádek, tedy přesně to, čeho měli západní marxisté plné zuby.
Jediný, kdo mohl ještě zachránit západní pojímání marxismu
v Rusku po Leninově smrti, byl Lev Davidovič Trockij-Bronštejn
se svou permanentní revolucí, která dávala možnost erodovat
rychle tuhnoucí monolit nového státu. Ve chvíli, kdy byl
vyexpedován za hranice, zavřela se nad kultur-bolševismem
v Rusku voda. Rusko se přibližovalo stále víc
novopohansko-technokratické verzi byzantské říše, kde manželkám
stranických funkcionářů působilo největší radost dát si ikonu do
kouta světnice a shánět západní mixér do kuchyně.
To bylo samozřejmě to poslední, co si mohli
západní marxisté přát. Proto museli vzít věc do svých rukou. Ba
co víc, k jejich žalu se i západní dělnická třída ukázala být
determinována maloměšťáckými předsudky a ztratila časem
u neomarxistické elity punc avantgardy. Neomarxisté ji zavrhli
coby revoluční element a za strůjce revoluce označili malé
kulturní elity, schopné provést tu pravou revoluci, která se
týká změny lidského myšlení a kulturních tradic.
To, co neomarxisté pozorovali u Lenina, stalo se
jim obecným předpokladem pro reinterpretaci marxismu a jeho
strategie. V ignorování strategie skutečně revoluční kultury
v revolučním hnutí poznali hlavní ohrožení revoluce. Neomarxisté
jakožto legitimní dědicové romanticko-estetické vzpoury
z počátku devatenáctého století pochopili, že svět, který je
zajímá a baví, tj. svět kultury, umění a humanitních věd, je
jedinou bází a prostorem, kde revoluce skutečně funguje.
V jiných odvětvích života vede revoluce k reinkarnaci
hierarchického systému.
Ještě než se pustíme do rozboru neomarxismu, tak
se musíme pozastavit u jednoho problému, který vzniká, když
mluvíme o neomarxismu a především neomarxistech jako
o homogenním hnutí s jednotnou strategií. Často bývá prezentován
jako konspirativní teorie konstruovaná na vysoce strategickém
základě (tedy jako čistě lidský produkt) a jako hlavní příčina
úpadku, přičemž se spíš jedná jenom o jednu z jeho fází nebo
jeden z výhonků, který se ujal a rozplemenil. Nejzřetelněji jsme
mohli pozorovat podobný přeceňující pohled u Patricka Buchanana
v jeho knize Smrt západu. V ní jsou popsáni představitelé
frankfurtské školy jako hlavní strůjci zkázy. I když pomineme,
že se zde průběh úpadku západní kultury vytrhává z kontextu, kam
patří i revoluce protestantsko-zednářských Spojených států
velebených Buchananem, tak vidíme, že se přeceňuje význam
několika lidí, kteří jsou jenom nástrojem sil dalece
přesahujících hrstku levicových intelektuálů. Síly temna nejsou
závislé na neomarxismu, nýbrž naopak. Jestli jej již nebudou
potřebovat, pak si zajisté najdou jiné páky k obracení světa
vzhůru nohama. A zcela zajisté by nezmizeli se zánikem
neomarxismu. Ostatně, vlastnosti a sklony, které přivedly přední
neomarxisty do řad plíživé revoluce, jsou tak obecné, že jsou
kompatibilní i s jinou ideologii, kdyby jí bylo třeba.
Shrňme v několika bodech tyto sklony:
1. Vykořeněnost – pocit nesounáležitosti se
společností a pocit vzdoru vůči ní. Zde je třeba připomenout, že
většina aktérů neomarxismu má židovské kořeny, a tudíž značně
rozvinutý distanční afekt vůči společnosti.
2. Přemrštěná citová vazba k umění – což je
následek sofistikovaného humanitního vzdělání postrádajícího
Víru, které již svou podstatou přináší vnitřní rozpory a je
nepoužitelné jakožto vodítko při budování společnosti založené
na nějaké autoritě; tedy všech společností, protože každá
vyžaduje určitá omezení v umění a kultuře. Neomarxisté naopak
považují uměleckého romantického buřiče za společenský ideál.
3. Romantismus – tj. pocit výlučnosti,
velikášství a sekulárního mesianismu.
4. Utopismus – tj. pocit, že principy světa se
dají změnit. Erich Fromm v knize Člověk sám sebou píše:
„Autoritativní myslitelé si ulehčili situaci tím, že
předpokládali existenci lidské přirozenosti, kterou považovali
za strnulou a neměnitelnou.“
Tyto sklony, kombinované s vnějším
transcendentním tlakem podobně dekadentního charakteru je ženou
do rolí, které hrají. Z hlediska konspirativního titanismu je
jejich role mnohem ubožejší, než se jim přisuzuje. Jejich osobní
záliby a emoce je podobně jako většinu lidí vedou k tomu, aby
jednali, jak jednají. Navíc jsou zde ideje, onen meziprostor
uprostřed světa a zásvětí sdílený všemi lidmi, a nejenom lidmi.
Namnoze ten, kdo se domnívá, že je ovládá, bývá jimi postrkován
a zotročován. Člověk není vládcem idejí. V podstatě se role
neomarxistů v poměru k temným silám neliší od rolí běžných lidí.
Jsou využíváni a pak následně odmrštěni tam, kde je pláč
a nářek.
Tolik o povaze neomarxistů, jejichž literární
mandarinismus a ješitnost, což jsou vlastnosti znemožňující
jakoukoliv seriozní konspiraci, jsou koneckonců dobře
zdokumentovány. Stačí vzpomenout na to, kterak se v šedesátých
létech při studentských revoltách rozplývali nad náhlou
popularitou, jak lichotili studentské lůze a hýčkali její pudy,
přičemž nezapomněli jeden druhého kritizovat, hádat se o to, kdo
je více pokrokový, nebo si dokonce stěžovat na neobjektivní
rozdělování dotací Horkheimerem v Institutu pro sociální výzkum.
Neomarxisté tedy nejsou zajímaví jako nějaké
obzvlášť originální figury v dějinách myšlení. Co je zajímavé
a čeho je třeba se obávat, to jsou podzemní ideje, které si je
osedlaly. Tyto ideje a síly zde byly již před Kristem a ke své
existenci neomarxisty nepotřebují, jsouce živeny z jiných
zdrojů. Neomarxisty využívají jako beranidla k zavedení chaosu
v řadách svých nepřátel, tedy nás. Protože permanentní chaos je
to, o co neomarxistům jde. Avšak silám temna nejde o chaos,
nýbrž o zavedení hierarchie zla. Neomarxisté tedy plní úkoly
tzv. užitečných idiotů.
To, v čem spočívá jediná skutečná originalita
neomarxistů, je jejich důslednost, se kterou ad absurdum
domysleli linii romanticko-liberální glorifikace svobody
individua ve vztahu k realitě. Po neúspěšném etablování
západního marxismu v SSSR, který byl experimentem par
excellence, protože měl zrušit v konečném důsledku stát
a všechny autoritativní společenské vztahy, což se ukázalo jako
utopie, bylo neomarxistům jasné, že struktura světa je jednou
provždy pevně dána a každá pobořená pyramida pořádku se zase
přestaví do nové pyramidy, a ta se jim jakožto silám spontaneity
a chaosu stává nebezpečnou. Dospěli v podstatě ke stejným
závěrům jako konzervativci (proto některým neomarxistům nedělá
problém se za ně dnes vydávat), avšak vyvodili z toho docela
jiné závěry. Pokud se tedy tato struktura zničit nedá, tak je
nutno ji neustále rozkládat, aby vznikl jakýsi druh
dialektického zápasu, jehož výsledkem bude co nejvíce
dosažitelná svoboda individua a v jeho rámci je jedině
uskutečnitelná pravá svoboda, nezávislá na jakémkoliv řádu. Je
to nikdy nekončící proces permanentní revoluce, která musí být
neustále prométheovsky bojována proti zlu hierarchie a autority.
I když to připomíná anarchismus, není to zdaleka totéž, protože
klasický anarchismus mírně rustikálního zabarvení předpokládal,
jak psal Bakunin v práci Státnost a anarchie,
organizování zezdola nahoru a Kropotkinův anarcho-komunismus
pracoval s pojmy občiny a pospolitosti, což jsou ideje evokující
neomarxistům patriarchální přežitky předpokládající alespoň
nějakou autoritu. Neomarxisté však ve strachu před jakoukoliv
autoritou, jak ukážeme níže, označují dokonce i rozum a tvorbu
přesně vymezených pojmů, tedy jazyk a řeč jako takové, za
fašistické.
A teď krátce k dějinám neomarxismu. Za nepřímého
zakladatele neomarxismu bývá považován Antonio Gramsci, italský
komunista, jeden z prvních zklamaných vývojem v SSSR. Ve snaze
o řešení tohoto marxistického dilematu ohledně revoluční praxe
v sovětech, přichází Gramsci s teorií hegemonie. Tak označuje
schopnost dominantních společenských tříd uplatňovat ve
společnosti kulturní a sociální vůdcovství, což znamená
přesvědčit slabší třídy, aby respektovaly jejich morálku,
politické a kulturní hodnoty. Neděje se to ovšem pomocí násilí,
nýbrž ekonomickou, politickou a hlavně kulturní manipulací. Síla
hegemonie je postavena na třech pilířích: ideovém, kterým je
tradice, institucionálním, kterými jsou Církev, média, školy
apod., a opozičním, kterým jsou neškodná reformní hnutí dělající
štafáž celému systému. Skutečnou opozicí je kontra-hegemonie.
Úkolem revoluce je okupace těchto pilířů, ale zároveň, aby
nedošlo k nové hegemonizaci, vytvoření nové kontra-hegemonie,
mocenského uskupení, které zabraňuje vzniku ustálené hierarchie
a nepřetržitě vyzývá k ideovému boji. Vidíme zde jasně
nastíněnou ideovou osu celé nové levice: kulturní infiltrace
a permanentní boj s autoritou. Gramsci se poučil z toho,, co
viděl v SSSR. Lidem, kteří mají v hlavě ikony, je zbytečné dávat
továrny, bořit kostely a brát polnosti. Je potřeba jim vymazat
ikony z hlavy, a až pak se změní společnost. Jako strategii
navrhoval Gramsci tzv. pochod institucemi, neboli pomalou
infiltraci kultury novými idejemi. Gramsci pochopil, že kulturní
teror, jak byl prosazován kupříkladu jiným pozdějším
neomarxistickým guru Györgym Lukácsem v čase maďarské revoluce,
která důsledně vydrancovala i Slovensko v roce 1919, budí odpor
zaostalých lidí a zvrhává se v posilňování reakce. Lukács již
tehdy jako komisař pro kulturu a osvětu zaváděl povinnou
sexuální výchovu, v jejímž rámci nabádal děti ke svobodnému
pohlavnímu styku, brojil proti monogamii, náboženství a rodině.
Umíme si představit, jaký to byl pro lidi šok. Lidé zuřili
a byli nadlouho uzdraveni z iluzí o komunismu, který jim pak
musel být naexportován po II. světové válce ze zahraničí,
jelikož nálada na Slovensku a v Maďarsku mu jaksi nebyla
nakloněna. Volba metody nebyla tedy z neomarxistického hlediska
správná.
K dalšímu zdroji neomarxismu může být počítán
i Lev Trockij-Bronštejn, který svou teorií permanentní revoluce
potvrzoval nutnost boje proti způsobu, jakým svět i po vítězné
revoluci regeneruje svou hierarchii do nové hierarchie, s novou
tradicí, novými dogmaty a novým konzervatismem.
Hlavní zásluhy na neomarxismu si nicméně vydobyla
nepochybně tzv. frankfurtská škola seskupená kolem Institutu pro
sociální výzkum. Ten vznikl v roce 1923 jako první marxisticky
orientovaný ústav v Německu, a to za hojné finanční podpory
milionáře Felixe Weila, syna velkoobchodníka s obilím. Jelikož
se jednalo o období poválečné německé bídy, kdy se tzv.
„keťasilo“, můžeme mluvit spíš o keťasovi, jenž si šmelinou
s nedostatkovým zbožím vydělal horibilní sumy. Okamžitě se ale
vnucuje otázka, jaký může mít keťas a milionář zájem na založení
ústavu marxismu? V čele ústavu stál z počátku austromarxista
Carl Grünberg. Původní název měl být Ústav marxismu, ale byl
zamítnut jako příliš provokativní (sic!).
Všichni význační představitelé neomarxismu měli
co do činění s touto tzv. kritickou školou. Herbert Marcuse,
Theodor Adorno, Jürgen Habermas, Erich Fromm, Walter Benjamin,
Max Horkheimer a spousta dalších. Po roce 1933 společně utekli
do Spojených států, důsledně se vyhýbajíce Sovětskému svazu.
V souvislosti s jejich útěkem je nutno zmínit jednu skutečnost,
ze které není nutno vyvozovat radikální závěry, ačkoliv přeci
jen představuje zajímavý jev. Je fakt, že téměř všichni
příslušníci frankfurtské školy byli Židé, včetně milionáře,
který je dotoval. V následujících letech se ze stejných zdrojů
rekrutovali i jejich asistenti a spolupracovníci. Někdy je
zábavné číst kupříkladu poděkování na předsádce knihy Herberta
Marcuse Jednorozměrný člověk. Jména Robert Cohen, Arno
Mayer, Hans Meyerhoff, David Ober, Louis Rabinowitz působí svou
homogenitou v anglosaském prostředí jako pěst na oko. V kontextu
toho není překvapující, že úvodní citát v nejslavnější knize
Ericha Fromma Útěk před svobodou pochází z Talmudu a zní:
„Jestli nejsem sám pro sebe, kdo bude pro mne?“
Jednotliví představitelé si práci na novém
člověku pěkně podělili: politiku měl za úkol Horkheimer, Marcuse
a Neumann, umění Adorno a Benjamin, kulturu všeobecně
Marcuse,
psychologii Fromm atd. Nejvýznamnějším projektem ústavu byl
výzkum autority a rodiny. Odhaloval strukturu dominance v rodině
a dokonce i v samotné osobě člověka. Fašistická hydra byla
odhalena v samotném mozku každého jednotlivce a učinila z jeho
vědomí bojiště mezi hodnými anti-autoritativními silami a zlými
přirozenými sklony k autoritářství a k poslušnosti vůči
autoritám. Nejslavnější publikace frankfurtské školy, sborník
prací celého kolektivu, nese název Autoritativní osobnost.
V ní se poprvé komplexně označují jakékoliv projevy
tradicionalismu a konzervatismu za psychologickou a fašistickou
deformaci. Theodor Adorno objevil i zdroj tohoto mentálního
fašismu – je jím patriarchální rodina.
V roce 1937 Horkheimer publikuje stať Tradiční
a kritická teorie, ze které byl pak odvozen oficiální název
této filosofické školy „kritické teorie“. Základní „teoretická
intence“, ze které kritická teorie frankfurtské školy vychází,
je tvrzení, že „ řídicím principem k sociální realitě je
kritika, jakožto sebeuvědomění kritického rozumu, který je tak
schopný postihnout základní a nejhlubší rozpory v současné
společnosti. Takovéto postihování pak koresponduje s ‚imanentní
praktickou intencí‘, která je vedena ideou emancipace člověka
ode všech forem panství, podřízenosti a útlaku.“
Po dobu exilu ve Spojených státech se dostává
frankfurtské škole hojných dotací ze strany vládních kruhů,
jakož i ze zdrojů podobných těm, ze kterých pocházel i její
první sponzor. Učedníci neomarxismu právě za pobytu v USA, tj.
během světové války, objevili kouzelné slovíčko: „fašistický“,
mající přímo magický vliv na pokojné maloměšťáky, kteří nechtějí
být tímto slovem za žádných okolností označováni a udělají
cokoliv, aby se onomu hroznému stigmatu vyhnuli. Neomarxisté si
to dobře zapamatovali a dodnes tímto slovem terorizují své
odpůrce.
Po válce se někteří vrátili do Evropy, jiní
zůstali v Americe, všichni pak působili jako pracovníci
univerzit, odkud se dala na pochod v šedesátých létech nová
kulturní revoluce.
Začátkem šedesátých let se stává situace pro
neomarxismus mimořádně příznivou. Mládež na univerzitách,
přesycená vymoženostmi konzumní civilizace, se začíná ohlížet po
idejích, kterými by se mstila svým rodičům za to, že vedou
pohodlný život. V řeči normálních lidí se tomu říká nevděk,
v jazyku levice to byla revoluce. Jelikož se jim vše, co
bezpracně nabyli, přejedlo, přičemž nebylo vhodné zdůvodňovat
averzi obyčejnou přesyceností a leností, shodli se studenti na
tom, že věci, které si protiví, jsou jim protivné, poněvadž jsou
zlé svou podstatou.
Neomarxismus jim poskytl správné ideje, které
potvrzovaly, že celá západní společnost je zlá a je nutné ji
zničit. Následovalo několik směšných revolt, kterých se nikdo
kromě starostlivých rodičů nebál. Kytary kňouraly, LSD
vzbuzovalo lechtivé snění, dívky se vlnily. Všechno vypadalo pro
studentíky velice nadějně. Někteří dokonce uvěřili tomu, že
nikdy nezestárnou. Ovšem zákony společnosti a přírody jsou
nezvratné. Děti dostudovaly, dokouřily marihuanu (některé ale
jen proto, aby přešly na tvrdší drogy), vystřídaly dva tři
partnery a začlenily se do byznysu. V hlavě i v srdci si však
dál mnozí nesli neomarxistické ideje. A tehdy započal proces,
který byl zmiňován na začátku tohoto textu.
Společnost je organická a chová se jako živý
organismus. Její části jsou vzájemně provázány jemnou sítí
sociálního nervového systému, oživuje je duchovní, kulturní
a ideová krev, která, podlehne-li nákaze, brzo infikuje celý
organismus. Ideje neomarxismu pronikly do obývacích pokojů,
předměstských vilek, úřadů, zábavních parků i kostelů. Jejich
úspěch tkví v jejich kořenech, které vyrůstají z hlubin času,
jsou staré celá tisíciletí a dřímají v každém z nás pod podobou
dědičného hříchu. Neomarxismus jim přitakal jako takovým, aniž
by měl v úmyslu využít je jako předcházející revoluce alespoň
k něčemu konstruktivnímu. To, co vane z neomarxismu, je duch
vzpoury pro vzpouru pramenící v pýše a pocitu lidské
soběstačnosti, která osvobozuje sebe sama. Neomarxismus není
v podstatě nic jiného než nejsublimovanější forma satanistické
intence. Ba co víc, postrádá i konstruktivní záměr zla. Je to
jen čirá rozkoš ze vzpoury, pocit bez cíle, šílenství, podobně
jako posedlost sexem oproštěná o jakoukoliv účelnost, neschopna
ukojení a děsící se reality post coitum.
Neomarxismus v každodennosti
Základním prvkem, který se proplétá celým
myšlením frankfurtské školy, je přímo patologická fobie
z jakékoliv autority. Jako klasické vodítko nám poslouží
notoricky známá práce Ericha Fromma Strach ze svobody,
v originále Escape from Freedom („Útěk před svobodou“).
V této knize je jakékoliv smíření se s nutností autority ve
světě označeno dokonce jako psychická porucha. Fromm píše o
„masochistické perverzi, která žene individuum do područí
autority“. Zde bychom mohli citovat celé kapitoly, které dnes
znějí jako běžný mainstream, a přitom před cca padesáti
léty většině normálních lidí připadaly jako blouznění pomatence.
Kupříkladu patriarchálního otce vidí Fromm jako
typického patologického sadistu: „Sadistická osoba celkem
manifestačně miluje ty, nad kterými má pocit síly. […] On je
skutečně miluje, protože je nad nimi pánem. […] Tento poměr
nacházíme často zvláště ve vztahu rodičů a dětí. Zde je onen
postoj převahy a vlastnění ukryt za zdánlivě přirozeným zájmem
o pečlivou ochranu dítěte.“ Tím rezignujeme na jakékoliv
racionálně postižitelné projevy otcovské lásky. Každá taková
snaha bude dopředu definována jako sadismus. Ale Fromm jde ještě
dál: „Ve skutečnosti je sadomasochistický charakter typický pro
velikou část střední třídy...“, neboli značná část obyvatelstva,
jestli ne rovnou většina, jsou patologická individua. Svět je
dle neomarxistů ovládán autoritativní etikou, která upírá
člověku poznání toho, co je dobré a co zlé. Tvůrce norem je vždy
autoritou, která přesahuje individuum.
Přestože boj proti autoritám v Evropě započal již
před třemi sty lety, Fromm smutně konstatuje: „Současná krize
lidstva vedla k tomu, že se člověk vzdává nadějí a idejí
osvícenství, pod patronací kterého počal náš filosofický
a ekonomický pokrok. Samotná myšlenka pokroku je označována za
dětinskou iluzi, místo toho se káže ,realismus‘, což je jenom
nedostatek [...] víry v člověka.“ No to je opravdu hrozné
pomyšlení!
Vidíme, že se zde mluví doslova o VÍŘE v člověka
s přímo náboženským patosem. Tohle vyznání naznačuje, proti komu
je především veden útok. Proti autoritě nejvyšší, proti Bohu.
Fromm ho označuje za prvního autokrata, jenž vyhnal Adama a Evu
z ráje. Vůle Boží je pak v neomarxistickém pojetí brzdou
v rozvoji osobnosti: „ Schleiermacherova definice náboženské
zkušenosti jakožto zkušenosti naprosté závislosti je definicí
masochistické zkušenosti všeobecně.“ Neboli, víra v Boha
a závislost člověka na něm je vlastně duševní poruchou, kterou
je nutno léčit.
Minulost je pro neomarxisty samozřejmě také zlá,
protože je symbolem autority. „Autoritářský charakter uctívá
minulost. Co bylo, bude věčně. [...] Rysem každého
autoritativního myšlení je přesvědčení, že život je určován
silami mimo člověka samého. Jediné možné štěstí tkví v podřízení
se těmto silám. Bezmocnost člověka je námětem masochistické
filosofie.“
Není nutno se dlouze rozhlížet, abychom
postřehli, že těmto myšlenkám se dostalo v současnosti plného
uplatnění. Projevit autoritativní sklony je považováno za
totální faux pas.
Typickým příkladem je škola. Učitel užívající
tvrdá slova, kriticky hodnotící chování, vzhled a výkony žactva
je persona non grata. A to nemluvíme o tělesném trestu,
jenž má dnes příchuť genocidy. Ideálem je kamarádský učitel,
který žáky nevede, pouze s nimi kreativně diskutuje, nebo se
dokonce, jak to samotní propagandou zblbnutí pedagogové rádi
uvádějí, sám od žáků lecčemu přiučí. Výsledky pěstování tohoto
ušlechtilého rousseauvského divocha jsou již patrny: drogy,
perverze, pubertální promiskuita, zločinnost, šikana a v
neposlední řadě i fyzické útoky na učitele.
Obdobná situace je na poli rodinném. Fromm ve své
knize s příznačným názvem Člověk sám sebou píše:
„Rodičovská autorita a to, jak si s ní dovedou děti poradit, se
ukazuje jako klíčový moment neurózy.“ Tedy rodičovská autorita
je přímo zdrojem duševních poruch. Abychom zabránili poškozování
zdraví, tak je nutno proti autoritě rodičů bojovat. „Přirozenou
reakcí dítěte na tlak rodičovské autority je vzpoura, která je
základem Freudova oidipovského komplexu. [...] Vzhledem k tomu,
že společnost a rodičovská autorita se snaží zlomit vůli dítěte,
jeho bezprostřednost a nezávislost, dítě [...] bojuje proti
autoritě představované rodiči; bojuje za svoji svobodu nejenom
před tlakem, ale za svobodu být sám sebou...“ Autorita rodičů
musí být odstraněna, jinak dítě vlastně nebude existovat,
jelikož nebude samo sebou, tj. zvláštní entitou. Vzpoura je zde
tedy něco jako konečné sebezrození individua.
Autorita je v dnešních rodinách pod vlivem těchto
idejí vytěsňována na pokraj pervertovaným pojmem lásky ukotvené
toliko v sentimentálním hýčkání dítěte a pěstování jeho ega, a
to mimo zasazení do jakéhokoliv rámce povinností.
I v křesťanských rodinách se mnozí štítí užívání tělesných
trestů pod heslem: ruka, která hladí, neuhodí. Nárůst egoismu
u jejich dětí je pak přivádí k údivu, proč ta všepřemáhající
láska, kterou dětem dávají, nepůsobí a neudělá z jejich dětí
malé andílky. Projev autority u otce se setkává v jeho okolí
s nepochopením a hnusem. Otec vyžadující plnění příkazů
a trestající jejich neplnění je vnímán jako tyran, matka pak
jako nervózní harpyje. Postupně se proti nim postaví i členové
rodiny, často prarodiče, kteří mají tendenci „bránit“ děti před
rodiči a otevřeně zlehčovat jejich autoritu. Jev v minulosti
nevídaný, protože staří lidé si naopak povětšinou na špatné
chování vnoučat stěžovali. Dvacet let sledování pokrokové
televize holt udělá své.
Děti jsou společností vedeny k permanentnímu boji
proti autoritě rodičů, což se děje pod pláštíkem práv dítěte.
Těmi jsou očkovány již během předškolní docházky, kde se formou
barevných plakátů seznamují s tím, že mají právo odmítnout práci
v domácnosti, mají právo na soukromí, že rodič nemůže zakazovat
kontakt se zlým kamarádem a samozřejmě jej nemůže trestat.
V konečném důsledku i samotní rodičové, vedeni
vlastní leností, uznají, že ta autorita je vlastně hloupost,
vždyť oni přeci také nemají rádi svého šéfa v práci, a tak se
svým dětem nediví, že se autoritě vzpírají. Rodič se, podobně
jako pan učitel, rozhodne stát kamarádem svých dětí a navrhne
jim dokonce oslovování křestním jménem. Tímto obrazem rodiče,
zejména otce, jsme pořád krmeni zábavním a reklamním průmyslem.
Ve filmech vypadá ideální tatínek asi takto: je to naivní
dobrák, popletený nešika, který ničemu nerozumí, ale má své děti
rád, což znamená, že se svojí dcery vždycky před odchodem na
diskotéku zeptá, zdali má pro každý případ náhradní prezervativ.
Nikdy nezvyšuje hlas, všemu se diví a děti ho musí zasvěcovat do
tajů života, jemuž nerozumí. Z čehož plyne, že on sám musel
prožít své dětství ve stavu naprosté demence, a nemohl si tedy
plnit svou dětskou funkci, čili poučovat tatínka.
Ve věcech veřejných je jakákoliv autorita známkou
fašizace. Podřízenost a úcta k autoritám jsou derivacemi
masochistických tendencí. Tyto tendence nezanikly ani v tzv.
demokraciích. Staly se jenom rafinovanějšími. Jelikož je
fašismus v hlavách a nikoliv na ulici, stal se tím hůře
postihnutelným. Jedno je ale jisté: fašismus je všude. Herbert
Marcuse se ve svém Jednorozměrném člověku ptá: „Existuje
vůbec v dnešním okruhu rozvinuté průmyslové civilizace
společnost, která by nebyla autoritativnímu režimu podřízena?“
Odpověď zní: nikoliv. Pak je ovšem evidentní, že boj nikdy
nekončí. Fromm dodává: „Vítězství nade všemi druhy
autoritativního systému bude možné, jen pokud demokracie
neustoupí, ale zahájí ofenzívu. [...] Bude triumfovat nad silami
nihilismu jen tehdy, když bude moci naplnit lidi co nejsilnější
vírou, které je lidská duše schopna: vírou v život, v pravdu
a svobodu a v aktivní a spontánní uskutečnění individuálního
JÁ.“
Tuto ofenzívu demokracie zažíváme denně
v pozvolna se rozkládajících státech a společnostech, kde
uskutečňování individuálního JÁ různých zvrácenců, zločinců,
bezcharakterních podnikatelů, politiků a uměleckých hochštaplerů
se stalo nikdy nekončící kulturní revolucí. Jakékoliv
autoritativní gesto vůči nim je považováno za svatokrádež.
Dokonce i státy, jakožto národní celky, se brání tomu, aby byly
vnímány jako nějaká autorita ve vztahu k jiným státům.
Neomarxisté vinili státy, že se staly nositeli maloburžoazního
egoismu a sadismu, který z roviny individuální a rodinné
přenesly do roviny národní a uplatňovaly jej vůči jiným státům.
Státy, aby nebyly právě takto vnímány, jsou ochotny falšovat
svou politiku až k hranicím stravitelnosti. Pod pokličkou
ostentativně popírané autoritativnosti narůstá tyranie těch, kdo
nenávidí autoritu, založená na té nejhorší autoritě, na síle
lži. Jelikož jsou naši vládcové z veliké části odchováni na
univerzitách šedesátých let, tak nutně pociťují rozpaky nad tím,
že se stali reprezentanty oněch autoritativních režimů, proti
kterým bojovali. I ta malá míra prezentované autority, která jim
ještě zůstala, jim vadí. Proto si modelují fikci o pokračování
své revolučnosti, i když házejí pumy a zakládají impéria. Na
útěku před autoritou, který je zároveň útěkem před odpovědností,
se snaží politici každý akt rozložit do ztracena. Nakonec se
ukáže, že za jakýkoliv čin v politice není vlastně odpovědný
nikdo konkrétní, protože nikdo si nenárokuje autoritu a tedy ani
právo rozhodovat. Pokud by někdo měl skutečně říct, kdo ovládá
současné státy ve smyslu odpovědnosti, tak bychom museli dojít
k poznání: všichni a nikdo. Po vertikále můžeme běhat nahoru
a dolů, aniž bychom zjistili, kde začíná a kde končí autorita
kohokoliv. Tenhle žádoucí stav se oficiálně nazývá liberální
demokracie. Nejlépe je to patrno na různých vyšetřovacích
komisích, které se topí v bezedných bažinách a hledají
nepostihnutelné nitky odpovědnosti. Samotní politici se pomalu,
ale jistě vnitřně přesvědčili, že hledání odpovědnosti za
vlastní skutky je nelehké, protože je v pravdě nelehké hledat
něco, o existenci čehož nejsou přesvědčeni. Snad pod vlivem
Fromma uvěřili, že „svědomí je jenom vnitřním donucovacím
aparátem závislým na kulturním a civilizačním tlaku“. Svědomí je
vůbec kulturní přežitkem jako takové, jelikož má svůj původ
v autoritativní povaze. Jestli se jej člověk drží, pak „se stává
nejen poslušným otrokem, ale též přísným dozorcem, který sám se
sebou jedná jako s vlastním otrokem“. Co se svědomí týče, tak
nejhorší je samozřejmě autoritářské svědomí. O něm Fromm píše:
„Autoritářské svědomí je hlas zvnitřněné vnější autority rodičů,
státu nebo kohokoliv jiného, kdo je v určité kultuře autoritou.“
Současné odmítání autority jde napříč celou
společností a pokračuje i za hranice fyzického světa. Autorita
v definování Universa je společenské, politické a kulturní tabu.
Ten, kdo o sobě tvrdí, že zná pravdu s velikým P, pravdu
metafyzickou a absolutní, je označován za zaostalého blázna.
Jestli se již někdo přiznává k náboženské a filosofické Pravdě,
pak vždy s opatrným dovětkem: ale to je jenom můj osobní názor
a nikomu jej nevnucuji. Je si vědom toho, že jinak by na sebe
vzal stigma patologického individua.
Se zamítnutím autorit úzce souvisí
modloslužebnická fetišizace svobody, kterou neomarxismus pěstuje
s bezmeznou posedlostí. Zatímco autorita v neomarxismu
představuje negativní vymezení, tak svoboda je pozitivním
ideálem. Svoboda se dosahuje, jak svorně tvrdí Marcuse, Fromm,
Adorno i Habermas, popřením tradiční zděděné autority, která
byla vnucena lidskému JÁ, popřením diktátu svědomí, objevením
vlastního JÁ a permanentní spontaneitou, kterou se udržuje
svoboda při životě. Pak si člověk „uvědomuje sebe jako aktivní
a tvořivé individuum a poznává, že existuje jen jeden smysl
života: prožívat jej“.
Bohužel, jak konstatují neomarxisté, na světě
jsou stále ještě živlové, kteří osvobození nechápou. Fromm
konstatuje: „Lidský mozek žije ve dvacátém století, ale srdce
většiny lidí ještě v době kamenné. Většina lidí ještě nesložila
zkoušku zralosti. [...] Potřebují mýty a idoly, aby unesli
skutečnost, že člověk je ve všem sám sebou, že kromě člověka
samotného neexistuje žádná autorita, která by dávala životu
smysl.“
Tato spontaneita se stala integrální součástí
našeho života. Stěží lze vyjmenovat všechny aplikace těchto
doktrín v běžném životě. Začněme rodinou. Hlavním úkolem dětí je
osvobodit se od svých rodičů. Masivní propaganda
zglajchšaltovaných médií stále popisuje, jaké hrůzy musí zažívat
mladý člověk, pokud žije ve společné domácnosti se svými rodiči.
Trendem je prchnout co nejdřív a osvobodit se. Boj však počíná
již dlouho předtím. Rodiče mají svou představu o budoucnosti
dítěte, jsou to ale i jeho představy? Ne. Ubíjejí jeho
spontaneitu, vnucují mu školu a výchovu a tím potírají to
jediné, co jej může osvobodit – ergo spontaneitu. Erich Fromm
doslova vyzývá k spontaneitě po vzoru malého dítěte, tedy
spontaneitě bez rozumu, přičemž rozum je označován jako
fašistický element. Významnou roli v osvobozování dítěte hraje
pohlavní život. Jedna z kultovních neomarxistických knih
Sexuální boj mládeže od Wilhelma Reicha svým názvem napovídá
dost o tom, abychom nemuseli přemýšlet, co je jejím obsahem.
A mládež skutečně bojuje, co jí síly stačí. Fromm se dokonce
obává toho, že v potlačování sexuality je vůbec kořen všeho zla,
protože: „zredukováním intenzity sexuální touhy [...] se
oslabuje osobní odvaha k spontánním reakcím ve všech ostatních
oblastech.“ V tom bychom s ním mohli souhlasit, protože po tom,
co stoupla u mládeže intenzita sexu, vynořilo se tolik
spontaneity i v jiných oblastech, že člověk nestačí žasnout. Jen
zůstává záhadou, když vidíme malé dítě tlouci svou babičku, zda
je to zatím jenom boj za potlačený sexuální pud, nebo již ona
slavná osvobozená spontaneita.
Osvobodit se musí i rodičové. Od sexuálních,
náboženských, morálních i sociálních předsudků. V tomto směru se
daří dosahovat ve společnosti vskutku revoluční spontaneity.
Osvobození od manželství narůstá, rozvodovost je na vzestupu.
Náboženství bylo rodiči definitivně hozeno přes palubu, také
jako brzda sexuální spontaneity. Multikulturní snášenlivost je
pak osvobodila z područí sociálních a rasových předsudků, takže
když je ztluče skupina imigrantů, neprotestují, nýbrž se
tolerantně odplíží do svého spontánního bytečku. Zdá se, že jsme
nikdy nebyli svobodnější než dnes. To ovšem nestačí. Je nutno
osvobodit se i od vlastních dětí, zejména tehdy, kdy ještě
nemohou projevit svou spontaneitu, tj. před porodem. Toto
potlačení spontaneity nevadí, jelikož se jedná dle neomarxistů
o shluk buněk a ne individuální JÁ.
Média nás zahlcují osvobozenými
a seberealizovanými jedinci. Sportovec na reklamním poutači
křičí: Je to ve mně, jen je to třeba objevit, JUST DO IT. Rocker
a pubertální hvězdička řvou BE FREE. Když nastane problém, tak
si dáte mentolový bonbón a jste FREE. Koupíte si byt a jste
FREE, automobil, jedete na dovolenou a tam všude nejste nic
jiného než permanentně FREE.
Osvobozují se i staří lidé: od bolesti, od stáří,
od vrásek, od vnoučat. Ve škole slaví spontaneita a osvobození
dokonalý triumf. Autoritativní memorování muselo ustoupit
spontánnímu vyjádření nálad a pocitů žáka. Jeho hulvátství
a vulgárnost jsou oslavovány jako pokrok a společenské blaho. Ve
školách se množí případy útoků na pedagogy, znásilnění,
a dokonce i bestiální vraždy, ale to vše je ničím proti
nádhernému pocitu svobody. Pořád jsme přesvědčováni, že právě
toto osvobození přinese vynikající vzdělanostní výsledky. Učební
osnovy se neustále scvrkávají a transformují, jen aby
nenarušovaly spontaneitu a volnost žactva. A výsledek? Totální
úpadek úrovně vzdělanosti.
V politice je pak osvobození vším. Války se vedou
již jen pro osvobození, do voleb jde politik nalevo i napravo
jen proto, aby bojoval za ještě větší svobodu, ženy se vrhají do
parlamentu, aby osvobodily své sestry atd. Běda tomu, kdo nechce
být osvobozen, s tím bude bez milosti zatočeno.
Tahle totalita svobody se liší od režimů s jasně
definovaným autoritativním charakterem tím, že se před ní nedá
schovat a najít prostor, kam uniknout, protože skutky jejích
vyznavačů nemají jiný kodex než svobodu, která se chce rozpínat
všude. Jestli se rozhodnou prosadit pedofilii nebo kanibalismus,
kdo může říct, že to není v intencích spontaneity a osvobození?
Někdo sice může namítnout, že nad takovýmto barbarstvím zůstává
rozum stát, ale to právě dělá dle neomarxistů chybu, neboť rozum
a jazyk jsou nástroji fašizace ega a společnosti, není tedy
radno se jich dovolávat.
„Buďte rozumní, žádejte nemožné,“ řvali studenti
v šedesátých letech. Jejich miláček Herbert Marcuse tvrdil, že
revoluční kritická teorie může mít pravdu i tehdy, když se jeví
střízlivým myslitelům jako utopická. Jestli někdo četl nekonečné
litanie marxistů o iracionalitě fašismu, bude překvapen, kde se
najednou vzala ta averze k rozumu. Fromm to objasňuje: „Existuje
dobrá iracionalita a zlá iracionalita.“ Zlá je samozřejmě ta
autoritativní a dobrá je ta, která vede k osvobození individua.
Racionalita naopak se svou tendencí pořádat, řídit, organizovat,
plánovat je typickým produktem vnitřního autoritářství
a fašizujícího ega. Jejím cílem je donucovat a vnucovat
striktní, exaktně vymezené pojmy. Herbert Marcuse píše: „V
rovnici rozum = pravda = skutečnost, která spojuje subjektivní
a objektivní svět v antagonistickou jednotu, je rozum
destruktivní silou, silou negativního.“ Dále praví: „Jako
pojmové myšlení a chování je rozum nutně násilím a panstvím.
Logos je zákon, pravidlo, řád založený na poznání. Tím, že
subsumuje zvláštní případy pod obecné, dosahuje myšlení nad nimi
moci.“ Logické myšlení se tak stává zdrojem tyranie. Je nutno
tedy postavit se proti rozumu a překročit jej. Marcuse s hrdostí
píše: „Skutečnost může být daleko utopičtější než kritická
a zásadová teorie, která se zdá být uprostřed jednorozměrné
společnosti výrazně utopická.“ Tím nechce říct nic jiného než
to, že věci nejsou takové, jaké nám ukazuje náš rozum, nýbrž
takové, jaké by měly být dle utopie.
Aplikacemi této teorie jsme postihováni každý
den. Utopie liberálně-levicových představ o sociální,
náboženské, rasové a rodové rovnosti jsou nám předkládány jako
fakta a vše, co jim odporuje, jako mámení vulgárního
atavistického rozumu. Jelikož vše, co odporuje svobodě
a podporuje autoritu, musí být zlé a lživé, pak jsou jevy, které
nezapadají do této utopické mozaiky, nutně označeny za lež, bez
ohledu na to, zda nám rozum říká, že jsou pravdivé. Proto je dle
současných neomarxistů nutné s něčím takovým skoncovat.
Aby se předešlo podobným zlořádům, je nevyhnutné
podchytit hlavního pomocníka rozumu, a tím je jazyk. Souputník
neomarxistů Roland Barthes tvrdil, že jazyk je svou podstatou
autoritativní, a jejich následovník Jacques Derrida jej
s duchaplností a neotřelou originalitou vlastní současnému
levicovému liberalismu označil rovnou za fašistický svou
podstatou. Jak tomu zabránit? Je nutno jazyku obrousit hrany.
Tomu napomáhá korektní pojmosloví a korektní řeč. Všechna
odvětví lidského života se stala obětí korektního newspeaku.
Cílem nového jazykového experimentu je zamlžit pojmy, setřít
jejich přesné kontury a navodit situaci, kdy je realita něčím
nevyhraněným, něčím, co poskytuje svobodě nejširší operační
prostor. Ve světě, kde vládnou striktně vymezené autoritářské
pojmy, kde vražda je vraždou, smilstvo smilstvem a hloupost
hloupostí, by jevy jako legální potrat, pornoprůmysl a liberální
politika narážely na neustálé problémy. Zmíněná korektnost se
lidem dostává rychle pod kůži, protože jim umožňuje vést ideově
bezkonfliktní život. Nikdo nikoho neuráží, protože již nic není
pohoršující, kromě autority samozřejmě.
Ideologové
a jejich ideje splnili svůj úkol. Nepozorovaně vklouzli do
našich domovů a pomalu se snaží přetvářet mysl člověka. Tu však
v konečném důsledku nelze předělat. Jednou se kotel plný páry
rozletí a rozmetá všechny utopie na prach. Bude to pravděpodobně
jiná vzpoura, než si představovali neomarxisté, ale
pravděpodobně i jiná, než by chtěli křesťané. Bůh nám buď pak
milostiv.