Na podzim loňského roku
přinesla americká média zprávu, že dne 22. listopadu
2011 zemřela v Richland Center ve Wisconsinu
pětaosmdesátiletá Lana Peters(ová). V některých našich
denících se mihlo ve stejné době několik řádků o skonu
Světlany Allilujevové. Byť se jména zemřelé na první
pohled liší, jedná se o jednu a tutéž osobu. Petersová?
Allilujevová? Většina čtenářů asi řekne: „Neznám.“ Pokud
však zmíníme její příjmení za svobodna, budou všichni
vědět, o koho jde.
Světlana Josifovna
Stalinová byla jedinou dcerou Josifa Vissarionoviče
Džugašviliho „Koby“ Stalina. Narodila se 28. února 1926
v Moskvě. Tou dobou už její otec vládl zemi, kde zítra
již znamená včera, čtvrtým rokem jako generální tajemník
strany. Jak už to u vytížených lidí bývá, ani on, ani
jeho druhá manželka a Světlanina matka, Naděžda
Sergejevna Allilujevová, neměli na dceru čas. Její
výchova ale nebyla pokrokově svěřena kolektivu, nýbrž po
buržoazním způsobu vychovatelce, což bylo v rodinách
nové sovětské „šlechty“ rozšířeným obyčejem. 9.
listopadu 1932 došlo k události, která Světlanu
poznamenala na celý život. Po bujaré oslavě patnáctého
výročí tzv. Velké říjnové revoluce, během níž přiopilý
Stalin veřejně ponižoval svoji manželku, jak měl údajně
často ve zvyku, se Světlanina matka zastřelila.
Sebevražda byla oficiálně označena za zánět slepého
střeva, neboť nebylo možné, aby žena, po jejímž boku
stál nejskvělejší člověk na planetě Zemi, měla sebemenší
důvod vzít si život.
Z dopisů, které Světlana
později psala jednomu anglickému katolickému knězi
a které mají v zásadě formu jejích pamětí, vyplývá, že
někdy v té době, tedy na počátku třicátých let, došlo
k jedinému setkání s její babičkou a Stalinovou matkou
Ketevanou Geladzeovou, a ta ji tajně pokřtila. V této
souvislosti stojí za zmínku, že si bolševici dobře
uvědomovali reakční sklony části sovětských žen, o čemž
svědčí řada propagandistických plakátů, které je
zpočátku podlézavě oslovovaly: „Křesťanko…“
Když bylo Světlaně
šestnáct, vzplála láskou ke čtyřicetiletému židovskému
scénáristovi a herci Alexeji (roz. Lazarovi)
Jakovlevičovi Kaplerovi. Stalin tento románek rozhodně
neschvaloval. Kapler, držitel Státní Stalinovy ceny
prvního stupně za umění z roku 1941, byl v roce 1943
odhalen jako „anglický špión“, načež skončil za polárním
kruhem ve Vorkutě, kde vystupoval ve vězeňském divadle.
V sedmnácti letech se
zamilovala do Grigorije Morozova, židovského spolužáka
svého bratra Vasila, a ten jí nabídl sňatek. Stalin se
svatbou neochotně souhlasil, ale prohlásil, že se se
svým zetěm odmítá setkat. Buďto plánoval lepší partii,
nebo nabyl dojmu, že se už jedná o jakési sionistické
spiknutí.
Po válce se mladému páru 22. května 1945 narodil syn,
pojmenovaný jak jinak než Josif. Ale o dva roky později
dochází k rozvodu.
Teprve v roce 1949 se otec
konečně dočkal zetě podle svého gusta. Světlana se
provdala za Jurije Ždanova, syna pravé Stalinovy ruky
Andreje Ždanova. Z tohoto svazku vzešla 5. května 1950
dcera Jekatěrina. O dva roky později se opět koná
rozvod.
5. března 1953 umírá
Stalin. A třebaže se rád stavěl do role milujícího otce
a označoval Světlanu za svého „miláčka“, zanechal dceři
v závěti jenom třicet rublů. Světlana je ale finančně
soběstačná, pracuje jako učitelka a překladatelka.
V té době si mění své příjmení podle matky na
Allilujevová. Během Chruščovova „uvolnění“ se dá
v květnu 1962 v moskevském kostele Složení rouch
přesvaté Bohorodičky spolu se svými dětmi pokřtít,
protože, jak sama později napsala, „nechtěla žít bez
Boha“. U této příležitosti dostala ikonu Zvěstování, na
jejíž druhé straně stálo: „A Slovo tělem učiněno jest.“
Roku 1963 se Světlana
podrobila operaci mandlí. V nemocnici se seznámila
s indickým komunistickým politikem Braješem Singhem,
pocházejícím z kalakankarské královské rodiny, který se
zde léčil se zánětem a rozedmou plic. Oba v sobě našli
brzo zalíbení. Jelikož jim nedaly státní úřady souhlas
k sňatku, žili spolu nesezdáni, byť Světlana nazývala
Braješe svým manželem. Také tento vztah trval krátký
čas, protože 31. října 1966 Braješ zemřel. Nicméně i za
tu dobu dokázal uvést Světlanu do „půvabů“ hinduismu,
neboť kupodivu neholdoval marxistickému materialismu. Té
pak bylo povoleno odvézt popel zesnulého do rodné
vlasti, aby jej mohla jeho rodina rozptýlit v Ganze.
Světlana tedy odcestovala do Indie, zanechávajíc
v Moskvě své dvě děti. Snad už tehdy byla rozhodnutá, že
se nevrátí. Po drobných nesnázích, kdy byla kvůli
problémům s místními celními úřady nucena strávit dva
měsíce u Braješovy rodiny v Kalakankaře, se 6. března
1967 vydala na americké velvyslanectví v Novém Dillí, a
tam požádala o politický azyl.
Diplomatický háček vězel
v tom, že by udělení azylu mohlo ovlivnit
sovětsko-indické, a následně i indicko-americké vztahy.
Světlana tedy byla nejprve poslána přes Řím do
Švýcarska, kde ukrytá před okolním světem strávila měsíc
u karmelitek v klášteře Navštívení Panny Marie ve
Fribourgu. Sama v této souvislosti uvedla: „Nikdy jsem
nezapomněla na první dojem ze spořádaného katolického
světa francouzské části Švýcarska, na to, jak jsem byla
vřele přijata a jak o mě bylo postaráno.“
21. dubna 1967 nakonec
přistálo na Kennedyho letišti v New Yorku letadlo ze
Ženevy, na jehož palubě se nacházela také Světlana.
Ještě na letišti proběhla tisková konference, na které
Světlana odsoudila otcův režim a sovětskou vládu. V USA
se zanedlouho sblížila s bývalou černohorskou tanečnicí
Olgivannou Lloyd Wrihgtovou, tou dobou už zámožnou
vdovou po slavném architektovi Franku Lloydu Wrightovi,
jenž poblíž Spring Green ve Wisconsinu vybudoval tzv.
Teliesinské studio. Účelem studia ale nebyly pouze
architektonické práce, nýbrž i teosofické mudrování a
zasvěcování, jemuž se pod vedením Olgivanny oddávali
členové Teliesinského bratrstva. Ta seznámila Světlanu
se svým ovdovělým zetěm
a nadaným manželovým žákem architektem Williamem
Wesleyem Petersem.
A koncem roku 1970 se konala svatba. Tehdy Světlana
přijala jméno Lana Petersová, pod kterým je známá
v anglosaském světě. A třebaže svazek vydržel pouze
dvacet měsíců, stačila Světlana ještě ve věku
šestačtyřiceti let povít dceru Olgu. Spolu s ní opouští
v roce 1972 Teliesinské bratrstvo, protože jí život
v této sektě příliš připomínal panování jejího otce, a
stěhuje se do Princetonu ve státě New Jersey. Navštěvuje
bohoslužby v ruském pravoslavném kostele, ale klid
nenachází. Píše, že jí někteří ruští přistěhovalci i
před knězem nadávají do komunistek.
Rozhodla se tedy změnit
zcela prostředí a odcestovala v létě 1982 se svou dcerou
do Anglie, kde nejprve bydlí v Cambridgi a později
v Londýně. Světlana téměř bez prostředků a bez přátel
stále hledá pokoj. V Cambridgi začíná chodit na mši do
katolického kostela Panny Marie a anglických mučedníků a
dopisuje si s jedním katolickým knězem o víře. Velký
dojem na ni udělá svaté přijímání: „Dívám se na ty
vznešené, očištěné tváře lidí. Ráda pozoruji tak
viditelnou proměnu.“ Pomalu v ní zraje rozhodnutí.
V dopise ze 7. listopadu 1982 se vyznává ze svého
„neustálého (pod dobu patnácti let) a neutuchajícího
obdivu k římské církvi a přání ,být tam‘. Jako se kompas
vždycky stáčí k severu, tak se i já neustále celý čas
otáčím stejným směrem: Řím“. 13. prosince 1982 dosáhne
svého cíle a je v kostele Panny Marie Karmelské a sv.
Šimona Stocka, který spravují otcové karmelitáni,
přijata do Církve.
Po svém obrácení napíše:
„Teprve nyní chápu úžasnou milost, která plyne ze
svátosti pokání a svaté eucharistie… Dříve jsem nechtěla
odpouštět a kát se, nebyla jsem schopna milovat své
nepřátele. Ale od té doby, co každý den chodím na mši,
to cítím jinak. Eucharistie mi dala život. Jak je nutná
častá svátost smíření s Bohem, kterého opouštíme a
zrazujeme každý den… Panna Maria mě vzala do náruče… Kdo
jiný může být mým přímluvcem než Matka Ježíšova?“ A
v dopise ze 7. prosince 1992, tedy o deset let později,
děkuje knězi, který ji přivedl k pravé víře: „Znovu a
znovu Vám děkuji, že jste mi otevřel ony dveře. Nemohu
Vám ani popsat, v jaké temnotě jsem předtím žila a jak
velkou radost a vnitřní mír mám nyní. Stále silněji po
těch deseti letech cítím, že jsem na správném místě.“
Její pobyt v Anglii měl ale
i své stíny. V září 1984 si stěžovala, že lidé jsou tak
„zoufale političtí“ a že už ji „unavuje poslouchat ty
nevzdělance, kteří kopou do mé vlasti“. Ve stejném roce
se vrací do Sovětského svazu, na jehož vrata zrovna ťuká
tzv. Perestrojka, a bere s sebou i třináctiletou
dceru Olgu. Světlana se snaží obnovit vztah se svými
dětmi, které opustila, ale ani Josif, tou dobou už
kardiolog, ani Jekatěrina, geofyzička pracující na
Kamčatce, jí odpustit nedokážou. Také Olga, která
přivykla západnímu způsobu života, není z pobytu v SSSR
příliš nadšená. Zklamaná Světlana odlétá po dvou letech
do Wisconsinu v USA. 3. března 1990 je ovšem zpět
v Londýně. Unavená („Cítím se jako králík lapený
v bludišti… Lidé vždycky ztuhnou, když zjistí, kdo jsem.
Budu stále politickým vězněm otcova jména.“), téměř na
mizině nachází útočiště v domově pro staré lidi bez
domova nedaleko Westminsterské katedrály. V Anglii
vystřídá několik pečovatelských ústavů, aby se nakonec
opět v roce 2007 vrátila do USA, jmenovitě do Richmond
Center ve Wisconsinu, kde v listopadu 2011 odchází
z tohoto světa.