Zpravodajská agentura Allium Cepa právě obdržela žhavou zprávu z Vatikánu. Papež v těchto hodinách vydal motu proprio. Tento dlouho očekávaný dokument má ukončit spory ohledně využití tancujících medvědů v řádné liturgii, tj. dle nového mešního řádu. Nejprve však zmiňme krátké pozadí celého sporu.
První nasazení tancujících medvědů do liturgie bylo zaznamenáno 12. srpna v Berkley ve státě Kalifornie. Onoho dne přivedl P. Kevin Smith, předsedající Katolickému společenství blahoslaveného Karla Rahnera, na mši v 10:00 do kostela živého tancujícího medvěda. Takové obohacení liturgie některé farníky šokovalo. Jeden z nich, John Hart, prohlásil: „Vím, že Vatikán vydal jakési prohlášení o využití medvědů při liturgii, ale musím říct, nečekal jsem, že budou medvědi během mše tancovat.“ Jiný farník byl daleko vstřícnější. Bojovník za práva zvířat Robin Byrd k celé věci poznamenal: „Je to slavný den v dějinách Církve. Konečně mohou tito medvědi sdílet naši radost z Pána, Pána nejen lidí, ale také medvědů.“
Od tohoto osudného dne se tancující liturgičtí medvědi lavinovitě rozšířili. Nový zvyk rychle přijali i další předsedající a vpustili do svých chrámu tancující medvědy. Prohlašují, že medvědí tanec během mše zcela odpovídá duchu vatikánského dokumentu Ursa sanctum. Třebaže se odborníci shodují, že zmíněný vatikánský dokument připouští přítomnost medvědů v kostele během bohoslužeb, názory se rozcházejí v tom, zda se tím medvědům povoluje při liturgii tancovat. Sporný úryvek z Ursa sanctum zní následovně:
„Řada předsedajících, vedena otevřeností k Božím tvorům a z toho vyplývající nutností nahlížet na medvědy jako na naše bratry a sestry, se obrátila na Kongregaci pro faunu a eucharistii (KFE) s žádostí, zda by mohli při slavení večeře Páně využívat medvědy. Byť se jedná o záslužnou starost a přínosný požadavek, kongregace musí při svém posuzování brát zřetel jak na úctu k medvědům, tak i na úctu k posvátnému charakteru eucharistie. Proto se tato kongregace usnesla, že medvědi mohou být přítomni v kostelech během mše, avšak pouze vedle oltáře. Nutno připomenout, že ačkoli jsou medvědi Boží tvorové, nejsou v důsledku prvotního pádu, bohužel, ještě zcela smířeni s člověkem. Lze doufat, že jednoho dne budou lidé a medvědi žít v plném společenství, jak bylo zamýšleno Stvořitelem. Prozatím však musejí být liturgičtí medvědi umístěni v klecích z plexiskla. Je ovšem nutné dbát o to, aby tyto klece byly dostatečně prostorné a nebránily medvědům ve svobodném pohybu. Záměrem této kongregace rozhodně není vyvolávat v kostelech u medvědů klaustrofobii nebo je jakkoli jinak znepokojovat.“
Uvedeného paragrafu Ursa sanctum se ihned chytli liberální duchovní a začali jej vykládat jako svolení k tanci cvičených medvědů během mše. „Úmysl toho prohlášení KFE musí být každému naprosto zřejmý,“ komentoval dokument biskup James Adams z Park City v Utahu. „Vatikánská kongregace jasně říká, že nelze medvěda během mše omezovat ve svobodném pohybu. A co je tanec, ne-li svobodný pohyb? Dokument KFE navíc nikde netvrdí, že medvědi nesmějí při mši tancovat. Považuji to velmi výmluvné.“
Konzervativní komentátoři však mají jiný pohled na věc. Katolická konzervativní kapacita, George Weigel, se k tomu vyslovila následovně:
„Na straně biskupa Adamse vidíme zcela zjevně snahu zneužít slova Ursa sanctum jako záminku k šíření jeho vlastního pojetí lidsko-medvědích vztahů v souvislosti s nejsvětější obětí. Jeho Excelence by, při vší úctě, měla raději místo svého výkladu, rozjímat a odhalovat hluboká tajemství a myšlenky, jež dokument obsahuje. Ursa sanctum není, jak se mnozí mylně domnívají, liberální dokument. KFE tím sice, a to velmi důvtipně, vychází vstříc některým lidem na levici, kteří trvají na medvědech během mše, avšak zároveň s tím zdůrazňuje ústřední bod liturgie.
Povšimněme si, že KFE celkem silně zdůrazňuje, že medvěd v kostele musí být ‚pouze vedle oltáře‘. Je tedy jasné, že ústředním bodem liturgie je eucharistie, nikoli medvěd. Tancující medvěd by zcela určitě odváděl pozornost od celebranta, čímž by kongregaci vlastně nedával ani na výběr. Povšimněme si rovněž, že dokument v dané věci odmítá bezuzdnou svévoli; nelze jej vykládat tak, že by měla být do kostelů vpuštěna všechna zvířata. To je velmi významné, jelikož mnozí liberální aktivisti volají ve jménu různorodosti po tom, aby v kostelech byli kromě medvědů přítomní i další zástupci zvířecí říše. Nicméně je vidět, že KFE svým rozhodnutím povolit pouze medvědy i tak utišila většinu liberálních aktivistů. Tím zabránila možnému schismatu a zároveň odsunula na okraj nejzarytější z liberálů. Ve skutečnosti se jedná o úžasný projev taktického génia. Každý, kdo, tak jako já, opravdu studuje dokument Ursa sanctum, pochopí, že je ostře zaměřen proti liberálním katolickým aktivistům. Je to vskutku rozhodující vítězství těch, kteří nesou prapor pravého odkazu II. vatikánského koncilu.“
Předseda Kongregace pro nauku víry Gerhard Mueller se vyjádřil ke kritice ze strany tradicionalistů, kteří prohlašují, že medvědi nemají v kostelech vůbec co pohledávat. Podle nich nemá Ursa sanctum navíc žádnou závaznost. Rozhodnutím KFE dosáhne nová mše údajně naprostého dna a krize víry se ještě více prohloubí. Kardinál Mueller na tyto kritické hlasy odpověděl slovy:
„Tato absurdní tvrzení jen potvrzují krátkozrakost mnohých lidí, kteří jsou spojeni s tak zvaným tradicionalistickým hnutím. Kdyby bylo po jejich, museli bychom z kněžiště vyloučit i ženy a laiky, aby se jim zabránilo v plné a aktivní účasti na mši. Tato skupina by nás chtěla vrátit do dob, kdy byli někteří vylučováni, do dob, kdy vládla druhová segregace. Nakonec je to vždy otázka autority. Je zřejmé, že tito lidé nemají žádnou úctu k autoritě KFE, a tím i k autoritě papeže, jehož jménem KFE jedná.
Tito vzpurní tradicionalisté by měli naopak medvědy v kostelech vítat, jelikož medvěd symbolizuje Boží soud nad nespravedlivými. Pokud by tradicionalisté četli Písmo svaté, věděli by, že to byli právě medvědi, kdo roztrhal čtyřicet dva chlapců, kteří se posmívali proroku Elíšovi (II. Král 2, 24). Medvěd navíc symbolizuje nadcházející mír mezi Božími tvory. Tradicionalisté by neměli zapomínat na Izajášova slova: ‚Kráva s medvědicí bude se pásti, spolu odpočívat budou mladé jejich‘ (Iz 11, 7).“
Nyní, po několika měsících napjatého očekávání všech zúčastněných stran, vydal papež motu proprio Tripudium ursae k otázce tancujících medvědů, které má jednou provždy vnést do celé otázky světlo. V klíčové části Tripudium ursae čteme:
„Dozvěděl jsem se, že na mnoha místech byli do kostelů během mše sv. vpuštěni medvědi. Tato praxe je údajně v souladu s dokumentem Ursa sanctum, který vydala Kongregace pro faunu a eucharistii (KFE). Podle jistých zpráv medvědi dokonce při liturgii v některých kostelech tancují. Chci tímto oficiálně prohlásit, že dokument Ursa sanctum vydala KFE ze své vlastní iniciativy a že tento dokument nebyl nikdy řádně předložen Svatému stolci ke konečnému schválení. Umisťování živých medvědů do kostelů bylo tudíž vždy v principu zakázáno a nikdy nebylo Církví oficiálně povoleno. Je tedy nutné říci, že současný misál římského ritu žádná zvířata v kostelech nepřipouští.
Navzdory výše uvedenému je ale třeba zvážit jisté pastorační okolnosti. V důsledku nejasností, které vznikly vydáním dokumentu Ursa sanctum, si totiž již nemálo věřících na ‚medvědí mše‘ zvyklo. S ohledem na tyto věřící a ve snaze vyhnout se zbytečnému pohoršení a možnému schismatu tímto biskupským konferencím uděluji pravomoc povolit medvědy v kostelech, a to tam, kde se takováto praxe již stala tradicí. Biskupské konference však musejí pro tyto případy stanovit jasná pravidla, která zajistí, že přítomnost medvěda v kostele bude odpovídat povaze místa a nebude rušit posvátnost mešní oběti.
Výslovně se však zakazuje praxe liturgických medvědů, kteří během mše sv. tancují. Nicméně, pokud se v dané diecézi najde alespoň třicet věřících, kteří upřímně lnou k ‚tanečním medvědím mším‘, mohou se tito obrátit s žádostí na svého biskupa, aby jim ve své diecézi takovou mši povolil. Příslušný biskup každou jednotlivou žádost posoudí, a pokud to budou pastorační potřeby skutečně vyžadovat, může jim takové povolení udělit.*“
* – Biskup musí v takových případech zajistit, že medvěd bude tancovat důstojně a s úctou k posvátné povaze mše.
Stephen Dupuy
Převzato z The Remnant Online.
Přeložila Lucie Hailandová.
Vyšlo v Te Deum 6/2012.
Co je to za blábol??
To je mi, panečku, sžíravá kritika FSSP a ostatních konzervativců! Skvěle napsáno, bravo! Kéž by to u nich vyvolalo alespoň elementární sebereflexi!
Ad Franta. Jakej blábol? To je oficiální utajený materiál synodální progresivní samosprávné duhové církve v Německu.
Zdraví medvěd.
Kdyby to nebylo tak falešné a prázdné, tak by to zajisté muselo být trapné.
Již byla vznesena dubia, zda-li se „Ursa sanctum“ týká i medvídků panda….