Přispějte do čtenářské ankety časopisu Te Deum s názvem „Dobrý film“. Jaké filmy byste doporučili? Podmínkou je, aby filmy splňovaly „Hollywoodský kodex“ z roku 1930. Pokud jej splňují „s odřenýma ušima“, např. pokud jde o zbytečné ukazování milostných scén nebo kvůli nemíře násilí, uveďte u filmu poznámku „s výhradou“. Filmy navíc nesmějí šířit protestantské či jiné bludy, ale nemusí se nutně jednat o snímky s náboženskou tématikou.
Své návrhy (může jich být i více) uveďte v komentářích pod tímto textem nebo zašlete na e-mailovou adresu Te Deum.
Připomínám hlavní body Kodexu filmové tvorby:
1. Nevznikne žádný film, který snižuje mravní měřítka těch, kdo jej sledují. Sympatie diváků se nemají nikdy přiklánět na stranu zločinu, špatného jednání, zla nebo hříchu.
2. V rámci požadavků napětí a zábavy budou představovány pouze správné zásady života.
3. Zákon, ať už přirozený, nebo lidský, nebude zesměšňován, ani nebude vytvářeno pochopení pro jeho porušování.
I. 1. b. Brutální zabíjení nebude znázorňováno do detailů.
II. Bude podporována posvátnost manželství a domova. Filmy nesmějí vzbuzovat dojem, že nižší podoby pohlavních vztahů jsou přijatelné nebo běžné.
II. 1. Cizoložství, které je občas nezbytnou součástí děje, nesmí být pojednáváno otevřeně nebo ospravedlňováno nebo představováno přitažlivě.
II. 2. a. [Milostné scény] nemají být začleňovány, nejsou-li podstatné pro děj.
II. 2. c. Milostné scény mají být obecně pojednány tak, že nebudou podněcovat nižší a základní pudy.
II. 4. Sexuální zvrhlosti nebo jakékoliv narážky na ně jsou zakázány.
V. Klení (což zahrnuje slova Bůh, Pán, Ježíš Kristu, nejsou-li užívána s úctou…) nebo veškeré jiné rouhavé či sprosté výrazy, jakkoliv běžně užívané, jsou zakázány.
VI. 1. Naprostá nahota není nikdy dovolena.
VI. 2. Svlékacích scén je třeba se vyvarovat a nemají být užívány, pokud nejsou podstatné pro děj.
VIII. 1. Žádný film nebo díl nesmí činit terčem posměchu jakoukoliv náboženskou víru.
VIII. 3. Obřady jakéhokoliv náboženství mají být zpracovány obezřetně a uctivě.
X. 1. [Státní] vlajka bude důsledně používána s úctou.
X. 2. Dějiny, instituce, významní lidé a občané jiných národů budou zobrazováni spravedlivě.
(Kodex filmové tvorby neboli „Hollywoodský kodex“ vyšel v Te Deum 3/2017 v rámci článku „Požehnání nebo prokletí? Církev a kinematografie do II. vatikánského koncilu“.)
Vážená redakce
Tomuto odpovídá nejlépe italský film ,,Alcazar“ (1940).
Umučení, Muž do nepohody, Katolíci, Malý svět dona Camilla
Jean od Floretty
Manon od pramene (s výhradou – explicitní nahota)
Deník venkovského faráře
Pod sluncem satanovým
Malý lord Fauntleroy (1980)
Gibsonovo „Umučení Ježíše Krista“, dále starší film z 80. let gruzínského režiséra Abuladzeho „Pokání“.
Kerej blbec to sem dal? Film je daleko horší, než reprodukovaná hudba. Pokud jde o hudbu, zpívejte si. Pokud jde o film, děkujte Pánu Bohu, že se můžete dívat kolem sebe. Někdo může namítnout, že takové Volání divočiny … Troubo, zajdi si na vycházku do lesa.
Ad Felix: S takovým přístupem lze označit za hrozné např. i obrazy. Navíc Vaší chytrou radou se asi nelze bezezbytku řídit v případě historických nebo válečných témat. Vím, že je od šedesátých let minulého století v módě tíhnutí k primitivismu (raw strava, černošská hudba atp.), ale mělo by to mít určité meze.
Martin R. Čejka
Ad Hodie – Samozřejmě, místo obrazů se podívejme na okna, na něž kreslí mráz. A co knihy? Stačí písmenková polévka…
Jinak z filmů např. Ben Hur – už jen proto, že původně oslovený herec pro titulní roli B. Lancaster roli odmítl, protože nechtěl coby zednář hrát ve filmu propagujícím křesťanství. Což hovoří za vše.
Pak třeba Černé roucho s výhradami ohledně sex. scén. Viděl jsem to tak před 25 lety, tehdy to na mne zapůsobilo silně. Stejný případ je Zázrak v divočině, též viděný dávno.
Dvojdílný Padre Pio – snad jediný kvalitní a nekýčovitý film o světcích, Příběh Marie, Zeffirelliho Ježíš Nazaretský, Mise, Pod sluncem satanovým, Umučení Krista, Katolíci, polský film Potopa, Velké ticho…
A pak některé s nekřesťanskou tematikou – Slavíci v kleci, Společenství mrtvých básníků, Všichni dobří rodáci…
Anebo ještě Ostrov, Pouť 2010, Olivierova zpracování Shakespeara…
U mňa jednoznačne: „The Tree of Life“ (Strom života, 2011) od T. Malicka.
aj vďaka komentáru Fr. Robert Barrona
Devátý den (2004)
ad Felix: Dobrá rada nad zlato. Pán se asi pohybuje v končinách, kde je 100km lesa, za ním dalších 100km planiny, pak dlouho nic a pak teprve je nějaká chatka u cestičky a od ní do města 2h cesty autem. Jinak nic proti, ale tahle doba už je dávno pryč.
Ano, psal jsem to já. Po několika letech jsem se podíval na tyto, jak patrno, denuncující stránky. K věci samé: Je zřejmé, že nechápete, proč je tento článek blbý. Jeho blbost nechápe především pan Čejka, jak patrno z jeho nemístné reakce, a jeho nohsled pan Rösner. Ale nechápou jej ani ti, kteří stádovitě filmy navrhují. Vyjádřím se jen k metodě pana Čejky a pana Rösnera. Je mediálně běžná, u jiných ji odsuzují. Rozšíří rozsah tak, že ten pak musí každý odmítnout: obrazy, knihy, strava (!); na druhé straně ledové květa na oknech (ironie jako argument). Ale když Váš uznávaný autor B. Michalka navrhuje pálit některé knihy a některé obrazy, to, zase tupě, přikyvujete. Konečně: Víte, jak se dělá film? (Ne)vadilo by Vám, pokud by Vaše maželka „hrála ve filmu“? Myslíte si, že je vůbec možné nějakým předpisem zaručit mravnost filmů, že (parketa těchto stránek) hudební produkce (a to prosím nemusí být repro hudba) v dnešních kostelích je porušením předpisů? Ano, jde o tuto civilisaci a Vaše příspěvky odhalily v naprosté nahotě Váš skutečný přínos k ní. Pamatujte si DOBŘE tuto větu, až dojde na „lámání chleba“.
Ad Felix: Nerozšířil jsem obsah, jen jsem domyslel Vaše zásady misomusa. K ostatnímu se mi těžko vyjadřuje, neboť se v té erupci hlubokých myšlenek nevyznám.
Martin R. Čejka
Ad Felix – Pořád jsem nepochopil Vámi zmiňovanou „blbost“ tohoto článku, stejně jako bych nepochopil „blbost“ v žádosti nějakého mého známého, abych mu doporučil nějaký kvalitní film nebo román. O tom víceméně tato anketa je, předpokládám, že i Vy jste někdy takto doporučil, příp. nedoporučil někomu lekturu nějaké knihy, ať nezůstáváme jen u filmů. Někdo hodnotí filmy, někdo něčí přínos k civilizaci…
A ani já nic nerozšiřoval, ale domýšlel, kam až může podobná argumentace vést.
Mě by jen zajímalo, zda Felix některý z výše zmiňovaných filmů vůbec viděl.
Ale to se asi nikdy nedozvíme.
Felix
Nechápu váš výlev, ale hlavně je mi záhadou vaše otázka „Víte jak se dělá film?“
Ano, dost o tom vím. Pokud máte na mysli něco škaredého, zkuste si položit otázku: Jak se staví kostel?
Pane Felixi, děkuji za Vaše nevědomé zařazení mne do Božího stáda, kterého je Pastýřem sám Ježíš Kristus. Potěšilo mne to s ohledem na skutečnost, že nejbližší katolíky máme od nás z Božího dopuštění cca 20km daleko a občas si připadáme jako ztracení jedináčci.
P.S. Stránkám, které mne iritují podobně jako Vás tato, se obloukem vyhýbám. To je má rada na oplátku za tu radu Vaši.
Stezky slávy (1957)
Babettina hostina, Boj o Vídeň, Dopisy otci Jákobovi, Charbel, Joni, Marcelino 1954, Na konci světa, Polní lilie, Měnič času, Zlaté ruce, Mastičkář, Žaluji ďábla, Navždy spolu, Nečištá 1991,Nezlobte,když nemusíte, Píseň o Bernardettě, Roucho, V dobrém i zlém, Barometr, Za zvuků hudby, Šťastné a veselé, Pošli to dál, Heidi,První rytíř,Čekej do tmy, Africká královna, Dvanáct podmínek k dědictví,Od dveří ke dveřím, Duch vánoc VB.USA.1984,Bez dcerky neodejdu,
Trosečník,Bídníci, Hlídat Tes,Pollyanna, Anna ze Zelených vršků, Nonni a Manni
Pokání, r. Tengiz Abuladze (1984)
Mise (The Mission), r. Roland Joffé (1986)
Umučení Krista, r. Mel Gibson (2004)
Šarlatový a černý, r. Jerry London (1983)
Nejsem si jistá, jestli není některý s nějakou výhradou, ale snažila jsem se vybrat to nejlepší.
Za zvůků hudby
Velké ticho
Šarlatový a černý
Svatý Tomáš More – Muž pro každé počasí
Svatá Marie Goretti
Pro větší slávu
O bozích a lidech
Marcelino chléb a víno
Katolíci
Život je krásný
Ohnivé vozy
Strom na dřeváky
Má mě rád, nemá mě rád
Monsieur Vincent
Božské děti (1997)
Rozchod Nadera a Simin (2011)
Pod ochranou káby (2011)
The Message (1976)
Adam a ďábel (Adem’in Trenleri, 2007)
Země (al-Ard, 1969)
Padla zde otázka: Jak se staví kostel?……tak já osobně předpokládám, že prvním krokem je zbourání mešity. 🙂
Felixe bych neřešil, tam postačí velkorysé přehlédnutí. 🙂
No, páliť rozhodne treba pán Felix, „to všichni cítíme“, to sa zas na mňa nemôžete predsa hnevať pre trochu toho dymu a filmy, tie na vagóny. Je toho už moc. Už z hľadiska kvantitativneho, o kvalitatívnom ani nehovoriac. Už to trochu unavuje. Tož, jasné, že by som šupol niečo bokom, mám srdce. Niekedy citom priam prekypujem.
Kardinál
Mam vyhrady ku kodexu. BOd I. 1. b. takze brutalne moze byt, ale nie podrobne?
II. 2. a. [Milostné scény] … nejsou-li podstatné pro děj…. su vzdy ako vieme podstatne pre dej
VI. 2. Svlékacích scén je třeba se vyvarovat a nemají být užívány, pokud nejsou podstatné pro děj. ….Takze predsa mozu byt, lebo istotne budu podstatne pre dej….
Navrhujem upravit kodex, s upravou spomenutych bodov a ich vynechanim, aby sme si vedeli oznacit filmy, ktore mozu pozerat aj malolete deti a nebudu vystavene filmom „vhodnym od 12 rokov“.