Přinášíme záznam přednášky Michala Semína pro Lipový kříž „Blíží se svatořečení Martina Luthera?“, která se konala 6. prosince 2016 v Praze.
Zvukový záznam si lze poslechnout v přehrávači přímo na našich stránkách nebo si jej stáhnout do svého počítače.
Nahrávku si můžete také stáhnou na adrese: http://www.tedeum.cz/audio/semin-luther.mp3
Dovoluji si tedy napsat komentář jako první:- ). Především velmi děkuji za opravdu zajímavou přednášku panu Michalu Semínovi a také za její zprostředkování na tomto serveru.
K obsahu přednášky bych si snad dovolil tři poznámky:
1) samotnou skutečnost,že se papež zúčastnil setkání ve Švédsku bych mu osobně nevytýkal, jiná věc z teologického hlediska samozřejmě je, jaké názory v této souvislosti prezentoval.
2) velmi zajímavé přirovnání v souvislosti s učením Martina Luthera a jeho vztahu k Bohu je o sněhu, který bílou barvou “ přikryje“ každé, tedy i vysloveně špatné jednání člověka. To samozřemě může vést k subjektivní „legitimazaci“ takového jednání se všemi z toho vyplývajícími možnými důsledky. Je otázka, zda v tomto směru nemá tato myšlenková konstrukce styčné body s islámem: i v něm jsme svědky vysvětlení, že“Alláh to tak chtěl“.
3) Pouze pro zajímavost dodávám, že Martin Luther v závěru svého života údajně napsal Zwinglimu tato slova: “ Často mě to děsí, když mi mé svědomí vyčítá, že jsem rozvrátil dřívější stav církve, která tak klidně a pokojně existovala pod papežstvím“.
Přeji hezký večer.
Nejen protestanti, ale ani současní katolíci často nevědí, co všechno Luther hlásal. Doporučuji nikoliv četbu jeho výlevů, ale Bulu, která odsouzuje jeho hereze. Je to v Denzingerovi. Je to skutečná zvrácenost myšlení, kterou tento heretik nakazil a zničil Evropu, a jehož plody sklízíme dodnes.
To, že měl Luther výčitky svědomí je dostatečně známo, z toho však neplyne, že měl také nadpřirozenou lítost nad tím co způsobil.
Nadpřirozenou lítost asi neměl, když spáchal sebevraždu.
Biskup Athanasius Schneider napsal, že my máme jasné stanovisko neomylného Magisteria k Lutherově nauce: Tridentský koncil. Ten rozebral bludy wittenberského apostaty ještě precizněji než bula Lva X.
..opravuji…legitimizaci…
Pán Karták, mohli by ste sem, prosím, dať link, kde by som našla bulu Exsurge Domine Leva X. proti heréze Martina Lutera? Ďakujem.
http://www.papalencyclicals.net/Leo10/l10exdom.htm
… ještě bych k odsouzené větě 33 čistě soukromě poznalenal, že ji nerozumím tak, že by každý heretik měl být upálen, ale v případě Luthera považuji za drastické selhání světské moci to, že se tak nestalo.
To si možná uvědomil i Karel V., když válčil s Augsburgskou ligou, ale už bylo pozdě. Naopak Francie toto hnutí podporovala, stejně jako o století později podporovala Švédy, protože to znamenalo oslabení Německa.
ad David:
Luther přece sebevraždu nepáchal.
Uškrtil se na prostěradle. Jestli najdu zdroj, tak jej uvedu. Pokud máte čas zkuste hledat na libtinostri.catholica.cz
Ad ivka a david: Myslím, že ta Lutherova sebevražda není na 100 % jistá. Někteří se o ní zmiňují, přičemž se odvolávají snad na údajné svědectví přivolaného lékaře nebo nějakého Kudtfelda (resp. Kuntzella), což prý měl být Lutherův sluha. Uvádí to např. františkán Heinrich Sedulius: http://bajarlibros.co/libro/f.-heinrici-seduli-ex-ordine-minorum-praescriptiones-adversus-haereses/bwjIJTfTtzjt2o2G/
Občas o tom spekulují i různí psychologové-historici, ti ale vidí psychické poruchy u všech věřících (zejména u světců), takže bych byl opatrný.
Zdá se mi, že tvrzení o Lutherově sebevraždě vychází jenom z jednoho zdroje, a to k takovým závěrům podle mě nestačí.
Martin R. Čejka
Martin Luther byl někdo, který si zájem zaslouží. Semín je nikdo. Dnes bychom také potřebovali Luthera, který by jasně ukázal na potřebu reformy církve. První na řadě by byli tridenťáci a podobní úchylové.
Ad Kos: Děkujeme za milá slova tolerance a lásky. Ta nám tady chyběla.
MRČ
ad Kos:
Církev už úspěšně „reformuje“ současný papež,nového Luthera tudíž není třeba.