Já jsem Hospodin, Bůh
tvůj,
jenž jsem vyvedl tě
z Egypta;
rozevři ústa svá a já je
naplním.
Nedbal však lid můj
hlasu mého,
Israel si mne nepovšiml.
Nechal jsem je tedy
choutkám srdce,
podle svých nápadů mohli
chodit.
Žalm 80
„Strom poznáte podle
ovoce,“ pravil náš Pán, a měl, ostatně jako vždy,
pravdu.
Jaké plody přinesly pokoncilní liturgické novoty, začíná
být zřejmé i těm, kteří nebyli jejich odpůrci. Jelikož
nemáme k dispozici průzkumy mezi věřícími v naší vlasti,
uveďme alespoň výsledky z USA, kde podle různých studií
věří ve skutečnou přítomnost Pána Ježíše v eucharistii
už jen něco mezi 30 až 55 procenty tamějších katolíků
(ostatní považují eucharistii za pouhý symbol),
přičemž např. v sousedním Německu to není o nic lepší.
Důvodů pro tato smutná čísla je samozřejmě více, ale
těžko lze popřít, že k nim přispěly také změny ve mši
svaté. Jednou z takových výrazných změn bylo zavedení
tzv. přijímání na ruku. Ostatně, dnes už i přední
církevní představitelé přiznávají, že to nebyl zrovna
šťastný krok. Prefekt Kongregace pro bohoslužbu a
svátosti kardinál Antonio Llovera nedávno vyzval všechny
věřící ke svatému přijímání vkleče a do úst
a pomocný biskup z kazašské Astany Mons. Athanasius
Schneider dokonce na rozhlasové stanici Radio Maria
Südtirol označil přijímání na ruku za protestantský
vynález, či přesněji kalvinistický, neboť, jak vtipně
hlásal titulek na stránkách kreuz.net, „to by si
nedovolil ani Luther“.
Dříve, než se podíváme
blíže na otázku přijímání na ruku, musíme si uvědomit,
že v dané věci docházelo k velkým podvodům a
překrucování. Není tedy radno se příliš spoléhat na
pravdomluvnost stoupenců této novoty. Jako ukázku
manipulace si uveďme úryvek z článku v týdeníku The
Universe, tedy něco na způsob britského
Katolického týdeníku:
„Papež Pavel VI. povolil
přijímání na ruku, jelikož je stejně jako biskupové
přesvědčen, že tato skutečnost zdůrazní svátostnou
povahu přijímajícího jakožto svatyně Ducha Svatého a
svátostnou povahu eucharistie jakožto těla a krve našeho
Pána.“
A nyní názor Pavla VI.
vyjádřený v instrukci Memoriale Domini ohledně
svatého přijímání:
„Z pohledu celé současné
Církve je nutné zachovat tento způsob podávání svatého
přijímání [do úst], a to nejen proto, že vychází
z tradice mnoha staletí, ale zejména proto, že je
projevem úcty věřících k eucharistii. Tato praxe
nikterak neubírá na důstojnosti těm, kteří k oné velké
svátosti přistupují, a je součástí přípravy nutné
k nejplodnějšímu přijetí Těla Páně. […] Změna v tak
důležité věci, za níž stojí velmi starobylá a úctyhodná
tradice, se netýká pouze disciplíny. Přináší s sebou
různá nebezpečí, která mohou v souvislosti s novým
způsobem podávání svatého přijímání vzniknout: nebezpečí
ztráty úcty k vznešené svátosti oltářní, znesvěcení nebo
oslabení pravé nauky.“
Ponechejme stranou, že
vydání Memoriale Domini bylo nešťastným krokem,
který vlastně, ať už chtěně, či nechtěně, přispěl
k rozšíření přijímání na ruku. Zarážející je zejména to,
jak The Universe předkládá celou věc svým
čtenářům. Jemně řečeno, nepíše pravdu. Dnes navíc
vidíme, že se všechny obavy Pavla VI. naplnily.
Není vývoj jako vývoj
Stoupenci novot se
dovolávají toho, že v Církvi dochází k liturgickému a
teologickému vývoji, a proto lpět na nějakých pevných
formách je vlastně nedostatkem katolického ducha.
V poslední době si zejména oblíbili nic neříkající nový
pojem „živá tradice“, kam se vměstná skoro všechno a
člověk při tom navíc vypadá docela konzervativně. Ty,
kteří hájí „neživou“ tradici, rádi vydávají za napůl
šílené staroobrjadniky, neboť údajně nechápou
podstatu pokroku a zamrzli někde mezi mamuty.
Problém je ale jiný. Nikdo
nepopírá, že v dějinách Církve docházelo k vývoji, vždyť
i podoba současné tradiční liturgie i samo přijímání
vkleče a do úst je výsledkem vývoje. Musíme si ale
uvědomit jednu důležitou zásadu, kterou popsal odborník
na slovo vzatý, tedy kardinál bl. John Henry Newman:
„Rozvoj nauky, který jde v opačném směru než rozvoj,
který mu předcházel, není skutečným rozvojem, nýbrž
zkažením; a to, co je zkažené, působí zároveň jakožto
nezdravý prvek proti tomu, co je zdravé.“
A platí to nejen o nauce, ale také liturgii, přičemž
v případě přijímání na ruku by se měla výše uvedená věta
tesat do kamene.
Po II. vatikánském koncilu
jsme svědky zlomu, který známý dominikánský liberální
teolog a pozdější kardinál Yves Congar vystihl slovy:
„Církev pokojně prodělala svou Říjnovou revoluci.“
Bývalý poradce Mons. Angela Giuseppa Jelminiho v
ústřední přípravné komisi II. vatikánského koncilu prof.
Romano Amerio ukazuje nový vývoj na příkladu „reformy“
řádů: „Dříve byly všechny změny bez výjimky vedeny
nespokojeností s uvolněním disciplíny a touhou po více
duchovním a přísném životě, naplněném modlitbou a
umrtvováním. Například cisterciáci vyšli z benediktinů a
později trapisté z cisterciáků. Stejná touha po
přísnějším životě vedla u františkánů ke vzniku
observantů, reformovaných františkánů a kapucínů;
všichni toužili po dokonalejším a přísnějším životě,
nikdy naopak – jak se tomu dnes, po prvé v dějinách
Církve, děje.“
Poučení od odloučených
bratří
Dříve, než samostatně
pojednáme o vývoji svatého přijímání v rámci Církve,
podívejme se, kdo v době, kdy se všeobecně přijímalo do
úst, zaváděl přijímání na ruku, a jaké důvody ho k tomu
vedly. Asi nikoho nepřekvapí, že to byli lidé, kteří se
považovali za „reformátory“. Církev je však nazývala
bludaři.
Když odpadlý
arcibiskup z Canterbury Thomas Cranmer (1489–1556) vydal
v roce 1549 svou Knihu obecných
modliteb a spravování svátostí a jiných ritů a obřadů,
ponechal v ní ještě katolický způsob přijímání. To
rozčílilo bývalého dominikána, v té době již
„reformátora“, Martina Butzera (1491–1551),
který se dožadoval přijímání na ruku. Cranmer se nechal
přesvědčit a novým vydáním Knihy obecných modliteb
z roku 1552 takové přijímání zavedl. Zajímavé je, proč
Butzer změnu chtěl. Důvodem byla obava, aby přijímání
vkleče a do úst nesvádělo lidi k „papeženeckým pověrám“,
tedy ke katolické víře ohledně Svátosti oltářní a
kněžství. Myslím, že stojí za to, si zde uvést poněkud
obsáhlejší výňatek z Butzerovy Censury a v duchu
se nad ním zamyslet:
„Nevidím žádnou logiku
v sedmém oddílu, který obsahuje požadavek, aby nebyl
chléb Páně podáván na ruku, nýbrž přímo do úst
přijímajícího. Důvod uváděný v tomto oddíle, tedy aby
ti, kteří přijmou chléb Páně, jej náhodou místo požití
neodnesli pryč a případně nepoužili k pověrečným účelům
či nějakým strašným nechutnostem, se mi zdá
neopodstatněný. Vždyť duchovní správce dobře vidí, když
pokládá chléb na ruku, zda je požit, či nikoliv.
Skutečně nemám žádných pochybností, že onen zvyk
nepodávat věřícím svátost na ruku byl zaveden z důvodu
dvojí pověry: za prvé kvůli falešné úctě, kterou by
chtěli této svátosti prokazovat; za druhé z podlé
namyšlenosti kněží, kteří jsou údajně s ohledem na své
pomazání křižmem při svěcení více svatí než lid Kristův.
Náš Pán zcela jistě vložil svoje svaté symboly do rukou
apoštolů, a nikdo, kdo četl starobylé spisy, nemůže mít
pochyb, že takový obyčej vládl v kostelech až do
příchodu Římského Antikrista.
Proto je nutné vymýtit
veškeré pověry Římského Antikrista a navrátit prostotu
Kristovu, apoštolů a prvotních církví. Mým přáním je,
aby bylo farářům a učitelům lidu dáno na srozuměnou, že
každý může věrně učit, že je pověrou a zvrhlostí smýšlet
tak, jako by ruce těch, kteří skutečně věří v Krista,
byly méně čisté než jejich ústa; nebo ruce duchovního
správce více svaté než ruce laiků; že by bylo něčím
hříšným, či méně vhodným, přijímat tuto svátost na ruku,
jak se dříve mylně domnívali prostí lidé. Veškeré
projevy tohoto zvrhlého smýšlení je tudíž nutné
odstranit – jako například to, že duchovní správce může
nakládat se svátostmi, zatímco laikům to není dovoleno,
a místo toho se má podávat svátost do úst, což je nejen
cizí tomu, co ustanovil náš Pán, ale také proti lidskému
rozumu.
Tak všichni lidé dobré vůle
snadno pochopí důvod přijímání svatých symbolů na ruku,
v přijímání zavládne soulad a zabrání se tím všem
lstivým zneužitím svátostí. Je sice možné učinit dočasně
jisté ústupky lidem chabé víry a podávat jim svátosti do
úst, pokud si to přejí, avšak dostane-li se jim
patřičného poučení, vbrzku se přizpůsobí zbytku Církve a
budou přijímat svátosti na ruku.“
Podíváme-li se na výše
uvedené věty, tak zjistíme, že protestant Butzer poměrně
přesně vystihuje, proč bylo zavedeno přijímání do úst,
tedy kvůli úctě k Svátosti oltářní, kterou však on ze
svého pohledu nazývá „falešnou“, neboť považuje
eucharistii za „symbol“. Určitě není nezajímavé, že
v přijímání na ruku vidí způsob, jak lidem tento blud
vštípit.
Obyčeje rané Církve a
nezdravý archeologismus
Modernisté se rádi
odvolávají na prvotní Církev, což je ostatně věc, kterou
činili všichni bludaři. Ovšem, jak uvidíme, činí tak
způsobem vybíravým (řecky hairesis), přičemž se
nezřídka dopouštějí překrucování.
Dovolím si jejich přístup
ukázat na dvou vtipných historkách, které jsem sám
zažil: Bylo to během posledního milostivého léta, kdy
jsem spolu s dalšími poutníky navštívil Věčné město. Při
té příležitosti jsem se vydal se skupinou irských přátel
do katakomb. Místní katolická průvodkyně, která nás měla
na starost, se snažila turisty také duchovně vzdělat,
což jistě samo o sobě není od věci. V jedné místnosti
nám ukázala starou křesťanskou malbu, na níž bylo
vyobrazeno sedm mužů sedících u stolu. S mírně šibalským
zábleskem v očích se nás zeptala: „Schválně, kdo uhodne,
co je na obraze namalováno?“ Někdo nesměle prohodil:
„Poslední večeře?“ „Ale při poslední večeři jich bylo
dvanáct,“ podotkla šťastná průvodkyně
a pokračovala: „Je to zobrazení nebeské hostiny. U stolu
sedí sedm lidí, protože sedm je číslo dokonalosti, což
znamená, že všichni budou spaseni.“ Rozhodl jsem se
zanechat v římských katakombách českou stopu, a tak jsem
se statečně ozval: „Ale jedním z nich je Ježíš, ne? A
ten nemusí být spasený. Čili tam zbylo šest lidí a
šestka v židovské číselné symbolice vyjadřovala
neúplnost. Znamená to tedy, že ne všichni lidé budou
spaseni.“
Průvodkyně odpověděla: „Ehm ehm, nyní půjdeme dále“ a
mladík s obrázkem komunistického vraha Che Guevary na
tričku stojící za mnou si pobouřeně odfrkl. V poslední
místnosti nám průvodkyně vítězoslavně oznámila: „A zde
pronásledovaní křesťané slavili večeři Páně!“ Jelikož
jsem zcela pozbyl ostychu, ukázal jsem na podivný
dřevěný stolek stojící uprostřed a zeptal se: „To
sloužili mši na tomhle stole?“ Již mírně podrážděná
průvodkyně řekla: „Ne, sloužili ji na hrobě vzadu, zády
k věřícím, ale nedopovídá to II. vatikánskému koncilu, a
tak sem dali ten stůl.“ Což rozesmálo některé přítomné
„tmářsky“ smýšlející katolíky.
Vidíme tedy, že se
svědectvím rané Církve lze zacházet značně pružně. Jak
již bylo řečeno, rádi se jí zaštiťovali i bludaři všech
barev. Bylo by tedy nerozumné se nechat na tento „háček“
chytit. Nenechme se mýlit, modernisté prvotní Církev
v nějaké zvláštní úctě nemají, jen z jejích dějin
vytrhávají, co se jim zrovna hodí. Stačí jim položit pár
otázek, a záhy zjistíme, že zas až tak vřelý vztah
k obyčejům rané Církve nemají a že se vlastně jedná jen
o pokrytectví. Chtějí obnovit několikadenní obřady
související s přijetím křtu, přičemž v tomto období byl
katechumenům nařízen přísný půst, včetně zdržení se
pohlavního styku? Mají být někteří zájemci o křest, jako
například sochaři, malíři a herci, s ohledem na své
povolání odmítnuti? Souhlasí s tím, aby nepokřtění
museli před obětováním odejít ze mše svaté? Jsou
přívrženci tvrdých, četných a dlouhých půstů prvotní
Církve, kdy bylo zakázáno jíst i vajíčka a pít mléko?
Touží obnovit kající praxi, kdy hříšníci v žíněném
rouchu klečeli v prachu před kostelem a prosili třeba
půl roku kolemjdoucí o smilování? Po podobných otázkách
uvidíte, jak jim mrzne úsměv na rtech a prchá z nich
nadšení pro zvyky prvotní Církve.
Otázce liturgie a jejího
rozvoje se věnuje papež Pius XII. ve své encyklice
Mediator Dei z roku 1947. Uvádí, že Církev ve
věcech, „které se týkají posvátné liturgie, roste a
rozvíjí se“, ale rovněž píše, že „je nutno přísně
zavrhnout opovážlivou troufalost těch, kteří s rozvahou
zavádějí nové liturgické zvyklosti, nebo dávají znovu
obživnouti obřadům již zaniklým“.
Takovéto snahy nazývá „přemrštěným a nezdravým
archeologismem“ a dodává: „Vždyť přece nepěkné úmysly a
pokusy tohoto druhu směřují k tomu, aby podvrátily a
zlehčily posvětnou činnost, s níž posvátná liturgie vede
spasitelně k nebeskému otci přijaté syny Boží.“
Pokud si můžeme dovolit
jistý básnický obraz, tak se liturgie a její obřady
rozvíjely z poupěte, aby vykvetly v nádherný květ. Pokud
se bude někdo snažit udělat z onoho květu opět poupě,
docílí pouze toho, že krásný květ zmuchlá.
Potíže se sv. Cyrilem
Jeruzalémským
Patrně jste slyšeli
stoupence přijímání na ruku odvolávat se na sv. Cyrila
Jeruzalémského (313–386), přičemž citují z jeho tzv.
Mystogógických katechesí, tedy pěti katechesí, jimiž
byli katechumeni uváděni do nauky ohledně svátostí,
následující slova: „Přicházejíce [k přijímání],
nepřistupuj s plody
natažených rukou, ani s roztaženými prsty, ale
[přistupuj] když jsi učinil levou [rukou] trůn pravé
[tak], že bude moci přijmout Krále, a když jsi vyhloubil
dlaň pravé [ruky tak], aby přijala tělo Kristovo, řekni
amen.“
Z jistých důvodů zde končí
a nepokračují dále. Nebuďme jako oni, a nechme sv.
Cyrila hovořit: „Nyní, když jsi opatrně posvětil oči
dotekem svatého těla, přijmi, dávaje pozor, abys z něho
něco nepromrhal. Neboť co bys promrhal, to bys pocítil
jako ztrátu na vlastním údu. […]
Dále potom, co ses zúčastnil těla Kristova, přistup ke
kalichu krve, nenatahuje ruku, ale sehnutý a po způsobu
klanění a úcty, říkaje amen, posvěť se, přijímaje
i z krve Kristovy. Dokud je vlhkost přítomna na tvých
rtech, dotýkaje se [jich] rukama, posvěť oči, čelo i
ostatní smysly.“
Vidíme, že uvedené věty
popisují něco značně odlišného, než je současná praxe
přijímání na ruku. Katolický historik Michael Davies
poukazuje na to, že výše zmíněné úkony spojené
s přijímáním na ruku, například dotýkání očí Tělem Páně,
mohly vést k různým pověrám a nezdravým projevům
zbožnosti.
Navíc se o původu Mystogógických katechesí vedou
mezi odborníky spory. Někteří z nich považují za jejich
autora až nástupce sv. Cyrila Jeruzalémského patriarchu
Jana II.
Nicméně, pokud se někteří
modernisté chtějí dovolávat slov onoho učitele Církve ve
věci znovuzavedení přijímání na ruku, pak jistě
nepohrdnou ani jinou radou tohoto světce: „Mějme
v nenávisti ty, kteří si nenávist zaslouží, vzdalme se
od těch, od nichž se Bůh vzdálil; vyznejme před Bohem
s celou rozhodností náležící heretikům: ,Zdali nemám
nenávidět ty, ó Pane, které ty nenávidíš?‘“
Ale obávám se, že se k němu po přečtení těchto vět
přestanou hlásit.
Přijímali na ruku všichni a
všude?
Nelze však popřít, že se
podobné věci, které popisují Mystagógické katechese,
děly. Například sv. Cyril Alexandrijský (376–444)
přirovnává navlhčení očí krví Páně k tomu, když
Izraelité pomazali v egyptském zajetí dveře svých domovů
krví beránka a byli uchráněni před smrtí. Měl za to, že
stejně tak budou křesťané uchráněni před různými
pokušeními.
Jiné svědectví najdeme u syrského biskupa Theodoreta
z Kyrrhu (393–457), jenž zase popisuje zvyk líbání
hostie: „Zvažme, kterak během svatých mystérií bereme
údy Ženichovi, líbáme je, objímáme a dotýkáme se jimi
svých očí.“
Ještě sv. Jan z Damašku (675–749) píše: „Přijímejme tělo
ukřižovaného a dotýkejme se jím našich očí, našich rtů a
čela; pozřemež ohnivý uhel.“
Z dějin také víme, že laikům bylo během pronásledování
dovoleno uchovávat ve svých domech eucharistii a podávat
sobě i druhým přijímání, „není-li kněze nebo jáhna“.
Je pravdou, že výše
uvedené citáty pocházejí od východních Otců, nicméně s
přijímáním na ruku se setkáváme i na některých místech
západní Církve. Synoda v Auxerre roku 585 (nebo 578)
nařídila, aby ženy měly při přijímání přes ruce
přehozenou roušku, tzv.
dominicale.
Nakolik byl tento zvyk rozšířen i jinde, není jisté.
Musíme si totiž uvědomit jednu věc, svědectví minulosti
jsou značně skoupá. A je nutné mít rovněž na paměti, že
některé staré obyčeje nemusely být ve své době vnímány
tak, jak se nám zdají dnes.
Byť bylo laikům za
některých výjimečných okolností, například v době
pronásledování, dovoleno se Svátostí oltářní nakládat,
tak už papež sv. Eutychián (pontifikát 275–283) psal:
„Nechť se nikdo neodváží svěřit laikovi či ženě
přijímání, aby je zanesli nemocnému.“
Synoda v Zaragoze pak roku 380 pohrozila exkomunikací
všem, kdo by se Svátostí oltářní zacházel jako v dobách
pronásledování.
Papež sv. Řehoř Veliký (590–604) zase popisuje zázrak,
kdy byl v Konstantinopoli uzdraven hluchoněmý poté, co
mu papež sv. Agapit (535–536) vložil Tělo Páně do úst (in
os mitteret).
Významný katolický historik benediktin Henri Leclerq
píše, že po vydání Milánského ediktu v roce 313, který
nadobro ukončil pronásledování prvotní Církve, začalo
přijímání na ruku mizet.
Nařízení synody v Rouen
(pravděpodobně roku 650)
nicméně nasvědčují tomu, že přijímání na ruku, ovšem už
jako nežádoucí praxe, stále na některých místech
přežívalo. Zmíněná synoda však jasně stanovuje: „[Kněz]
nechť je rovněž pamětliv toho, že má podávat věřícím
přijímání toliko svou rukou, přičemž neklade eucharistii
na ruku, ať již jakéhokoli laika, či ženy, nýbrž do
jejich úst, a to se slovy: ,Corpus Domini et sanguis
prosit tibi in remissionem peccatorum et ad vitam
aeternam.‘
[,Tělo a krev Páně nechť ti prospívá k odpuštění hříchů
a životu věčnému.‘] Kdokoli toto poruší, pohrdá
všemohoucím Bohem, a tím samým je sám zneuctěn a má být
odstaven od oltáře.“
Římský mešní řád z devátého století pak již předpokládá
přijímání do úst jako běžný zvyk.
Samotný spor ohledně
přijímání na ruku ale není o tom, zda takový obyčej
v minulosti existoval, nýbrž má-li být praktikován
v současnosti. Platí totiž slova římského dramatika
Publia Terentia Afera: „Duo cum faciunt idem, non est
idem,“ čili jak se u nás říká: „Když dva dělají
totéž, není to totéž.“ Raná Církev byla nucena věnovat
se zpočátku jiným věcem než liturgické otázce přijímání,
což ovšem nikterak neubírá z její lásky a úcty
k Svátosti oltářní, jak potvrzují mnohá dobová
svědectví. Ve své době čelila například útokům
zpochybňujícím samo božství Ježíše Krista a svátosti
jako takové, probíhaly spory o to, jaké knihy patří do
Písma svatého atd. Církev ale postupně, vedena Duchem
Svatým, usilovala co nejdokonaleji vyjádřit nauku o
eucharistii a úctu k ní také způsobem jejího přijímání.
Sv. Vincenc Lerinský ve svém slavném Commonitoriu,
kde brání tradici a odkaz minulých pokolení, tento jev
nazývá růstem (profectus) a píše: „Nechť tedy
roste, ba činí velké pokroky pochopení, vědění,
moudrost, ať už jednotlivě, či obecně, ať v každém
člověku, tak celé Církvi, a to dle věků a staletí, avšak
co do své jakosti, tudíž v rámci stejné nauky, v témže
smyslu a témže významu.“
Byť k všeobecnému
rozšíření a pozdějšímu nařízení přijímání do úst mohly
vést i praktické důvody, tak přední katolický odborník
na liturgii
Joseph A. Jungmann označuje za hlavní a
rozhodující „rostoucí úctu k eucharistii“.
Ta se mezi jinými projevovala i snahou, aby případně
neupadla a nebyla znesvěcena byť sebemenší částečka
proměněné hostie, neboť i v ní je Pán Ježíš plně
přítomen svým tělem a krví, duší i božstvím.
Potomci „reformátorů“
Pokud tedy bylo přijímání
do úst vedeno neustále rostoucí úctou a láskou
k Svátosti oltářní, jakož i snahou co nejvěrněji
vyjádřit katolickou nauku ohledně eucharistie, pak se
musíme ptát, jakým duchem bylo nutkáno současné zavedení
přijímání na ruku a v čem byl tradiční způsob
nevyhovující?
Je s podivem, že
v oficiálních prohlášeních našich církevních
představitelů týkajících se povolení přijímání na ruku
žádný důvod pro tento krok nenacházíme. Tedy kromě
jednoho, který lze bez nadsázky nazvat „turistickým“.
Abych nebyl nařčen ze zlovolného výkladu, cituji slova
Jeho Excelence
brněnského biskupa Vojtěcha Cikrleho: „Jak už bylo dříve
oznámeno, odpověděla vatikánská Kongregace pro
bohoslužbu a svátosti kladně na žádost České biskupské
konference o dovolení možnosti podávat věřícím svaté
přijímání kromě tradičního způsobu do úst i na ruku. Je
tak ukončeno období provizoria, ve kterém se objevovala
řada potíží s tím, jak se dobře zachovat vůči těm, kteří
do naší diecéze přicházejí zvláště z Rakouska, Německa a
dalších zemí a doma jsou již po léta či desetiletí
zvyklí na tento způsob přijímání Těla Kristova.“
Je však otázkou, zda je zrovna dvakrát šťastné
přizpůsobovat se zvykům německých a rakouských
liberálních katolíků.
Vzhledem ke skoupému
vysvětlení ze strany našich pastýřů uveďme tedy alespoň
sami několik argumentů, které stoupenci přijímání na
ruku většinou uvádějí.
Je to zvyk prvotní Církve
Ukázali jsme si, že papež
Pius XII. ve své encyklice Mediator Dei odsoudil
„opovážlivou troufalost“ snažit se oživit již zaniklé
obřady. Je třeba rovněž připomenout, že příchylnost
modernistů k rané Církvi je pouze předstíraná. Vybírají
si z ní jen to, co se jim hodí. Vlastně můžeme říct, že
ji zneužívají. Navíc obyčeje spojené s přijímáním byly
podle všeho v dávných dobách jiné než současné přijímání
na ruku; není také jisté, nakolik ten či onen způsob byl
rozšířen i v jiných částech Církve. A co je
nejpodstatnější, staří křesťané byli vedeni zcela jiným
duchem než ti, kteří v naší době s přijímáním na ruku
začali. V žádném ze spisků obhajujících tuto novotu
nenajdeme podobně dojemnou starost, o které čteme v již
citovaných Mystogógických katechesích, tedy
jejich údajném vzoru: „Řekni mi, když by ti někdo dal
kousky zlata, nedržel bys [je] s veškerou opatrností,
dávaje pozor, abys něco z nich nepromrhal a neztratil?
Nebudeš tedy dávat s co největší opatrností pozor na to,
co je drahocennější než zlato a drahé kamení, aby [ani]
drobeček neupadl?“
Ne náhodou s tím jako první přišli modernističtí kněží
v Nizozemsku, následováni svými druhy v německy
mluvících zemích. Nizozemsko tehdy také shodou okolností
nechvalně proslulo bludným Novým katechismem (Nieuwe
Katechismus), který vyšel s požehnáním tamějších
biskupů a zpochybňoval přepodstatnění a skutečnou
Kristovu přítomnost ve Svátosti oltářní. Nutno
zdůraznit, že všichni tito kněží, kteří přijímání na
ruku ve svých farnostech zaváděli, vědomě porušovali
platné církevní předpisy. Zmíněná „obnova“ tedy vzešla
z neposlušnosti vůči Církvi a byla jejím projevem.
Jsme dospělí
Oblíbeným tvrzením také
bývá, že jsme dospělí, žádné děti, a je to třeba
vyjádřit i způsobem přijímání. P. Vojtěch Eliáš ve své
odpovědi jedné farnici, která si stěžovala, že kněz
v jejich kostele odmítá podávat přijímání na ruku,
napsal: „Slavení eucharistie není ,sólem‘ celebrujícího
kněze, ale posvátnou činností celé Církve, kterou při
každém slavení vyjadřuje společenství přítomných
věřících. Tito věřící nejsou jen děti, ale také dospělí
křesťané, kteří nesou svůj díl odpovědnosti na poslání
Církve. […] Dospělý člověk normálně jí sám, nepotřebuje
krmit.“ A zmíněného kněze, aniž by se třeba snažil
pochopit jeho starost o uctivé přijímání Těla Páně, pak
nakonec nemístně zesměšňuje slovy: „Zdá-li se některému
křesťanovi (tedy i knězi) příliš troufalé, co biskupové
u nás zavedli, ať si vezme do ruky Písmo svaté a najde
si v evangeliích slova Pána Ježíše při poslední večeři.
On říkal apoštolům ,vezměte a jezte … pijte‘ a ne
,otevřete ústa a já vás nakrmím … napojím‘.“
Stejně jako lze zneužívat
prvotní Církev, je možno zneužívat i Písmo svaté. Proto
je sv. Vincenc Lerinský v nadsázce nazývá „knihou
bludařů“, neboť ti se na ně ve svých novotách rádi
odvolávali.
Zaprvé je třeba říct, že nemáme dopodrobna v evangeliích
vylíčeno vše, co se při poslední večeři odehrávalo.
Nicméně, ať už to někomu připadá nedospělé, jedním z
obyčejů na Blízkém východě bylo, že hostitel během
svátků vkládal namočené sousto do úst hosta, a to buďto
přímo vlastní rukou, nebo na lžičce.
Máme to ostatně zaznamenáno i v evangeliu sv. Jana, kdy
Pán Ježíš označuje Jidáše za zrádce: „Ježíš odpověděl:
,Ten je to, komu já namočenou skývu podám.‘ A namočiv
ji, podal skývu Jidášovi.“
Někdo by mohl samozřejmě namítnout, že Pán Ježíš přeci
neřekl: „Jidáši, otevři ústa a já tě nakrmím,“ ale
rozumnější je předpokládat, že mu nepodal namočenou
skývu na ruku, nýbrž s ní naložil dle již zmíněných
zvyklostí. Přinejmenším tak to bývalo chápáno.
Ani Starý zákon nevidí nic
nedospělého na tom, být „krmen“ Bohem, naopak, dokonce
to opěvuje: „Oči všech doufají v tebe, Pane, a ty dáváš
jim pokrm v čas příhodný, ty jim otvíráš svou ruku, a
sytíš všecko, co žije, podle přání.“
Vzpomeňme si na velikého proroka Ezechiela a nádherný
popis jeho setkání s Hospodinem: „V té podobě zjevila se
mi velebnost Hospodinova. Když jsem ji uviděl, padl jsem
na tvář, i slyšel jsem, že někdo ke mně mluví. […] ,Synu
člověkův, čehokoli se ti dostane, jez; sněz tuto knihu a
jda mluv k synům Israelovým!‘ Když jsem otevřel ústa,
dal mi snísti knihu tu a řekl mi: ,Synu člověkův, břicho
tvé ať jí, a střeva tvá ať se naplní touto knihou,
kterou já dávám tobě!‘ I snědl jsem ji a zesládla mi
v ústech jako med.“
Z toho je patrné, že prorok Ezechiel nečetl časopis
Naše rodina, jinak by věděl, že si má vzít knihu do
ruky a sám strčit do úst, aby vypadal dospěleji.
Lze mi vytknout, že jsem
neoprávněně vztáhl verš žalmu na svaté přijímání, neboť
se v něm hovoří obecně o tom, že vše máme koneckonců
z Hospodinových rukou, a nikoli ze svých. Ano, ale copak
tuto pravdu nevyjadřuje lépe, když „padáme na tvář“,
tedy poklekáme, a z rukou kněze jakožto druhého Krista
do úst přijímáme chléb života sestupující s nebe, který
nám dobrý Bůh dává, než když vestoje vztahujeme ruku a
podáváme si jej pak sami sobě?
Naznačovat, jako by
přijímání na ruku bylo projevem nějaké větší dospělosti,
je hloupost. Odhlédneme-li od toho, že sám Pán Ježíš nás
nabádá, abychom království Boží přijímali jako děti,
zůstává otázkou, o jaké dospělosti je zde vlastně řeč.
Není to náhodou zdánlivá dospělost tohoto světa, kdy si
chce být ovce svým vlastním pastýřem? Nepasme se sami,
nechejme se Beránkem vodit k pramenům živé vody.
A že budeme označováni za děti a nedospělé ovečky, pokud
přijímáme Pána Ježíše bezmocně vkleče a do úst? Ale
vždyť my jsme bez něj bezmocní! Pravá dospělost ve víře
se pozná právě podle toho, že si člověk uvědomuje svoji
nicotnost a nekonečnou velikost a vznešenost Boží.
Má-li tedy být přijímání na ruku projevem novodobé
dospělosti, pak, pokud přijímáme tradičně vkleče a do
úst, buďme hrdí na to, že patříme mezi „nedospělé“
katolíky jako např. sv. Tomáš Akvinský, sv. Ludvík, sv.
Ignác z Loyoly, sv. Terezička, fatimské děti, sv. Pius
z Pietrelciny a celé zástupy dalších světců.
Jiný kraj (jiná doba), jiný
mrav
O tom, že se způsob
přijímání vyvíjel, jsem již psal. Někdy se ve prospěch
přijímání na ruku uvádí, že se doba změnila. To je
bezesporu pravda. Otázkou ale je jak? V tom, že katolíci
přestávají věřit v Kristovu skutečnou přítomnost ve
Svátosti oltářní, že mši svatou považují jen za nějakou
pobožnou hostinu, připomínku poslední večeře, že kněze
chápou pouze jako jakéhosi „předsedu“ společenství… A
proto má být zaváděno přijímání na ruku, které právě
k takovýmto myšlenkovým závěrům vede? Co brání
současnému člověku, aby padl na kolena a přijal, co je
mu podáváno? Je to ona „dospělost“, tedy, nazývejme to
pravým jménem, pýcha? Ano, z tohoto pohledu přijímání na
ruku skutečně lépe vystihuje ducha doby. Ale je to
správné? Není to tak, že vše máme povznášet ke Kristu,
místo toho, abychom Krista snižovali, jak si to zrovna
žádají nepravosti světa?
Nacisté ve své době říkali: „Ein Deutscher kniet nicht
vor seinem Herrgott, ein Deutscher steht vor seinem
Gott.“ („Němec před svým Pánem Bohem nekleká, Němec před
svým Bohem stojí.“) Dr. Joseph Goebbels tehdy v
propagandistických Schulungsbriefech také varoval
před otroctvím kolenou, neboť Němci mají být
freie Menschen („svobodní lidé“).
Dnes by asi mohl být spokojen.
Odvolávat se na současnou
dobu a opodstatňovat tím přijímání na ruku je naprosto
pochybené. Právě tato doba potřebuje jasné svědectví
víry, a to v neposlední řadě víry ve skutečnou
přítomnost Krista ve Svátosti oltářní, svědectví úcty
k všemohoucímu Bohu a lásky k Pánu Ježíši. Přijímají-li
katolíci stejně jako protestanti, co si asi pomyslí
lidé, kteří na náboženství hledí zvnějšku? Neuvidí
rozdíl a nabudou přesvědčení, že to je stejné. Kdybychom
udělali pokus a ukázali nějakému nešťastnému neznabohovi
na videu tradiční přijímání vkleče do úst a nové
přijímání vestoje na ruku, a pak mu řekli, že katolíci
věří, že chléb, který vidí, je skutečným Tělem
Kristovým, kdežto protestanti ne, a zeptali se ho, kdo
podle něj je katolík a kdo protestant, jsem si jist, že
za katolíky označí ty, kdo přijímají vkleče a do úst.
Pochopí, že to (alespoň pro ony lidi) není jen obyčejný
chléb.
Pruský král a slavný
vojevůdce Bedřich Veliký, který pocházel z protestantské
rodiny a sám byl agnostikem, jednou, když srovnával
různé náboženské obřady, řekl: „Kalvinisti se
k Všemohoucímu chovají jako ke sluhovi, luteráni jako
k sobě rovnému, katolíci jako k Bohu.“
Co by prohlásil dnes, můžeme jen hádat…
Už jsme zmínili názor
protestanta Butzera, že přijímání do úst bylo vynálezem
„Římského Antikrista“. S něčím podobným se kupodivu
můžeme setkat i u některých katolických stoupenců
přijímání na ruku, kteří (byť přímo nemluví o „Římském
Antikristu“) naznačují, že se v případě přijímání do úst
jedná o nařízení západní církve z období temného
středověku, jímž došlo k zastření prapůvodního jasu. O
druhém již byla řeč, podívejme se tedy na první část
tohoto tvrzení. Generální sekretář Liturgické komise
Anglie a Walesu a biskupský
vikář pro liturgii diecéze Leeds Mons. Anthony B. Boylan
v brožuře The reception of Holy Communion in the hand
(„Svaté přijímání na ruku“) například tvrdí, že ve
východních církvích zůstalo přijímání na ruku zachováno.
Není jisté, zda se jedná o zlý úmysl a snahu zneužít
případné nevzdělanosti čtenářů, nebo trestuhodnou
nevědomost autora, shodou okolností kněze a předního
anglického odborníka na liturgii, ale jedno je jisté: ve
východních církvích přijímání na ruku nenajdeme.
Mons. Boylan si patrně spletl svaté přijímání
s východním myrováním, tedy obřadem, kdy jsou
věřící o velkých svátcích po svaté liturgii mazáni
posvěceným olejem a přijímají do rukou chléb, který byl
v předvečer během litije požehnán. Nejedná se
tedy o svátost, nýbrž svátostinu.
Východní praxe naopak svědčí o tom, že přijímání do úst
není toliko nějakým vrtochem západní středověké církve,
nýbrž že se řízením Ducha Svatého všeobecně rozšířilo a
bylo přijato po celém okrsku zemském.
Pane, daruj nám mnoho
svatých kněží!
Nelze Svátost oltářní
oddělit od kněze a kněze od Svátosti oltářní. Obojí
spolu souvisí a je nerozlučně spjato. Přijímání na ruku
má také dopad na chápání katolické nauky ohledně
kněžství a vnímání kněze jako takového.
Poměrně bystrý „reformátor“ Butzer upozorňoval, že
přijímání do úst vyjadřuje i odlišnost kněze skrze jeho
svěcení od ostatních věřících, což považoval za
„papeženeckou pověru“, kterou je nutno vymýtit.
Podíváme-li se na přijímání
na ruku pozorněji, zjistíme, že to je laik, kdo v
posledku sám sobě podává přijímání, byť hostii dostane
nejprve od kněze. Tridentský koncil učí, že „bylo vždy
zvykem Církve Boží, že laici přijímají přijímání od
kněží“.
Ostatně, potvrzuje to i sv. Basil Veliký, když píše, že
laikům je dovoleno brát Tělo Páně do rukou pouze ve
výjimečných případech, jako je např. pronásledování,
není-li kněze.
Z tohoto pohledu je přijímání do úst, kdy si věřící
nedělá vlastního prostředníka, skutečně rozvinutím a
patřičným vyjádřením tradičního pohledu na kněze jakožto
„rozdělovatele eucharistie“. Sv. Tomáš Akvinský to
vysvětluje následovně: „Knězi přísluší rozdílení těla
Kristova pro trojí. A to, nejprve, protože, jak bylo
řečeno, on posvěcuje v osobě Kristově. Kristus však,
jako sám posvětil při Večeři své tělo, taktéž jiným dal
požívati. Pročež, jako knězi náleží posvěcovati tělo
Kristovo, tak mu náleží rozdíleti. Za druhé, protože
kněz jest ustanoven prostředníkem mezi Bohem a lidem.
Pročež jako mu přísluší podávati Bohu dary lidu, tak mu
přísluší odevzdávati lidu dary Bohem posvěcené. Za
třetí, protože z úcty se této svátosti nedotýká žádná
věc než posvěcená; pročež se posvěcuje i korporale, i
kalich, podobně i ruka knězova je posvěcována k dotýkání
této svátosti. Pročež není nikomu jinému dovolen dotyk,
leda v nutnosti, třebas, kdyby spadla na zem nebo v
nějakém jiném případě nutnosti.“
Po II. vatikánském koncilu
se bohužel začalo zdůrazňovat značně neurčité všeobecné
kněžství věřících, což bylo mnohdy považováno právě za
důvod k zavádění přijímání na ruku, jakož i tzv.
mimořádných rozdělovatelů eucharistie, tedy laiků,
z nichž se už na řadě míst pomalu stávají téměř
rozdělovatelé řádní. V některých farnostech dokonce kněz
sedí, zatímco věřícím rozdávají přijímání laici. Když se
Butzer pohoršoval nad výsadou kněží dotýkat se Svátosti
oltářní, vyplývající z pomazání jejich dlaní křižmem,
ještě netušil, že mu budou o několik století později
někteří „papeženci“ přikyvovat. V brožuře Take and
Eat („Vezměte a jezte“) vydanou Svazem diecézních
liturgických komisí (USA) se můžeme dočíst: „Třebaže byl
v nedávných dobách kladen velký důraz na svatost rukou
kněze, nutno poznamenat, že pomazání rukou při svěcení
nelze spojovat se zvláštní výsadou dotýkat se
eucharistie.“
Proč jsou tedy ruce kněze pomazány křižmem? I na to nám
dává zmíněná publikace odpověď: „Zvláštní pomazání rukou
symbolizuje veřejnou službu kněze druhým.“
Michael Davies to komentuje slovy: „Opravdu? Stálo by za
to uvést zdroj, z něhož takový nesmysl pochází. Pošťáci,
lékaři, popeláři, učitelé, metaři, vojáci, ti všichni se
věnují ,veřejné službě druhým‘. Možná by měli mít také
pomazané ruce?“
Spolu se zaváděním
podobných novot do mše svaté se vytrácí i rozdíl mezi
knězem a laiky. Můžeme slyšet, že kněz předsedá
bohoslužbě, což je pojem, kterému by dříve žádný katolík
nerozuměl, případně by si nanejvýš vybavil nějakého
protestantského pastora s jeho sborem, neboť se vždy
říkalo, že kněz slouží mši svatou, tedy zpřítomňuje
Kristovu oběť na Kalvárii a přináší ji na oltáři
Nebeskému Otci. A je-li kněz chápán jako „předseda“, pak
se zdá vskutku nesmyslné, aby žil v celibátu. Celibát je
tedy dnes často zpochybňován samotnými kněžími, kteří
vlastně ani mnohdy dobře nevědí, čím vlastně jsou.
Ukázkou, kam až může současné zmatení zajít, je nedávná
brožura nizozemských dominikánů Kerk en Ambt
(„Církev a služba“), kde se píše, že „v případě
nepřítomnosti kněze ve farnosti by mohl eucharistii
předsedat laik“ a že „říkat tato [proměňovací] slova
není výlučnou výsadou či pravomocí kněze. Je to vědomým
vyjádřením víry celého společenství“.
Mohou-li se laici dotýkat bezdůvodně (a v případě tzv.
přijímání na ruku je to opravdu bezdůvodné, neboť lze
přijímat do úst) svátostných způsob, možná budou moci
časem předsedat i bohoslužbě. Ale mše svatá to asi
nebude.
Papež Jan Pavel II. ve svém
apoštolském listě Dominicae Cenae věnovaném
eucharistii napsal: „Dotýkat se svátostných způsob a
rozdávat je vlastníma rukama je výsadou těch, kteří mají
svěcení.“ Ve stejném dokumentu však zároveň připouští
přijímání na ruku a laické rozdělovatele eucharistie.
Ďábelské zmatení
Snažíme-li se najít
vyjádření současného stavu, sotva nalezneme výstižnější
slova než ta sestry Lucie z Fatimy, která v souvislosti
s církevní hierarchií hovořila o „ďábelském zmatení“.
Jedním z projevů tohoto změtení je i přijímání na ruku,
a to už od samotného jeho povolení.
Bylo řečeno, že jako první
začali podávat přijímání na ruku kněží v Nizozemsku,
následně v německy mluvících zemích, a pak se rozšířilo
i dál, do Francie, USA… Připomeňme si, že se jednalo o
výraz neposlušnosti vůči církevní autoritě a že tito
kněží porušovali platné předpisy. Jaká však byla odpověď
Vatikánu? Je patrný rozdíl v přístupu Pia XII., který
ještě roku 1947 ve své encyklice Mediator Dei
psal, že takováto „opovážlivá troufalost“ má být „přísně
zavržena“, a postojem Pavla VI., který ji, ať už z toho
či onoho důvodu, roku 1969 instrukcí Memoriale Domini
povolil. Tedy místo toho, aby zjednal pořádek a případně
neposlušné modernistické kněze potrestal, udělal jim
ústupek, třebaže sám zdůrazňoval, že tradiční přijímání
vkleče a do úst „lépe zaručuje, že svaté přijímání bude
podáváno s náležitou úctou, patřičnými ohledy a
důstojností; že nedojde k žádnému nebezpečí znesvěcení
částeček eucharistie, v nichž je ,celý Kristus, Bůh a
člověk plně substanciálně obsažen a stále jedinečným
způsobem přítomen‘ (Eucharisticum Mysterium,
1967); a nakonec, že zvláštní obezřetnost, jakou Církev
vždy vůči i těm nejmenším úlomkům proměněného chleba
přikazovala, bude zachovávána“.
Stejně
rozporuplný postoj pak k přijímání na ruku zaujímají i
pozdější papežové, ovšem s tou výjimkou, že již na
rozdíl od Pavla VI. i takto sami občas podávají.
Yves Congar,
Le Concile au
jour le jour:
Deuxième session, Paříž 1964, str. 215.
Romano
Amerio, Iota unum, Kansas City 1998, str.
319.
Mons.
Vojtěch Cikrle,
Pastýřský list
na 1. neděli postní 1998 – Zavedení možnosti
přijímat na ruku,
příloha
č. 1 ACEB 2/1998.