Litomyšlský, později
olomoucký biskup Jan, zvaný Železný,
odpůrce Husův a hlavní bojovník proti husitství na
Moravě, se pravděpodobně narodil v Praze, ale datum jeho
narození nám není známo. Pocházel zřejmě z pražského
patricijského rodu Benešovských (Beneschauerů); jeho
otcem byl asi Hána mladší Benešovský, který byl v letech
1379–1381 staroměstským radním a který byl snad také
členem bratrstva obruče a kladiva, do něhož vstupovali
jak přední staroměstští měšťané, tak i členové dvora
Václava IV. Matkou budoucího biskupa pak byla Anežka,
manželka Hány mladšího, pocházející z dalšího pražského
patricijského rodu Litoměřických (Leitmeritzerů). Na
rozdíl od vět pojednávajících o biskupově původu
z otcovy strany, jež jsou vždy prokládány četnými
„snad“, „asi“ či „pravděpodobně“, osobu jeho matky
můžeme identifikovat s naprostou jistotou. Janův
předpokládaný otec Hána byl mrtev již v roce 1396, matka
Anežka však manžela přežila a roku 1407 se přestěhovala
za synem-biskupem z Prahy do Litomyšle; naposledy je
v pramenech doložena před rokem 1421. Druhým ze známých
dětí Anežčiných byla dcera Markéta, provdaná za
Jindřicha z Dubé na Humpolci, stavebníka tamějšího hradu
Orlíka nad Humpolcem, jenž byl tedy biskupovým švagrem.
Nelze ovšem vyloučit možnost, že Jan pocházel ještě
z Anežčina případného předešlého manželství; za jeho
otce býval proto pokládán i Jan Buškovec z Prahy a
zřejmě biskupovo suverénní vystupování skutečného
církevního knížete bylo pak příčinou toho, že se
historik F. M. Bartoš (mající ovšem i jinak sklony
k přespříliš odvážným hypotézám, jež nadto často měnil)
dohadoval, že v něm kolovala krev rodu Lucemburků a že
jeho matka byla nemanželskou dcerou moravského
markraběte Jana Jindřicha.
O prvních desetiletích
Janova života nemáme informace; jméno Jan, v tehdejší
době velmi obvyklé, totiž znesnadňuje identifikaci
budoucího biskupa v písemných pramenech, což platí i pro
jeho, rovněž nikoli neobvyklý, původ z Prahy. Nevíme
ani, jakého nabyl vzdělání, a nedoloženými zůstávají i
dohady o jeho působení v královské kanceláři, o jeho
příslušnosti k premonstrátskému řádu či o tom, že před
svým jmenováním biskupem byl v Praze kanovníkem, stejně
jako autorství několika spisů (Liber salutis,
Exemplar salutis či Casus summarii super
decretales), které
mu byly některými badateli připisovány. V dějinách se
tak poprvé objevuje až v roce 1390; zřejmě v tomto roce
byl totiž – v poměrně mladém věku – ustanoven
litomyšlským biskupem, a to jako jeden z prvních biskupů
v českých zemích, který nebyl šlechtického původu. I
nyní, v době jeho nástupu na litomyšlský biskupský
stolec, se však v jeho životopise setkáváme s jedním
sporným bodem – někteří historici totiž Jana
ztotožňovali s předešlým litomyšlským biskupem, rovněž
Janem, jenž byl jmenován litomyšlským biskupem již roku
1388, a slučovali tak oba Jany v jednu a touž osobu.
Podle nejnovějších výzkumů však můžeme pokládat za
jisté, že šlo o osoby odlišné a že Jan Železný (zvaný
také v literatuře Jan Bucek z Prahy) se stal
litomyšlským biskupem vskutku až později, po brzké smrti
svého předchůdce, pravděpodobně v roce 1390.
Mladý biskup zřejmě zpočátku patřil –
stejně jako jeho otec Hána – do okruhu přívrženců
Václava IV. Dokladem jeho blízkosti dvorským kruhům je
jediný známý rukopis z biskupovy knihovny, pocházející
z let 1390–1393, který je dnes uchováván v tyrolském
cisterciáckém klášteře ve Stamsu a jehož ilustrace jsou
asi dílem druhého malíře Záhřebské bible, tedy dalšího
rukopisu z širšího okruhu Václavova dvora, přičemž
příslušnost rukopisu a jeho objednatele k tomuto okruhu
potvrzuje i známý odznak točenice na titulním listu. Na
titulním listu je znázorněn biskup Jan, adorující
trpícího Krista, a také znak litomyšlského biskupství
(na černém štítě zlatý heroldský kříž) i biskupův osobní
znak (na stříbrno-černě polceném štítě modré břevno);
rukopis obsahuje mariánské hymny a modlitby, Soliloquia,
připisovaná tehdy sv. Augustinovi, a kázání sv.
Bonaventury, tedy mystická a asketická díla, spojující
objednatele kodexu s jeho předchůdcem na litomyšlském
biskupském stolci Janem ze Středy.
Z okruhu stoupenců Václava IV. se však
litomyšlský biskup velmi brzy vymanil, k čemuž jistě
přispěly rychle se zhoršující vztahy krále a arcibiskupa
Jana z Jenštejna; královo nepřátelství k arcibiskupovi
nakonec vyvrcholilo umučením sv. Jana Nepomuckého v roce
1393. Již předtím došlo k sblížení litomyšlského biskupa
s arcibiskupem, v roce 1395 se litomyšlský biskup stal
členem panské jednoty, namířené proti králi, nadále se
aktivně účastnil všech jejích jednání a roku 1396 se
stal členem královské rady, která byla králi vnucena. Za
druhého zajetí krále Václava IV. v letech 1402–1403 ho
pak Zikmund Lucemburský jmenoval jedním ze zemských
správců. Je zřejmé, že snad již od roku 1395 biskup
vkládal své naděje v osobu Václavova mladšího bratra
Zikmunda Lucemburského, předpokládaného budoucího dědice
svatováclavské koruny, tehdy ještě pouhého uherského
krále, jenž v létě roku 1400 dokonce po několik týdnů
pobýval u něj v Litomyšli a jehož přívržencem biskup
zůstal po celý svůj další život. Vztahy litomyšlského
biskupa s Václavem IV., i když navenek korektní, zůstaly
i nadále napjaté, jistě hlavně v důsledku králova
laxního a po dlouhou dobu dokonce příchylného přístupu k
šířící se viklefovské herezi.
Po třicet let biskup
spravoval nevelké litomyšlské biskupství,
které se rozkládalo na území patřícím z větší části
k Čechám, z menší části k Moravě. Kvůli naprostému
zániku jak biskupského archivu, tak archivu litomyšlské
kapituly, k němuž došlo za husitských válek, však máme
informací o správě diecéze jen poskrovnu. Víme, že roku
1391 biskup Jan jmenoval prvního známého kazatele
v litomyšlské katedrále, jímž se stal slavný Jan Štěkna,
že roku 1401 vykonal diecézní synodu (jedinou známou
synodu po celou dobu trvání diecéze) a že vykonal také
vizitaci diecéze, jež byla provedena roku 1406.
Sociálnímu rozvoji biskupských panství jistě prospěla
skutečnost, že roku 1407 se zřekl odúmrtního práva (tj.
práva, podle něhož vrchnosti připadal majetek každého,
kdo zemřel bez mužského dědice) pro město Českou
Třebovou a roku 1412 pro všechny biskupské statky. Svou
přízeň projevoval i městu Litomyšli, takže není nijak
překvapující, že jej podporovali litomyšlští měšťané,
ostatně stejně jako později i měšťané olomoučtí.
Vědom si toho, že z malého litomyšlského
biskupství nemůže dostatečně ovlivňovat situaci
v Čechách, jež se s postupujícím vlivem viklefovství
stále zhoršovala, pokusil se biskup dvakrát získat
uvolněný pražský arcibiskupský stolec, avšak nejprve
v roce 1402 stály jeho jmenování pražským arcibiskupem
na překážku Zikmundovy neshody s papežem Bonifácem IX. a
poté v roce 1411 je zmařil nesouhlas Václava IV. Můžeme
se jen dohadovat, jak by se vyvíjely poměry v Čechách,
kdyby na stolci sv. Vojtěcha seděl místo ušlechtilého,
ale nakonec svými odpůrci přemoženého Zbyňka
Zajíce z Házmburka, neschopného Albíka z Uničova a
pozdějšího odpadlíka Konráda z Vechty právě Jan Železný.
Kategoricky proti
viklefovskému hnutí, vedenému Husem, vystoupil biskup
Jan v souvislosti se synodou českého duchovenstva, jež
byla svolána na únor 1413 do Českého Brodu a jež měla
vyřešit spory mezi katolickou a Husovou stranou. Synoda
schválila memorandum teologické fakulty, jehož původci
byli Stanislav ze Znojma a Štěpán z Pálče a jež
požadovalo naprostý rozchod s Viklefovými bludy, ale jak
toto memorandum, tak i stanovisko Husovy strany bylo
ještě posláno litomyšlskému biskupovi, který se synody
nezúčastnil. Biskup obratem odpověděl – s memorandem
vyslovil souhlas, přidal k němu ještě dalších pět bodů a
poté v devíti bodech rozhodně zavrhl návrhy Husovy,
vytýkaje přitom jejich původci, že lživě předstírá, jako
by „jeho slova různic a rozkolu byla slovy evangelia a
lásky“.
Husova strana se ovšem ve svém odboji proti Církvi
opírala o světskou moc, tedy o krále Václava IV., jenž
hned po synodě ustavil komisi, která měla za úkol spor
mezi viklefisty a katolíky urovnat. Teologická fakulta
předložila komisi nový návrh, rozhojněný ještě o podněty
litomyšlského biskupa, ale komise, sestávající vesměs
z duchovních blízkých královu dvoru a vyhrožující
doktorům teologické fakulty královým hněvem, se pokusila
přimět je k opuštění jejich námitek proti viklefovskému
učení. Historik Jan Evangelista Sedlák to rozhořčeně
komentuje: „Nelze se dosti vynadiviti, k jak nedůstojným
krokům se tu snížili hodnostáři církevní. Straníce
předem Husovi, hledí stůj co stůj vymoci od doktorů
prohlášení, že jsou s Husovou stranou svorni ve víře.
Úskok, lstná formule, naléhání, křik a hrozby – vše jest
jim dobré k tomu cíli. Dvorní klerus!“
Litomyšlskému biskupovi, ale i ostatním
českým katolickým duchovním se za takovéto situace stalo
zřejmým, že situaci může vyřešit jen všeobecný koncil,
který byl svolán do Kostnice. Biskup Jan se na něj
intenzivně připravoval. Papežské zvací listy dorazily do
Čech zřejmě na počátku roku 1414 a již v únoru či březnu
biskup vyslal zplnomocněnce do Francie, Itálie a jiných
zemí, aby tam byli s poměry v Čechách seznámeni budoucí
účastníci koncilu. Skutečnost, že litomyšlský biskup byl
již v této době uznáván doma i v zahraničí za čelnou
postavu protihusovského odporu, dokládá i to, že 30.
dubna 1414 právě jemu papež Jan XXIII. (ve skutečnosti
ovšem protipapež, v Čechách i celé říši však tehdy
obecně uznávaný za papeže) adresoval list, v němž mu
přikázal, aby napomenul pražského arcibiskupa Konráda
z Vechty, administrátora olomouckého biskupství Václava
Králíka z Buřenic a inkvizitora Mikuláše za to, že
nedostatečně vystupují proti šíření viklefovských bludů;
v případě další nečinnosti Jan XXIII. pohrozil
ustanovením nového inkvizitora. Asi na zakročení
litomyšlského biskupa musel poté Hus po svátku Božího
těla opustit Prahu. Biskup Jan byl také pověřen
vynesením trestů za násilnosti proti katolickému
duchovenstvu, ke kterým již tehdy v Čechách (byť ne
v jeho diecézi) v důsledku Husovy kazatelské činnosti
docházelo – podle dvou papežských bul z 22. září 1414
měl vyhlásit interdikt nad Klatovy a Žatcem za to, že
v Klatovech dali 2. října 1412 za hlaholu zvonů utopit
nevinného dominikánského kněze Jana Malíka, zatímco
v Žatci (na Žatecku tehdy Hus zřejmě pobýval) byl ve
stejném čase jeden klerik upálen a jeden kněz s dalším
klerikem byli utopeni v Ohři.
Kostnický koncil byl slavnostně zahájen
5. listopadu 1414, biskup Jan na něj však zřejmě dorazil
až později; poprvé je tu zmíněn k 7. dubnu 1415. Jeho
cesta a pobyt na koncilu byly financovány zvláštní
dávkou, jež byla uložena duchovenstvu, které už muselo
být rostoucím násilím ze strany Husových stoupenců
značně znepokojeno. V Kostnici byl Jan jediným přítomným
biskupem z českých zemí, neboť ani pražský arcibiskup,
ani administrátor olomouckého biskupství, ani biskup
vratislavský na koncil nepřijeli; svého oficiálního
zástupce do Kostnice k velkému údivu koncilních otců
neposlal ani král Václav IV. Koncilní otcové byli po
vzoru středověkých univerzit rozděleni na čtyři
„národy“, totiž italský, francouzský, německý a anglický
(později přibyl ještě pátý, španělský), a Češi stejně
jako Poláci, Uhři a Skandinávci byli přiřazeni do národa
německého (natio Germanica). Významné postavení
litomyšlského biskupa na koncilu, zvláště pokud šlo o
jednání v záležitosti Viklefových a Husových bludů,
dosvědčuje to, že když koncil 4. května 1415 slavnostně
zavrhoval Viklefovy bludy, biskup Jan zde vystupoval
mezi čtyřmi zástupci jednotlivých národů jakožto jediný
zástupce celého německého národa.
Z biskupovy činnosti na
koncilu nejvíce víme o jeho vystoupení v souvislosti
s otázkou přijímání laiků pod obojí způsobou, která se
však začala na koncilu projednávat poměrně pozdě, až v
květnu 1415. Oprávněně si tedy Jan Sedlák stěžuje: „Jak
neprozíravé a liknavé byly katolické kruhy v Čechách, že
nepodaly sněmu hned důkladné zprávy o zaváděné novotě!“
Byl to však zřejmě biskup Jan, který mezi prvními
zpravil koncil o této novince, jež se v Čechách
rozmáhala. 13. května 1415 byl totiž na koncilu
předčítán list, jímž si Husovi stoupenci z řad přítomné
šlechty stěžovali na „utrhače a závistníky“, kteří
rozšiřují různé pomluvy ohledně přijímání laiků pod
obojí způsobou, k němuž v Čechách dochází, načež biskup
Jan povstal, řekl česky: „Ha, ha, toť se mne dotýče i
mých!“, totéž zopakoval i latinsky a slíbil koncilním
otcům, že tuto stížnost podrobněji zodpoví. Jeho odpověď
přečetl biskupův úředník Mužík 16. května; biskup v ní
potvrdil fakta o této nové svévoli v Čechách a o
znesvěcování Nejsvětější Svátosti, ke kterému
v souvislosti s tím dochází, a ve zjevné narážce na
stěžující si Husovy stoupence rozhodně odsoudil ty,
„kdož brání vyčistiti bludy napřed uvedené a četné jiné,
skrze viklefovce v tom království a jinde rozsévané, a
kdož učitele oněch bludů chrání, podporují a brání“.
Biskupova odpověď Husovy příznivce mezi českou šlechtou
velmi rozzlobila; odpověděli proto dalším listem, plným
urážek, v němž o biskupovi, jímž opovrhovali pro jeho
měšťanský původ, povýšeně sdělovali, že dobře vědí, „kdo
a jaký jest a kdo byli jeho předkové“, a že jim není nic
známo o nějakých jejich zásluhách.8) Koncil
nakonec 15. června 1415 přijímání laiků pod obojí
způsobou zakázal; oceněním zásluh biskupa Jana byla
skutečnost, že slavnou mši svatou v kostnické katedrále,
která předcházela promulgaci tohoto dekretu, sloužil
právě on.
[…]
Celý text najdete v Te Deum
4/2013.