Mučedníci z Otranta, oběti tureckého vpádu do Itálie roku 1480

Pavel Zahradník

 

 

Dekretem Kongregace pro blahořečení a svatořečení z 20. prosince 2012 byl potvrzen zázrak učiněný na přímluvu blahoslaveného Antonia Primalda a jeho druhů, mučedníků, zavražděných v roce 1480 Turky v jihoitalském Otrantu; 12. května 2013 pak byli tito mučedníci papežem Františkem kanonizováni. Následující text chce stručně seznámit českého čtenáře s dějinnými okolnostmi této události a s průběhem samotného martýria otrantských mučedníků, kteří jsou pro nás zároveň jakýmisi zástupci onoho nesmírného množství křesťanů, kteří během mnoha věků, od sedmého století až do současnosti, za svoji víru podstoupili a nadále podstupují smrt z rukou vyznavačů islámu.

 

V roce 1480 vládl osmanské říši již takřka třicet let sultán Mehmed II., který už v počátcích své vlády, v roce 1453, dobyl Cařihrad, za což se mu dostalo čestného přízviska Dobyvatel. Dobytí Cařihradu znamenalo zánik celé byzantské říše, ale sultán se zde nezastavil a pokračoval dále v dobývání Balkánského poloostrova, i když zde byl v roce 1456 jeho postup v bitvě u Bělehradu zastaven uherským vojskem Jánose Hunyadiho. Vojenské tažení na Apeninský poloostrov v roce 1480 zorganizoval Mehmed Dobyvatel z důvodů, jež dosud nejsou zcela jasné. Pravděpodobně chtěl v první řadě získat na poloostrově základnu, jež by mu zabezpečovala lepší přístup k Jadranu, aby tak mohl škodit Benátské republice, se kterou už delší dobu vedl válku (tzv. druhou benátskou válku s Turky). Jinou možností je, že svým výpadem chtěl pomoci granadskému emirátu na jihu Španělska, a proto zaútočil právě na španělská panství v jižní Itálii. Ale Mehmedovým konečným cílem byl nepochybně Řím, neboť sultán, jenž se po dobytí Cařihradu pokládal za dědice byzantských císařů, zamýšlel dobýt celou Itálii, sjednotit pod svou vládou bývalá území Východořímské i Západořímské říše a rozšířit tak panství islámu.  

 

V létě roku 1480 se proto v albánském přístavu Valoně (Vlorë) shromáždilo velké turecké loďstvo (většina lodí, jak se zdá, přibyla od obléhaného ostrova Rhodu, o jehož dobytí se muslimové téhož roku marně pokoušeli) a v červenci vyplulo na moře. Loďstvo sestávalo zhruba ze 110–130 lodí, jak galér, tak dopravních lodí; počet mužů se zřejmě blížil dvaceti tisícům. Velitelem celé výpravy byl jmenován vezír Gedik Ahmed paša. Dne 28. července 1480 turecké lodě přistály nikoli poblíž Brindisi, kam zřejmě původně směřovaly, ale jižněji, v nejvýchodnějším cípu Itálie, poblíž Aliminských jezer (Laghi Alimini), několik kilometrů severozápadně od města Otranta; místo, kde se Turci vylodili, se dodnes nazývá Turecký záliv (Baia dei Turchi). Z tohoto zálivu turecké vojsko pochodovalo na jih a ještě téhož dne dorazilo k hradbám města Otranta.

 

Turci vyzvali město, aby kapitulovalo, což však Otrantští – tehdy žilo ve městě asi šest tisíc osob – odmítli a připravili se k obraně. Vojenské posádce Otranta, kterou tvořilo pouhých 400 vojáků, velel Francesco Zurlo (v literatuře někdy zvaný i Francesco Largo), kondotiér a neapolský patricij, spolu s Giovannim Antoniem Delli Falconi; velení jim bylo svěřeno neapolským králem Ferdinandem (Ferrantem) I. Vojenské zabezpečení města tedy nebylo příliš mocné, a to přesto, že sv. František Paulánský ze své poustevny v Paternu Calabru již před několika měsíci upozorňoval na své vidění, v němž mu bylo ukázáno Otranto dobyté mohamedány, jehož obyvatelstvo bylo povražděno; na jeho varování, jež král pokládal za přehnaný defétismus, však nebyl vzat zřetel.

 

Otrantští byli nyní nuceni po dva týdny čelit intenzivnímu ostřelování z bombard, těžkých obléhacích děl, které mezi obyvatelstvem vzbuzovalo obrovský strach. Kronikář Giovanni Michele Laggetto píše, že při dělostřelbě se země tak otřásala, že to působilo dojmem, že nebesa a země se chtějí spojit, a zdálo se také, že se zřítí všechny budovy ve městě. Dělové koule, pozůstatky tohoto obležení, se ostatně v ulicích a dvorcích města nacházejí dodnes. Turci mezitím plenili rozsáhlé okolí Otranta, odkud přiváděli množství otroků. Po čtrnácti dnech však již bylo zjevné, že Turkům se podaří průlom. Benediktinský mnich Hilarion z Verony (Ilarione da Verona), od něhož pochází jeden z nejstarších pramenů o dobytí Otranta, totiž zpráva, kterou v září či říjnu roku 1480 poslal kardinálu Francescu Todeschinimu Piccolominimu (budoucímu papeži Piu III.), takto popisuje poslední noc před vpádem muslimů: „Arcibiskup, muž ctihodný a přesvatý, v noci, která předcházela pádu a vyplenění města, svolal všechen lid a jednoho každého vyzval k co nejudatnějšímu boji, jelikož jak smrt, tak vítězství už byly před očima všech; v obou případech je pak očekával nádherný triumf, že totiž buď přemohou kruté nepřátele křesťanského jména, anebo padnou mrtvi pro křesťanské náboženství. Když tedy nejprve tímto proslovem povzbudil všechny k boji, vyzval všechny muže a ženy, pokud to dovoloval jejich věk, aby požili Kristovo Tělo a aby takto vyzbrojeni očekávali osud, který jim Bůh ve své dobrotě udělí.“

 

Obléhání Otranta skončilo v pátek 11. srpna, kdy Turci město dobyli, načež nastoupilo plenění Otranta; o krutostech, které přitom dobyvatelé páchali, se všichni kronikáři vyjadřují s nevýslovnou hrůzou. Muži byli systematicky vyvražďováni, zatímco ženy, zpočátku také týrané a vražděné, začali Turci po nějaké době spolu s dětmi odvlékat do otroctví. Zahynul i velitel posádky, o jehož smrti mnich Hilarion píše: „Francesco Zurlo, velitel Otrantských, byl zajat a odzbrojen, načež byl rozříznut vejpůl.“ Tuto verzi velitelovy smrti potvrzují i další prameny; existuje však i jiná relace, která tvrdí, že Zurlo padl v boji. Smrt otrantského arcibiskupa Stefana Agricoliho, zvaného též Pendinelli, starce ve věku sedmasedmdesáti let, jeho současník a příbuzný, lékař Antonio de Ferrariis, zvaný Il Galateo, popisuje takto: „Arcibiskup Štěpán, který po celý předešlý den posiloval lid svátostí eucharistie, vyšel z krypty katedrály do chóru a tam, oděn do kněžských rouch, byl na svém sedadle jako mučedník víry v Krista zabit Turky, kteří tam vtrhli.“ O způsobu jeho smrti pak blíže referuje mnich Hilarion: „Arcibiskup byl jat barbary, kteří vtrhli dovnitř, a byl velice krutě usmrcen; o způsobu jeho smrti existují pochybnosti. Většinou se však mezi lidem říká, že jej rozčtvrtili.“

 

Další jednání Gedika Ahmeda paši jasně dokládá, že v případě Otranta se nechtěl spokojit s pouhou okupací dobytého území, ale že se rozhodl přikročit k jeho okamžité islamizaci. Dal tedy vyhotovit soupisy mužů, kteří zůstali naživu. Většina soudobých pramenů jejich počet odhaduje na zhruba osm set, i když některé uvádějí i devět set či dokonce tisíc. Tito muži byli vyzváni, aby pod trestem smrti přestoupili na islám. K odpadu od víry se je z pašova příkazu pokoušel přesvědčit renegát, odpadlý kněz z Kalábrie, jménem Jan. Zajatci však nepodlehli tomuto vábení a apostazi odmítli. Jejich jménem promluvil starý krejčí Antonio Pezzulla, zvaný Il Primaldo. Již zmiňovanému kronikáři Giovannimu Michelemu Laggettovi o těchto událostech vyprávěl jeho otec, jenž byl jako šestnáctiletý chlapec jejich očitým svědkem; kvůli svému nízkému věku nebyl zavražděn, nýbrž byl odvlečen do otroctví do albánské Valony, odkud se mu podařilo vrátit se do vlasti. Ve svých Dějinách otrantské války roku 1480 Laggetto píše: „A obrátiv se ke křesťanům, Primaldo řekl tato slova: ,Moji bratři, až do dnešního dne jsme bojovali v obraně své vlasti a proto, abychom zachránili životy, a pro naše pozemské vladaře, teď je však čas, abychom bojovali za záchranu svých duší pro našeho Pána. A protože On pro nás zemřel na kříži, sluší se, abychom my zemřeli pro Něj, zůstávajíce pevni a stálí ve víře, a touto pozemskou smrtí získáme věčný život a mučednickou slávu.‘ Na tato slova všichni začali jednohlasně, s velkým zanícením křičet, že spíše chtějí  tisíckrát podstoupit jakoukoliv smrt než zapřít Krista.“

 

Rozzlobený paša tedy všech osm set zajatců odsoudil k smrti. V neděli 13. srpna byli odvedeni na blízký kopec zvaný Minerviným vrchem (Colle della Minerva), kde byli všichni sťati; mnich Hilarion k tomu poznamenává: „Ti, kteří padli živí do rukou nepřátel, byli přivedeni před tvář jejich vůdce a všichni byli sťati, jako by krutý barbar chtěl svým předkům obětovat tisíc křesťanských hlav.“ (Přirovnání otrantských mučedníků k obětem, které pohané přinášeli předkům, je ovšem plodem Hilarionova klasického vzdělání; i Hilarion si byl jistě vědom toho, že muslimové vraždí jinověrce z jiných důvodů.) Francesco Cerra, kterému bylo v roce 1480 třináct let a který v roce 1539 při vyšetřování otrantského martýria jako dvaasedmdesátiletý stařec svědčil, tehdy vypověděl (výpovědi ostatních tří svědků byly v podstatě totožné): „Antonio Primaldo byl usmrcen jako první a zůstal bez hlavy nehybně stát – přes všechnu námahu, kterou nepřátelé vynaložili – dokud nebyli všichni pobiti. Kat byl zázrakem ohromen, vyznal, že katolická víra je pravá, a trval na tom, že se stane křesťanem; proto byl na pašův rozkaz popraven nabodnutím na kůl.“ Podle pozdějších zpráv se tento Turek, jenž rovněž podstoupil mučednickou smrt, jmenoval Bersabei. Z dalších mučedníků je ještě jménem znám Macario Nachira, vzdělaný baziliánský mnich, pocházející ze vznešené rodiny z nedalekého města Uggiano la Chiesa.

 

Turci svého otrantského vítězství nevyužili k tomu, aby rozšířili svoji nově získanou italskou základnu, což by zřejmě bylo z vojenského hlediska nejvýhodnější; místo toho jejich loďstvo až do října útočilo na italská pobřežní města Vieste, Lecce, Tarent a Brindisi. Poté se však většina jejich lodí – zřejmě kvůli špatnému zásobování – vrátila do Albánie a v dobytém Otrantu zůstalo jen asi 1300 mužů.

 

Zprávy o pádu Otranta do tureckých rukou způsobily v celém křesťanském světě nesmírné zděšení; největší strach ovšem zavládl v samotné Itálii. Neapolský král Ferdinand I. okamžitě povolal domů svého syna Alfonse a pověřil ho úkolem dobýt Otranto zpět a vytlačit Turky z Itálie. Papež Sixtus IV. vydal bulu Non solum Italiae, v níž žádal o pomoc i další evropské panovníky, a sám vypravil do Neapolska čtrnáct galér. Vojenské oddíly poslali i španělští královští manželé Isabela Kastilská s Ferdinandem Aragonským (jejich velké loďstvo však nedorazilo včas), a pomocný sbor, kterému velel Balázs Magyar, vyslal také uherský (ale zároveň i český!) král Matyáš Korvín. 1. května 1481 začalo obléhání Otranta spojeným neapolsko-španělsko-uherským vojskem a v září Turci kapitulovali. V důsledku osvobození Otranta a současného protitureckého povstání křesťanských Albánců spolu se skutečností, že v květnu 1481 zemřel sultán Mehmed Dobyvatel, se další turecký postup zastavil; Gediku Ahmedu pašovi nový sultán nedůvěřoval a dal jej roku 1482 popravit.

 

Na Minervině vrchu nalezli osvoboditelé Otranta neporušená těla mučedníků. Františkán z otrantského kláštera menších bratří Pietro Colonna, řečený Il Galatino, vzpomíná, že po osvobození Otranta byla na Minervině vrchu „nalezena těla křesťanů tak nezraněná a neporušená (jak jsem to viděl), že ani jeden vlas neubyl; a byla tak svěží, že se zdálo, že uběhla jen hodina od doby, kdy byli zabiti. Přihodilo se proto, že jeden pes rozpoznal svého pána ležícího mezi nimi a začal se k němu lísat. A co je podivuhodné, všechna těla byla nalezena s očima obrácenýma k nebi; žádné z nich nedávalo najevo vůbec žádný smutek, naopak ukazovala tak šťastný a rozzářený obličej, že se zdálo, že se smějí.“

 

V následujících desetiletích byly napravovány hmotné škody, které turecký vpád městu způsobil, a znovu se stavěly budovy, jež byly zničeny či poškozeny. Obnovena byla otrantská katedrála, zasvěcená Zvěstování Panny Marie, kterou Turci přeměnili nejprve v koňskou stáj a poté v mešitu a zničili v ní všechny nástěnné malby. Některé ze škod již nebylo možno napravit; asi největší z nich byla destrukce baziliánského opatství San Nicola di Casole, ležícího několik kilometrů jižně od Otranta, ve kterém byla zničena i  jedna z největších knihoven křesťanského Západu, obsahující množství cenných řeckých a latinských rukopisů.

 

Na místě martýria otrantských mučedníků byla vbrzku postavena kaple, kterou na počátku sedmnáctého století nahradil větší kostel sv. Františka Paulánského (dnes Panny Marie od Mučedníků) s připojeným paulánským konventem, od napoleonských válek zrušeným. Ostatky mučedníků byly již roku 1481 přeneseny do otrantské katedrály, kde jsou od roku 1711 uloženy částečně pod oltářem, většina však v sedmi velkých zasklených skříních na stěnách kaple Mučedníků, která tak tvoří jakýsi obrovský relikviář; části ostatků byly pak postupně darovány i jiným chrámům v Itálii, ale také ve Španělsku. Počínaje rokem 1485, tedy rokem, ve kterém již bylo Otranto aspoň do jisté míry znovu obydleno, si Otrantští každoročně připomínají mučednickou smrt osmi set svých rodáků; jelikož neděle, den jejich martýria, v roce 1485 připadla na 14. srpen, je tento svátek pravidelně slaven 14. srpna. V roce 1771 bylo osm set mučedníků z Minervina vrchu, zvaného již nyní vrchem Mučedníků (Colle dei Martiri), beatifikováno jakožto dosud nejpočetnější skupina beatifikovaných mučedníků v dějinách Církve; neděle 12. května 2013 byla pak zvolena za den jejich kanonizace. 


 

 

 

© Te Deum 2013