Dne
26. dubna 2009 papež Benedikt XVI. kanonizoval spolu s dalšími
čtyřmi novými světci, vesměs italské národnosti, také
Nuna Álvarese Pereiru, vojevůdce a karmelitánského řeholníka,
patrona Portugalska a jednu z nejkrásnějších postav
evropského středověku.
Nuno
Álvares Pereira se narodil 24. června 1360 jako syn příslušníka
významného portugalského šlechtického rodu; na křtu obdržel
staré portugalské, dodnes velmi oblíbené křestní jméno
Nuno, odvozené snad od latinské řadové číslovky nonus („devátý“). Již ve věku třinácti let se stal
dvořanem krále Ferdinanda I. a rovněž velmi časně, roku
1377, se oženil s Leonorou z Alvimu, se kterou měl poté
dva syny, kteří zemřeli ještě v dětském věku, a
dceru Beatriz.
Léta
Nunova mládí nebyla pro portugalský stát dobou šťastnou.
Časy krále Ferdinanda I. (1367–1383), posledního panovníka
z burgundské dynastie, jež vládla v Portugalsku od
samotného vzniku portugalského státu, byly dobou válek,
hladu, moru a hlavně velké nejistoty celé společnosti.
Napjaté byly vztahy se sousední Kastilií, s níž
Ferdinand vedl hned tři války; vzdálené již byly časy
slavné bitvy u řeky Salado, v níž roku 1340 spojená vojska
Portugalců a Kastilců pobila granadské a marocké Maury.
Když
Ferdinand I. roku 1383 zemřel bez mužského dědice, zanechal
po sobě jednak manželku Leonoru Telesovou, původně
portugalskou šlechtičnu, velmi neoblíbenou mezi
obyvatelstvem, jednak dvanáctiletou dceru Beatriz, která byla
na základě portugalsko-kastilské smlouvy urychleně provdána
za kastilského krále Jana I. Vdova Leonora, jež byla prohlášena
regentkou království, neprodleně po manželově smrti prohlásila
kastilského krále za vladaře Portugalska. Proti tomuto záměru,
který podporoval Leonořin rádce a milenec Fernandes Andeiro,
se však postavil nevlastní bratr zesnulého krále Jan z Avisu,
nemanželský syn Ferdinandova otce, krále Petra I., a velmistr
rytířského aviského řádu, k němuž se kromě části
rytířstva a kromě církevních představitelů připojili i měšťané
a sedláci. Vzpoura tak brzy nabyla rázu lidového povstání,
při němž se zvláště střední a chudší vrstvy
obyvatelstva, vedené vlasteneckým cítěním, postavily na
odpor té části vysoké šlechty, která byla ochotna
spolupracovat s Kastilci. Nuno se nezúčastnil samotné
vzpoury, ale brzy se přidal na stranu Jana z Avisu, který
byl ještě v prosinci 1383 prohlášen vladařem a ochráncem
království.
Tato
náhlá změna politických poměrů v zemi měla přirozeně
za následek válku s Kastilií. V lednu 1384 vtrhlo
do Portugalska kastilské vojsko, které oblehlo Lisabon; krátce
nato pak začal do země pronikat ještě druhý proud kastilského
vojska. Zde se poprvé vyznamenal Nuno, jmenovaný velitelem
pohraničních jednotek, jenž 6. dubna 1384 dosáhl u
Atoleiros prvního vítězství nad Kastilci. U Atoleiros Nuno,
jenž měl k dispozici převážně pěchotu, skládající
se z venkovanů, poprvé použil svoji taktiku čtverců.
Své vojáky totiž rozdělil na čtyři části, které ustavil
do čtverce, chráněného tak před útokem z každé
strany; útočící kastilská jízda nebyla proto s to
odpor portugalské pěchoty, jíž pomáhali střelci z kuší,
zdolat. Protože se tato nová taktika osvědčila, sáhl k ní
Nuno později ještě vícekrát. Po bitvě u Atoileros Jan z Avisu
jmenoval Nuna portugalským konetáblem, tedy velitelem celého
zemského vojska, a třetím hrabětem z Ourému.
V následujícím
roce, 6. dubna 1385, kortesy (tak se nazýval portugalský zemský
sněm) shromážděné v Coimbře provolaly Jana z Avisu
portugalským králem. Nový panovník, jenž užíval jména
Jan I., tak založil druhou portugalskou vládnoucí dynastii,
zvanou dynastií aviskou. Kastilský král se ovšem nevzdal a
jeho vojsko vtrhlo do Portugalska znovu. Dne 14. srpna 1385 došlo
k rozhodující bitvě u Aljubarroty. Vrchním velitelem
portugalského vojska, skládajícího se ze 6000 vojáků, byl
opět Nuno. Proti němu stála pětkrát početnější armáda,
v níž kromě Kastilců byl i francouzský pomocný sbor a
také Portugalci, kteří stáli na straně kastilského krále;
mezi nimi i dva Nunovi bratři, kteří v bitvě padli. Díky
vojenskému géniu Nuna Álvarese Pereiry, jenž si sám vybral
čas i místo bitvy, i nyní Portugalci zvítězili nad početnějším
a lépe vyzbrojeným kastilským vojskem.
Bitva
u Aljubarroty natrvalo odvrátila nebezpečí kastilské nadvlády
a zabezpečila nezávislost Portugalska pro příští staletí.
Na místě bitvy král založil město nazvané Batalha
(„Bitva“), a v něm chrám Panny Marie Vítězné s
dominikánským klášterem, jednu z největších památek
středověké portugalské architektury. Nuno se stal národním
hrdinou, vděčný král ho zasypal poctami a majetkem; k dosavadnímu
titulu třetího hraběte z Ourému nyní přibyly ještě
tituly druhého hraběte z Arraiolos a sedmého hraběte z Barcelos.
I pozdější pokolení si byla vědoma významu aljubarrotské
bitvy a Nunových zásluh; stačí si připomenout sloky, které
Nunovi ve čtvrtém zpěvu svých Lusovců
věnoval Luís de Camões. K menším bitvám s kastilským
vojskem sice docházelo i po bitvě u Aljubarroty (tak už v říjnu
1385 Nuno znovu porazil Kastilce u Valverde, na jejich vlastním
území), ale krize let 1383–1385 byla již šťastně zažehnána;
definitivní mír s Kastilií byl pak uzavřen roku 1411.
Ještě
jednou, mnoho let po bitvě u Aljubarroty, se Nuno zúčastnil důležité
vojenské expedice, významné tentokrát nejen pro Portugalsko,
ale pro celou křesťanskou Evropu. V srpnu roku 1415 se
portugalská flotila dvou set dvanácti lodí přeplavila přes
Gibraltarský průliv, vojsko, jemuž velel Nuno, se vylodilo a
dobylo severoafrické město Ceutu. Ceutská mešita, postavená
kdysi na místě starokřesťanského kostela, byla okamžitě přeměněna
na křesťanský chrám, na chrám, o kterém měl později
Calderónův Nezlomný kníže mluvit jako o „kostele zasvěceném
věčnému Početí té, která je Královnou a Paní nebes a
země“, pro jehož zachování „chtěl by ztratit,
jenom aby on [chrám] jediný zůstal, tisíc životů na jeho obranu“. V chrámu,
dnešní ceutské katedrále, byli pak královi synové Duarte,
Pedro a Jindřich zvaný Mořeplavec pasováni na rytíře. Tažení
proti Ceutě, jež Portugalci oprávněně považovali za skutečnou
křížovou výpravu, znamenalo přenesení reconquisty z
Pyrenejského poloostrova na africkou pevninu a zároveň zahájilo
slavnou epopej evropského kolonialismu. Ještě dnes, kdy
africké koloniální panství Evropanů je již minulostí,
Ceuta (spolu s blízkou Melillou) zůstává v držení
bývalé koloniální mocnosti, i když už nikoli Portugalska,
nýbrž Španělska, které ji převzalo v sedmnáctém
století.
Dobytí
Ceuty bylo poslední vojenskou akcí, které se Nuno, jemuž
bylo již pětapadesát let, zúčastnil. Byl již dávno
vdovcem, neboť jeho manželka zemřela už roku 1387; jeho
jediná dcera a dědička Beatriz se roku 1401 provdala za
Alfonse, prvního vévodu z Bragançy, jenž se stal
zakladatelem jednoho z nejvýznamnějších portugalských
šlechtických rodů, který měl později, roku 1640, usednout
na portugalský trůn. I dnešní pretendenti portugalského trůnu
jsou tedy Nunovými přímými potomky.
Mezi
mnoha zbožnými fundacemi, jež vděčily Nunovi za svůj
vznik, zaujímal čestné místo karmelitánský klášter v Lisabonu.
Do něj nyní ve svých třiašedesáti letech, na svátek
Nanebevzetí Panny Marie roku 1423, Nuno vstoupil jako
bratr-laik; přijal přitom řádové jméno Nuno od Panny
Marie. Zbývajících osm let svého života tak prožil jako
prostý řeholník, trávící život modlitbami a skutky křesťanského
milosrdenství. Pro ně, hlavně pak pro jeho obzvláštní péči
o chudé sirotky, ho miloval lisabonský lid, který ho nazýval
„svatým konetáblem“ (Santo
Condestável). Bratr Nuno se vyznačoval mimořádnou úctou
k Panně Marii, již ostatně horlivě uctíval i za svého
předešlého života ve světě; do značné míry díky němu
se v Portugalsku rozšířila modlitba svatého růžence a
také karmelitánský škapulíř.
Nuno
zemřel ve svém klášteře v roce 1431, tedy ve stejném
roce jako sv. Johanka z Arku, ke které bývá pro svoje zásluhy
o osvobození své vlasti od cizí nadvlády tak často přirovnáván.
Podle některých zpráv Nunova smrt nastala o velikonoční neděli
dne 1. dubna, podle jiných až o svátku Všech svatých dne 1.
listopadu. Když se již jeho poslední chvíle na této zemi blížila,
požádal, aby mu spolubratři četli z evangelia sv. Jana
o umučení Páně; naposledy vydechl ve chvíli, kdy z lektorových
úst uslyšel Kristova slova, vyřčená na kříži: „Ecce
mater tua!“
Pohřben
byl bratr Nuno ve svém klášteře; jeho hrob byl opatřen tímto
nápisem: „Zde leží slavný Nuno, konetábl, zakladatel
domu Bragança, výtečný generál, blahoslavený mnich, který
za svého pozemského života tak horlivě toužil po království
nebeském, že si zasloužil, aby byl po smrti uveden ve věčné
společenství se svatými. Světských poct se mu dostalo bezpočet,
ale obrátil se k nim zády. Byl velkým knížetem, ale sám
sebe učinil pokorným mnichem. Založil, vybudoval a dal vysvětit
tento kostel, ve kterém odpočívají jeho ostatky.“ Klášter
i s hrobem byl však zničen při velkém zemětřesení,
jež postihlo Lisabon v roce 1755, takže dnes z kláštera
zbyly jen zříceniny.
Nuno
zemřel v pověsti svatosti a k jeho hrobu začali od
první chvíle ve velkém množství proudit poutníci, prosící
o jeho přímluvu. Četné písně, které vznikly na jeho počest,
líčí život „velkého konetábla“, který
„hájil Portugalsko se svým praporem a se svou korouhví“
a který nyní „ve svém klášteře dává nám svou polévku
a také své šatstvo i své peníze“, a prosí ho:
„Dobrý svatý konetáble, přikryjte nás svým pláštěm,
který nás chrání ode všeho zlého.“ Nunův kult se již
za vlády Isabely Katolické rozšířil i do sousedního Španělska
a také do Itálie, přesto však Nuno byl a je jakožto
portugalský národní světec uctíván hlavně ve své vlasti.
Z četných památek připomínajících osobu svatého
Nuna upozorněme na jednu z nejnovějších, totiž na jeho
sochu, která zdobí střechu baziliky ve Fatimě; pozemky, na
kterých se nachází Fatima i fatimská bazilika, byly ostatně
jeho majetkem jakožto hraběte z Ourému. Legenda pak vypráví,
že když roku 1385 Nuno se svým vojskem táhl k Aljubarrotě,
koně Portugalců sami poklekli na místě budoucího mariánského
zjevení.
Dne
23. ledna 1918 byl Nuno beatifikován papežem Benediktem XV.,
který v době první světové války zamýšlel dát oběma
válčícím stranám v jeho osobě před oči příklad,
jak ani v boji nezapomínat na lásku k bližnímu a
jak usilovat o spravedlivý mír. Jeho nynější kanonizací
pak byla konečně vyplněna přání portugalských katolíků,
kteří po staletí toužili po tomto oslavení svého svatého
patrona a kteří ho mohou prosit o přímluvu tak, jak je k tomu
vyzval velký brazilský myslitel Plinio Corrêa de
Oliveira: „Prosme svatého Nuna Álvarese Pereiru, aby nám
dal svou odvahu a svou zbožnost, abychom bojovali za věc Naší
Paní a svaté Církve, tak ohrožené v našich dnech, a
to i tehdy, když musíme bojovat proti velké přesile. Prosme
také Naši Paní, aby obnovila křesťanství a vybudovala své
království, aby se tak ve společnosti mohla opět skvít
stejně nádherná dobra, jaká existovala v časech svatého
Nuna.“
© Te Deum 2009