abbé
lamennais – prorok moderních svobod
T.
W. N.
 |
H. F. R. de
Lamennais
|
Když
v únoru 1854 umíral, čestné místo v jeho ložnici
již dávno zaujímala busta Marianny, symbol republikánských
ideálů, která nahradila zde kdysi stojící sošku Nejsvětější
Panny Marie. U jeho smrtelné postele se sešli libertini,
svobodní zednáři a nejhorší nepřátelé náboženství;
mezi nimi vynikal mladý muž, bývalý spoluredaktor radikálně
liberálního deníku Le
Peuple Constituant. Přátelé umírajícího ze starých,
lepších časů, zejména jeho rodný bratr Jean, jenž byl
katolickým knězem, nebyli na přání umírajícího vpuštěni.
Mnoho z nich se však stále nepřestávalo horoucně
modlit za jeho obrácení. Stejně tak až do konce neustávali
ve svých snahách zachránit nešťastníkovu duši představitelé
církevní hierarchie, včetně pařížského arcibiskupa a
Svatého otce Pia IX.
Odpověď konajícího byla stále táž: „Ne, ne, ne.
Nechte mě být!“ Jednomu ze svých bývalých žáků,
který stále ke svému učiteli choval vřelé city a naléhal,
aby se alespoň zkusil pomodlit, odpověděl, že toho není
schopen, neboť modlitba je milost a on již milost nemá. Zůstal
při smyslech až do poslední chvíle. Netoužil po usmíření
s Bohem a jeho mystickým tělem – Církví.
Po smrti bylo
jeho tělo na základě vlastní, předem sepsané vůle složeno
do anonymního hrobu na pařížském hřbitově Père-Lachaise.
Za rakví kráčelo jen pár osob, zejména představitelů pařížské
chudiny, nebyl zde kněz, místo toho na vše dohlížel
policejní oddíl, aby se předešlo případným rozmíškám.
Téměř u mohyly se strhla rvačka; nebyly žádné proslovy.
Hrobník se jenom zeptal, zda má nad hrobem postavit kříž.
Zazněla krátká odpověď: „Ne!“ Někdo vykřikl:
„Můžeme jít domů. Vše už skončilo.“
Takto se se světem
loučil Lamennais, kdysi skvělý apologeta a populární
katolický spisovatel, později odpadlý kněz, zatvrzelý
apostata, obránce novověkých svobod a prorok vysněného
„křesťanství zítřka, křesťanství lidského
rodu“, který s odstupem času může být oprávněně
považován za jednoho z duchovních otců současné
revoluce v Církvi.
. . .
Královštější
než král, papežštější než papež
V roce
1817 vyšel první svazek díla, které abbé Lamennaisovi přineslo
věhlas předního apologety obrozujícího se v době
Restaurace francouzského katolicismu. Jednalo se o Essai sur
l‘indifférence en matiere de religion („Esej
o lhostejnosti ve věci náboženství“).
Zmíněné
dílo, napsané strhujícím stylem plným půvabu, bylo v autorových
záměrech plamenným útokem na víru v primát individuálního
rozumu. Racionalismus osvíceneckých pochybovačů, jemuž se
esej podrobně věnovala, byl označen za hlavní příčinu
rozkladu tehdejší společnosti a za důvod vymizení zbožnosti.
Lamennais
již v samotné předmluvě k Eseji maluje v černých
barvách obraz lidstva vynořujícího se z šíleností
„epochy světel“: „Náboženství, morálka,
čest, povinnost, nejsvětější zásady a nejšlechetnější
city jsou nyní čímsi jako sen, vzdušnými přízraky, plnými
lesku, které se na chvíli mihnou v pozadí našich myslí
a nenávratně mizí. Ano, nikdy nebylo viděno nic podobného,
dokonce ani v pouhých představách. Bylo třeba dlouhého
a stálého úsilí, neúnavných bojů člověka s vlastním
svědomím a rozumem, aby se došlo k této nelidské
lhostejnosti. [...] Hledě na pravdu i omyl se stejnou nechutí,
[moderní člověk – pozn. T. W. N.] předstírá, že je
není možno od sebe odlišit, a oběma pohrdá. [...] Každý,
kdo není slepý, jasně vidí, že francouzská revoluce, tak
nadmíru pustošivá, vděčí za svůj cejch smrti toliko bezbožnému
šílenství vůdců, kteří útočili na všechny pravdy
najednou s bezpříkladnou zavilostí.“
Během
pouhého jednoho roku se ve Francii prodalo třináct tisíc výtisků
této knihy, což byl na tehdejší dobu náramný počet.
Lamennaisovo dílo bylo přeloženo do všech hlavních evropských
jazyků; někteří jej dokonce označovali za „posledního
církevního Otce“. Spisovatel a historik Alphonse de
Lamartine se po přečtení Lammenaisovy knihy nechal strhnout k nadšené
chvále: „Je to něco nádherného! On smýšlí jako
monsieur de Maistre a píše jako Rousseau, mocně, pravdivě,
vznešeně, košatě, přesvědčivě, původně. Jeho dílu nic
neschází.“
Biskup
Frayssinous, rektor pařížské univerzity a francouzský
ministr veřejné osvěty, zase prohlásil, že „by tato
kniha mohla přivést k životu mrtvého“. Nescházeli
ani tací, kteří v něm viděli „článek pojící
devatenácté století s věkem Órigena a
Augustina“.
V té
době abbé Lamennais rovněž zastával vyhraněné politické
názory. Zocelen polemickým bojem s napoleonským
despotismem byl nadšeným legitimistou, přesvědčeným, že
pouze obnovení původní právoplatné královské vlády
Bourbonů zaručí Francii náboženskou obrodu a zajistí úctu
k oprávněným nárokům jediného pravého náboženství,
bez něhož, jak psal v Eseji,
není společnosti. V prvním období své veřejné činnosti
stál Lammenais rozhodně na půdě svrchovanosti královské
moci a v srdci mu hořelo heslo „Bůh a král“.
Požadoval od Božích pomazaných, aby ze své absolutní moci
nečinili ústupky, aby ji zachovávali nedělitelnou a plně
svrchovanou, vyzýval je: „Buďte králi!“
V roce
1823, tedy ve výročí stětí Ludvíka XVI., se oddával úvahám
nad podstatou královské moci, nad jejím absolutním rozměrem:
„Jak je tento královský úřad vysoký! Avšak jak je zároveň
těžko udržet se na něm pouze silou své duše, když všechny
jiné opory odepřou pomoc! [...] Zdrojem královské moci je
pevná víra, že vláda, již obdrželi shůry, nikdy je
neopustí, pokud jí sami zůstanou věrni. Monarcha, který
dovoluje svou moc zpochybňovat, ji již tímto vystavuje záhubě.
Oslabovat královskou moc znamená obracet ji vniveč. Buďto je
tím, čím ji učinil Bůh, nebo vůbec není. [...] Ten, kdo
sedí na trůně, nemůže ustupovat, neboť za ním zejí
propasti. Vy, na kterých leží osud Evropy a od nichž Bůh
jednou požádá vydání počtu ze svěřené moci,“
apeloval abbé Lamennais plamenně na evropské monarchy,
„jděte na ono místo smutku, kde byl popraven Ludvík
XVI. [...] Jděte a dívejte se! Zde musel obětí vlastního života
odčinit za jinou oběť, kterou, jak se mu zdálo, byl povinen
složit – za oběť své královské hodnosti.“
Politika
přitahovala Lamennaise stále silněji. Díky úctě, jíž se
těšil po vydání díla o náboženské lhostejnosti, se na něj
s žádostí o spolupráci a podporu obracelo mnoho politiků
a redaktorů konzervativních a legitimistických časopisů.
Abbé Lamennais těmto naléháním nedokázal odolat.
V oné
době vystoupil také jako obránce výsadních práv Apoštolského
stolce a papežské neomylnosti ohrožované ve francouzské církvi
stále přítomnými galikánskými tendencemi. Rychle se stal předchůdcem
radikálního ultramontanismu. V papeži, jakožto viditelné
hlavě Církve, viděl poslední instanci, která jediná je
schopna udržet v jednotě křesťanské národy, aby byly
uchráněny z jedné strany nebezpečí revoluční
anarchie a z druhé královského despotismu. Papež, který
autenticky vykládal učení Církve, byl zárukou správnosti v otázkách
víry a morálky, a univerzalistická idea papežství,
povzneseného nad někdy úzce pojaté zájmy místních církví,
narůstala v tehdejších textech francouzského kněze do
rozměru zásad politického života. V práci nazvané De
la religion considérée dans ses rapports avec l'ordre civil et
politique („O
vztahu náboženství k politice a občanství“) Lamennais
s protigalikánským důrazem konstatoval: „Bez papeže
není Církve, bez Církve není křesťanství, bez křesťanství
není společnosti.“ V roce 1825, pln důvěry ke
Svatému stolci, psal o římském biskupovi: „Budoucnost
je v jeho rukách, nechť si je toho vědom a s důvěrou
plní své veliké poslání.“
.
. .
Lamennaisův
filosofický tradicionalismus
Čelním útokem
na Descartesovu filosofii, jehož se abbé Lamennais dopustil dílem
o náboženské lhostejnosti, si získal všeobecnou pověst
jednoho z největších soudobých apologetů katolicismu.
Pozorný čtenář si však v oné práci mohl povšimnout
zárodků příštích omylů, které bude Lamennais o několik
let později hlásat již zcela otevřeně bez sebemenšího
ostychu.
Lamennaise
totiž neuspokojovala pouhá, byť nejtrefněji mířená
kritika racionalismu a náboženského skepticismu; ukázalo se,
že jeho touhou je vytvořit na filosofické rovině systém,
který by byl konstruktivní alternativou proti osvíceneckému
kultu individuálního rozumu. Jestliže v prvním svazku Esejů
představil autor tento systém jenom zběžně a v obrysech,
pak v třech následujících svazcích mu již věnuje značnou
pozornost. Axiologickým základem, na němž stál celý
Lammenaisův filosofický systém, byla bezmezná víra v tzv.
univerzální rozum. Tento rozum, jakoby věrná „ozvěna“
toho, v co lidský rod věřil ve všech dobách, je
neomylný, neboť za ním stojí všeobecná shoda, consensus
communis. Je neomylný také proto, že jeho základ tvoří zjevení, které
dal Stvořitel člověku v okamžiku stvoření a které je od
oněch dob nepřetržitě v tradici předáváno následujícím
pokolením. Prvotní zjevení poučilo lidstvo o takových pravdách,
jako jsou: Boží existence, nesmrtelnost duše, dodržování
morálních přikázání, obsah přirozeného práva nebo zásady
společného života. Podle Lamennaisovy koncepce metafyzické
poznání, a dokonce ani morální, není individuálním
rozumem dosažitelné; pokud se jím řídíme, vede nás to
nakonec pouze k pochybám.
Náboženství
se během dějin co do své podstaty nezměnilo, toliko rozvíjelo
svůj prvotní obsah a měnilo svůj vnější
„obal“. Univerzální rozum vede k přijetí a
uznání autority Církve, neboť katolické náboženství je výše
rozvinutou formou náboženského vědomí lidského rodu, které
zde bylo od samého počátku lidstva. A proto, následujeme-li
nutné vyústění Lamennaisových myšlenek, byl závěr jasný:
Zjevení pochází od Boha, ale lidstvo se s ním neseznámilo
skrze katolickou církev, neboť je znalo již dávno před založením
Církve. Lammenais byl přesvědčen, že jím vymyšlená idea
všeobecného rozumu, které se nikdy nezřekl, usnadní dialog
s ateisty a přivede je zpět do lůna Církve.
Časem,
když se stal zjevným heretikem, doplnil svou koncepci univerzálního
rozumu o teorii „tří církví“, podle níž
„prvotní církev, do níž patřily národy dávnověku,
byla normou církve židovské, a následně křesťanské“.
Tehdy již bez obalu hlásal, že „křesťanství nepřineslo
světu nové zjevení, nýbrž rozvinulo víru ve všehomíru
existující [...] nezrodilo se, nýbrž vzrostlo“.
Ačkoli si
Lamennais vytýčil bezpochyby ušlechtilý cíl, tj. navrátit
víře nadřazené místo ve vztahu k „tyranii lidského
rozumu“, tak stejně jako další tehdejší zástupci
filosofického tradicionalismu napadl samotné základy zjevené
víry. V důsledku toho, což stojí za pozornost, se u
Lamennaise, stejně jako u pozdějších představitelů
modernismu, projevil sklon ke směšování přirozeného a nadpřirozeného
řádu, k popírání nadpřirozeného řádu milosti, který
Lamennais nahrazoval „prvotním a neustálým působením
nekonečné substance na celý konečný svět“. Své názory
na dané téma, jež jsou v mnoha ohledech shodné s omyly
hlásanými modernisty, později podrobně vyložil v díle
Esquisse d‘une philosophie („Náčrt
filosofie“).
.
. .
Náboženská
politika v posledním období vlády Karla X. Lamennaisovo
přesvědčení jenom posílila; podléhaje tlaku liberální
opozice a náchylný k přílišným ústupkům král vydal
v červnu 1828 dvě nařízení, tzv. ordonance, jejichž
ustanovení omezovala působnost katolické církve, mj.
katolické školství a řeholní život. V celé zemi to
zavřelo, k početným protestům se přidal také abbé
Lamennais. Ve svém protimonarchistickém manifestu Progrés
de
la Révolution
et de la guerre contre l’Église („Pokrok
revoluce a válka proti Církvi“) se otevřeně deklaroval
jako republikán, který stále přívětivějším okem hledí
směrem k liberalismu. To vše ještě činil pod heslem
zajistit katolické církvi svobodné působení, byť okouzlení
liberalismem se již nedalo ukrýt.
„Domáháme
se,“ psal, „svobody pro katolickou církev, zaručovanou
ústavou všem náboženstvím, jejíž práv užívají
protestanti i židi a užívali by jich dokonce i přívrženci
Buddhy a Mohameda, kdyby ve Francii byli. [...] Požadujeme
svobodu svědomí, svobodu tisku, svobodu výuky.“
Vše
provázela naivní víra, kterou v dalším století sdíleli
stoupenci nouvelle théologie a která později ovlivnila
rovněž i II. vatikánský koncil, že „pravda nevznáší
svůj nárok jinak než silou pravdy samé“.
„Neomezená
svoboda je nutná,“ hlásal Lamennais, „aby se
pravdy, které zachrání svět, pokud jej ještě něco může
zachránit, mohly rozvíjet, jak jim přísluší.“ A na
jiném místě dodával: „Místo jedné víry povstaly
nespočetné zástupy navzájem si odporujících názorů,
tehdy není možné jednotu navrátit jinak než toliko pomocí
svobodné diskuse.“
. . .
(Celý článek
najdete v časopise Te Deum č. 1/2009)
Převzato
ze Zawsze Wierni 1/2001. Zkráceno.
Přeložil
Adam Podborský.
© Te Deum 2009 |