ČTVRTÉ FATIMSKÉ TAJEMSTVÍ
John Vennari
22. listopadu 2006 se na pultech
italských knihkupectví objevila publikace Antonia Socciho Il
Quarto Segreto di Fatima (Čtvrté fatimské tajemství). Autor
v ní po rozsáhlém bádání dochází k závěru, že Vatikán formálně
nezveřejnil celé třetí fatimské tajemství.
Význam této knihy může být těžko
větší. Socci je jedním z nejznámějších italských autorů,
televizní moderátor, který nemá žádné vazby na tzv.
„tradicionalistické“ skupiny. Ve skutečnosti svou práci začal
s upřímným přesvědčením, že Vatikán 26. června 2000 zveřejnil
celé tajemství. Postupem času a během dalšího šetření však
pomalu docházel k závěru, že nebylo odhaleno vše.
Paoliniho výzva
V úvodu knihy Socci prohlašuje, že
ho překvapil článek italského novináře Vittoria Messoriho
Segreto di Fatima, sigillata la cella di suor Lucia (Fatimské
tajemství, cela sestry Lucie byla zapečetěna), který vyšel
v době smrti sestry Lucie. Messori v něm píše o mnoha listinách
a „dopisech papežům“, které sestra Lucie ve své cele zanechala.
Messori dále zmiňuje zveřejnění tajemství Vatikánem 26. června
2000, „které místo toho, aby vyřešilo záhadu, otevřelo nové
otázky týkající se jeho výkladu, obsahu i úplnosti zveřejněného
textu.“
Také Socci si začal klást otázky.
Proč by Messori, „významný a velmi důkladný novinář, [...]
nejpřekládanější katolický publicista na světě“, choval takovou
nedůvěru k Vatikánu? Jak může osobnost, jako je Messori, který
je blízký vatikánským kruhům, zpochybňovat oficiální verzi
třetího tajemství?
Bylo to zvláště udivující, neboť
před pěti lety, kdy došlo ke zveřejnění tajemství, Messori
nevyjádřil žádné výhrady k tomu, co bylo publikováno. Dnes, zdá
se, má pochybnosti. Dnes si klade otázky.
Socci na Messoriho článek reagoval
v novinách a vedl s ním na stránkách tisku polemiku, přičemž
hájil postoj Vatikánu. „Pak ale,“ jak píše Socci, „jsem narazil
na článek mladého katolického spisovatele, Solidea Paoliniho.“
Zmíněný článek vyšel v jednom tradičním katolickém časopise a
komentoval debatu mezi Soccim a Messorim.
Socci píše: „[Paolini] uváděl řadu
argumentů proti oficiální vatikánské verzi (kterou jsem tenkrát
také zastával).“ Paolini tvrdil, že Vatikán stále tají
podstatnou část třetího vatikánského tajemství „s ohledem na
její výbušný obsah“. Paolini se otázce Fatimy důkladně věnoval a
výsledky svého zkoumání shrnul v knize Fatima, Non
disprezzate le profezie (Fatima, nepohrdejte proroctvími).
Socci, k svému vlastnímu překvapení, shledal Paoliniho argumenty
hodnými bližší pozornosti.
Socci uvádí, že bylo chybou kurie a
katolických médií, že ignorovaly výzvu tradičních katolíků,
kteří dokazovali, že třetí tajemství nebylo zveřejněno celé.
„Například,“ píše, „v knize vydané P. Paulem Kramerem [The
Devil's Final Battle (Ďáblova poslední bitva)], v níž se
nacházejí práce a články různých autorů, zaznívá kritika
Vatikánu za to, že nedbal přání Panny Marie Fatimské, přičemž se
tvrdí, že ‚cena za nerozhodnost Vatikánu může být velmi vysoká a
zaplatí ji lidstvo‘.“
Socci zkrátka zjistil, že mnoho
otázek zůstalo nezodpovězeno, mnoho bodů třetího tajemství halí
tajemství.
Kardinál Bertone neodpovídá
Socciho pochybnosti jenom vzrostly
poté, co hledal odpovědi u vatikánské hierarchie, zejména
kardinála Bertoneho, který se spolu s kardinálem Ratzingerem
podílel na dokumentu ze dne 26. června 2000 o třetím fatimském
tajemství Il Messaggio di Fatima (Fatimské poselství).
Socci píše,: „Kontaktoval jsem mnoho vlivných osobností uvnitř
kurie, jako např. kardinála Bertoneho, současného vatikánského
státního sekretáře, který byl v roce 2000 při zveřejnění
tajemství ve středu dění. [...] Kardinál, který mi byl osobně
velmi nakloněn – v minulosti mne žádal, abych v jeho bývalé
diecézi, Ženevě, uspořádal přednášky –, nepovažoval za nutné
odpovědět na mou žádost o rozhovor. Měl na to samozřejmě právo,
vzrostlo tím však mé podezření, že existují nežádoucí otázky, a
dokonce že je zde něco (velmi důležitého), co je nutno držet
v tajnosti.“
Úvod knihy končí Socciho sdělením,
že kolem třetího tajemství nečekal takovéto „kolosální tajemno“.
„Myslím, že je zde ještě něco“
Čtenáři si možná vzpomenou, že 13.
května 2000, během vyhlášení beatifikace Františka a Jacinty ve
Fatimě kardinál Angelo Sodano, tehdejší vatikánský státní
sekretář, prohlásil, že tajemství hovoří o „biskupovi v bílém“,
který prochází mezi mrtvými těly mučedníků a nakonec „pod
střelbou padá k zemi zdánlivě mrtev“.
Kardinál Sodano dále pokračoval, že
se jednalo o předpověď atentátu na Jana Pavla II.
Přestože dav slova kardinála Sodana
ocenil bouřlivým potleskem, někteří začali pochybovat. Zpráva
agentury Associated Press ze dne 13. května 2000 cituje
portugalského prodejce aut Julia Estela: „Říkají, že se vše
odehrálo v minulosti. To není proroctví. Je to zklamání. Myslím,
že je zde ještě něco.“
Ano, mnoho katolíků si řeklo,
„myslím, že je zde něco víc.“
Když byla vize tajemství 26. června
2000 konečně zveřejněna, ukázalo se, že kardinál Sodano neříkal
pravdu. Tajemství neuvádí, že papež padne „zdánlivě mrtev“,
nýbrž že je zabit.
Toho si povšiml dokonce i
Washington Post, kde se v článku Third Secret Spurs More
Questions: Fatima Interpretation Departs from Vision (Třetí
tajemství vyvolává více otázek: Výklad Fatimy se liší od vidění)
ze dne 1. července 2000 uvádí:
„13. května přední vatikánský
představitel, kardinál Angelo Sodano, ohlásil brzké zveřejnění
pečlivě střeženého textu. Tvrdil, že třetí fatimské tajemství
nepředpovídá konec světa, jak mnozí spekulovali, nýbrž 13.
květen 1981, postřelení papeže Jana Pavla II. na Svatopetrském
náměstí.
Sodano řekl, že rukopis [...]
hovoří o ‚biskupovi v bílém‘, který, zatímco prochází mezi těly
mučedníků, ‚padne pod střelbou zdánlivě mrtev‘.
Ale text zveřejněný v pondělí (26.
června) nenechává žádné pochybnosti o biskupově osudu a uvádí,
že ‚je zabit skupinou vojáků, kteří na něho vystřelili několik
ran z pušek, několik šípů‘. Spolu s papežem umírají také
ostatní, biskupové i kněží, řeholníci, řeholnice a laici. Jan
Pavel přežil střelbu jednoho útočníka, Mehmeta Aliho Agcu, a
nikdo jiný z davu nebyl při tomto útoku zraněn.“
Je zřejmé, že kardinál Sodano
vykreslil falešný obraz třetího tajemství, neboť jej chtěl
násilně přizpůsobit chybnému výkladu.
Mnozí katolíci ihned srovnávali to,
co Vatikán zveřejnil jako třetí tajemství, se slovy kardinála
Ratzingera z roku 1984. Ve známém rozhovoru s Vittoriem Messorim
kardinál Ratzinger uvedl, že se tajemství týká „nebezpečí
ohrožujícího víru a život křesťanů, a tím i svět. A také významu
posledních časů.“ Kardinál dále vysvětlil, že „věci obsažené ve
třetím tajemství odpovídají tomu, co je ohlášeno v Písmu, a
shodují se s mnoha dalšími mariánskými zjeveními...“
Avšak vize papeže zabitého vojáky
nemusí nutně zobrazovat „nebezpečí ohrožující víru“ nebo
„poslední časy“. Těžko také nalezneme „další mariánská zjevení“,
která prorokují zastřelení papeže skupinou vojáků. V Písmu o tom
rovněž nenajdeme ani zmínku.
Na spekulacích také přidala ta
skutečnost, že uznávaní odborníci na Fatimu, jako např. otec
Joaquin Alonso a bratr Michel od Svaté Trojice, došli na základě
toho, co bylo o třetím tajemství řečeno dříve, k závěru, že
obsahuje proroctví o velké krizi víry v katolické církvi.
Odborníci říkají...
Kardinál Silvio Oddi o třetím
fatimském tajemství poznamenal:
„Nemá to nic společného s Gorbačovem.
Svatá Panna nás varuje před apostazí v Církvi.“
Zesnulý otec Joacquin Alonso (†
1981), který ve Fatimě působil šestnáct let jako oficiální
archivář a vedl se setrou Lucií mnoho rozhovorů, potvrzuje slova
kardinála Oddiho:
„Je proto nanejvýš pravděpodobné,
že text konkrétně zmiňuje krizi víry uvnitř Církve i zanedbávání
povinností samotných pastýřů [a] vnitřní boje v lůně Církve,
jakož i závažné zanedbávání pastýřských povinností nejvyšších
míst v hierarchii. [...]
V období předcházejícím slavnému
vítězství Neposkvrněného Srdce Mariina dojde k hrozným
událostem. To je obsahem třetí části tajemství. O jaké události
se jedná? Pokud ‚v Portugalsku zůstane dogma víry navždy
zachováno‘, pak z toho jasně vyplývá, že v ostatních částech
Církve budou pravdy víry zatemněny či dokonce zcela zmizí. [...]
Hovoří nezveřejněný text o
konkrétních okolnostech? Je dost dobře možné, že nehovoří pouze
o skutečné krizi víry v Církvi, ale, stejně jako např. tajemství
z La Salette, jsou zde zmíněny vnitřní boje mezi katolíky či
úpadek kněží a řeholníků. Možná, že dokonce hovoří o selhání
nejvyšší církevní hierarchie...“
Třetí fatimský biskup, Alberto
Cosme do Amaral, prohlásil ve svém projevu ve Vídni dne 10. září
1984:
„Jeho obsah se týká pouze naší
víry. Ztotožňovat [třetí] tajemství s předpověďmi katastrof nebo
nukleární zkázou znamená křivit jeho význam. Ztráta víry
světadílu je horší než zánik nějakého národa; a je pravdou, že
se v Evropě neustále víra ztrácí.“
Existuje také známý výrok kardinála
Luigiho Ciappiho, osobního teologa čtyř papežů až po Jana Pavla
II.:
„Ve třetím tajemství je, mimo jiné,
předpovězena velká apostaze v Církvi, počínaje nejvyššími
místy.“
Katolíci proto mají mnoho důvodů se
domnívat, že stále existuje část tajemství, která nebyla
zveřejněna a která se týká velkého odpadu od víry v Církvi.
Pozvedl ke světlu
Jsou ještě jiné důvody, proč se
domnívat, že existuje druhý text. Například svědectví biskupa
Venancia z Fatimy.
Když Svaté oficium kardinála
Ottavianiho požádalo v roce 1957 fatimského biskupa, aby
tajemství poslal do Vatikánu, místní biskup svěřil tento úkol
pomocnému biskupovi Venanciovi. V jednu chvíli, když byl biskup
Venancio s tajemstvím o samotě, pozvedl obálku ke světlu.
Povšiml si, že biskupova velká obálka obsahuje menší obálku
sestry Lucie. Uvnitř této obálky byl obyčejný list papíru
s lemem po každé straně, vzdáleným tři čtvrtě centimetru od
okraje. Bratr Michel zdůrazňuje, že se biskup Venancio „snažil
zjistit velikost papíru“. Proto díky biskupovi Venanciovi víme,
že konečné tajemství bylo napsáno na jednom malém listu papíru a
obsahovalo dvacet pět až třicet řádků.
Třetí tajemství zveřejněné 26.
června 2000 bylo napsáno sestrou Lucií na čtyřech listech papíru
a obsahovalo šedesát dva řádků. Zde se opět setkáváme s důkazem
o dvou textech tajemství.
Tento důkaz byl minulé léto
potvrzen.
„I kdybych o tom věděl více“
Antonio Socci se spojil s mladým
novinářem Solideem Paolinim, který vlastně vzbudil Socciho zájem
o třetí tajemství. Paolini mu velkoryse poskytl všechny
informace ohledně tajemství, které získal od bývalého sekretáře
papeže Jana XXIII., arcibiskupa Lorise Francesca Capovilly.
Ve svém popisu se budu přísně držet
pořadí událostí, tak jak je Socci uvádí ve své knize.
Solideo Paolini navštívil
arcibiskupa Capovillu 5. července 2006 v Sotto il Monta. Po
úvodní konverzaci Paolini arcibiskupovi sdělil důvod své
návštěvy, tedy novinářský průzkum o Fatimě. „Jelikož máte
informace z první ruky,“ řekl Paolini, „rád bych vám položil
několik otázek, zejména o třetím fatimském tajemství.“
Arcibiskup Capovilla nejprve
odpověděl: „Ne, opravdu ne, chci se vyhnout nedorozumění, neboť
to již bylo oficiálně zveřejněno. Držím se toho, co bylo řečeno.
I kdybych o tom věděl více, tak se musíme držet toho, co je
řečeno v oficiálních dokumentech.“
To je zajímavý přístup, který dává
tušit, jak Vatikán funguje. Vatikán publikoval své „oficiální
zjevení“ v dané věci a penzionovaný vatikánský prelát trvá na
tom, že se musí držet oficiálních dokumentů, dokonce „i kdyby o
tom věděl více“. Paolinimu bylo naznačeno, jak to v takových
věcech chodí, a zároveň poodhalena opona. Narážka znamenala:
„Ano, vím o tom více.“
Poté se arcibiskup usmál a
prohlásil: „Prosím, napište mi své otázky a já na ně odpovím.“
Řekl, že se podívá do svých materiálů, pokud je ještě má, neboť
již téměř vše daroval muzeu. S Paolinim se rozloučil se slovy:
„Něco vám pošlu, možná pár vět... prostě napište a počkejte.“
Pár vět? Co to může znamenat,
„pošlu vám pár vět“?, myslel si Paolini.
Tři dny později Paolini poslal
arcibiskupovi Capovillovi seznam otázek. 18. července Paolini
obdržel balík, který obsahoval arcibiskupovy odpovědi a několik
dokumentů z jeho archivu.
Paolini píše: „Na mé otázky ohledně
nezveřejněného textu třetího tajemství, který nebyl dosud
odtajněn a jehož existence je vzhledem k mnoha svědectvím více
než pravděpodobná, Mons. Capovilla (který, jak je známo, četl
třetí tajemství) doslova napsal: ‚Já nic nevím.‘“
Paolini byl překvapen. Arcibiskup
Capovilla četl tajemství, zná jeho obsah, mohl jasně potvrdit,
že v roce 2000 bylo zveřejněno celé třetí tajemství a nic jiného
ke zveřejnění nezbývá, a místo toho napíše: „Já nic nevím!“
Toto vyjádření, podle Paoliniho,
„svědčilo o svého druhu omerta siciliani“ – jistém zákonu
mlčenlivosti.
To však nebyl konec překvapení.
Balík od arcibiskupa Capovilly
obsahoval některé oficiální materiály a malý podepsaný lístek,
kde bylo napsáno:
14. července 2006
Drahý Solideo Paolini,
posílám Vám nějaké dokumenty ze
svého archivu. Doporučuji Vám, abyste si koupil publikaci
Fatimské poselství vydanou v roce 2000 Kongregací pro nauku
víry.
Mnoho požehnání
Loris Capovilla
Opravdu podivná rada! Arcibiskup
Capovilla musel jistě dobře vědět, že Paolini přeci dokument ze
dne 26. července, jehož se vlastně také týkal jeho výzkum, už
dávno má. Paolinimu bylo jasné, že je to další arcibiskupův
náznak. Znamenalo to: „Opět si přečtěte dokument z 26. července,
ale tentokrát ve světle dokumentů, které jsem Vám poslal!“
A Paolini skutečně mezi dokumenty
nalezl „tikající bombu“.
„Při porovnáním publikace vydané
Vatikánem s archivními dokumenty, které mi poslal sekretář Jana
XXIII.,“ uvádí Paolini, „jsem si ihned povšiml výmluvných
rozdílností ve ‚vyhrazených poznámkách‘ a otisku [oficiálního]
razítka, které stvrzují, že papež Pavel VI. četl tajemství 27.
června 1963, zatímco oficiální vatikánský dokument ze dne 26.
června 2000 tvrdí: ‚Pavel VI. četl obsah 27. března 1965 a
odeslal obálku do archivů Sant'Uffizia, neboť se rozhodl text
nezveřejnit.‘
Je zde tedy nesrovnalost v datech.
Oficiální vatikánský dokument od arcibiskupa Capovilly uvádí, že
Pavel VI. četl tajemství 27. června 1963, a oficiální vatikánský
dokument z 26. června 2000 říká, že stejný papež četl tajemství
27. března 1965.
Paolini ihned telefonoval
arcibiskupu Capovillovi, aby našel vysvětlení v rozdílnosti dat.
Arcibiskup byl ve své odpovědi poněkud vyhýbavý a prohlásil, že
„nehovoříme o Písmu“. Paolini odpověděl: „Ano, Vaše Excelence,
ale já hovořím o oficiálním vatikánském dokumentu, který je
jasný a vychází z archivních dokumentů!“ Mons. Capovilla
odvětil: „No, možná že Bertonův balíček [dokument ze dne 26.
června 2000] není stejný jako balíček Capovilly...“
V tu chvíli to Paolinimu došlo a
položil otázku za deset milionů: „Takže obě data jsou správná,
protože existují dva texty třetího tajemství?“
Po chvilce mlčení arcibiskup
Capovilla odpověděl: „Přesně tak!“
Je to poprvé, co oficiální
vatikánský činitel, byť již penzionovaný, potvrdil, že existuje,
Socciho slovy, „čtvrté tajemství, či lépe druhá část třetího
tajemství (zřejmě pokračování slov Panny Marie přerušených ve
druhém tajemství ‚etc.‘), která doposud nebyla zveřejněna a
jejíž osud se za zdmi Vatikánu ubíral jinou cestou.“
Katolíkům, kteří posledních šest
let čelili posměchu a pohrdaní za přesvědčení, že Vatikán
nezveřejnil celé tajemství, kteří tvrdili, že existují dva
texty, se nyní v Socciho knize Čtvrté fatimské tajemství
dostalo obhajoby.
Další rozpor: „Portugalský
dialekt“
Ve stejné kapitole Socci uvádí i
další důkazy, že existují dva texty tajemství. Jedním
z nejokatějších zmiňovaných nesouladů je „portugalský dialekt“,
který tajemství obsahuje.
Socci cituje slova kardinála
Ottavianiho, který prohlásil, že když Jan XXIII. otevřel obálku
[obsahující tajemství] a přečetl si její obsah, ihned vše
pochopil, přestože to bylo napsáno portugalsky. Avšak bratr
Michel do Svaté Trojice, autor knihy Toute la vérité sur
Fatima (Celá pravda o Fatimě), uvádí, že si papež povolal
jistého Mons. Tavarese, aby mu pomohl s překladem některých
portugalských výrazů. Také arcibiskup Capovilla potvrdil, že,
jelikož text obsahoval výrazy v portugalském dialektu, „byl
přivolán kněz jménem Mons. Tavares“.
Socci je toho názoru, že zmíněný
rozdíl v popisu událostí lze vysvětlit pouze existencí dvou
textů tajemství: jeden, jemuž Jan XXIII. porozuměl sám, a druhý,
který si vyžádal pomoc Mons. Tavarese.
Socci tuto svou teorii konzultoval
s Mariagrazií Russoovou, odbornicí na portugalský jazyk, která
provedla podrobnou analýzu textu tajemství zveřejněného v roce
2000 Vatikánem. Russoová nejenže došla k závěru, že v oficiálním
překladu čtyřstránkového portugalského textu sestry Lucie je
řada nepřesností (což je u tak důležitého dokumentu tristní),
ale nenašla v něm žádné místní ani dialektové výrazy, které by
vyžadovaly zvláštní pomoc rodilého Portugalce.
Jak se to mohlo stát?
Socci se snaží nalézt hypotetické
vysvětlení událostí, jež se odehrály v roce 2000. Je přesvědčen,
že když se Jan Pavel II. rozhodl zveřejnit tajemství, rozpoutala
se ve Vatikánu bitva mezi jednotlivými skupinami. Předpokládá,
že Jan Pavel II. a kardinál Ratzinger chtěli zveřejnit tajemství
celé, ale kardinál Sodano, tehdejší vatikánský státní sekretář,
byl proti. A (o)pozice státního sekretáře ve Vatikánu je velmi
významná. Došlo tedy ke kompromisu.
Vize „biskupa v bílém“, která je
sestrou Lucií popsána na čtyřech stránkách, bude nejprve
zveřejněna kardinálem Sodanem, spolu s jeho absurdním výkladem,
že tajemství není ničím jiným, než předpovědí pokusu o
zavraždění Jana Pavla II. v roce 1981.
Ve stejný den 13. května 2000,
během beatifikačního obřadu Jacinty a Františka, Jan Pavel II.
nepřímo ve svém kázání „odhalí“ druhou část, tu „hroznější“.
Právě zde Jan Pavel II. hovořil o slovech apokalypsy: „I ukázalo
se jiné znamení v nebi; hle, drak veliký, rudý“ [12, 3]. Tato
slova z prvního mešního čtení nás vybízejí k zamyšlení nad
velkým zápasem dobra a zla a ukazují, jak člověk, odsune-li Boha
stranou, nikdy nedosáhne štěstí, ale skončí sebezničením...
Fatimské poselství je voláním k obrácení, vyzývajícím lidstvo,
aby se varovalo „draka“, jehož „ocas stáhl (za sebou) třetinu
hvězd nebeských a shodil je na zemi“ [12, 4].
Církevní otcové tyto hvězdy vždy
vykládali jako kněžstvo a hvězdy stažené ocasem draka označují
velký počet kléru, který bude pod vlivem ďábla. To byl způsob,
jakým měl papež Jan Pavel II. naznačit, že třetí tajemství
předpovídá také velký odpad od víry.
Závěr
Socciho dvě stě padesáti pěti
stránková kniha obsahuje celou řadu dalších informací, které zde
vzhledem k jejich rozsahu nelze zmínit. Hovoří o přezírání
sestry Lucie papeži Janem XXIII. a Pavlem VI.; skutečnosti, že
neodtajněná část tajemství předpovídá hlubokou krizi víry a
možná obsahuje i varování ohledně II. vatikánského koncilu...
Jelikož uvedená publikace vyšla
v předním italském nakladatelství, lze předpokládat, že se jí
dostane širokého ohlasu a vzbudí vážnější diskusi. Recenze na
knihu vyšly v hlavních italských denících, včetně Corriere
della Sera, La Stampa, Libero a Il Giornale.
Nezbývá než doufat, že kniha bude
co nejdříve přeložena také do dalších jazyků.
Převzato z Catholic Family
News, leden 2007 (zkráceno).
Přeložil Isnard Kievit.
© Te Deum
2007 |