Agenda a spiritualita P.
Richarda Rohra (2. část)
Michal Kretschmer
Další omyly P. Rohra
 |
Věstník Centra pro akci a kontemplaci P. Richarda
Rohra OFM vyzývá k účasti na tzv. gay parade
(manifestačním pochodu sodomitů) v městě
Albuquerque: „Je to znamením proměňující a
osvobozující Boží milosti se takto sejít...“ |
|
|
P. Rohr vysvětluje – podle něj dost
matoucí – termín prvotní hřích především psychologicky.
Je třeba prvotního požehnání, pokřtění, aby byl tento hřích, to
jest zapamatovaná a držená kolektivní bolest, odčiněn a
překonán. Církev učila, že každý rodič bez výjimky předává svým
dětem určitý stupeň prvotního hříchu. Tradice říká, že toto
zranění bylo uzdraveno křtem. Jinými slovy, iniciace do velké
rodiny zjevila člověku, že ve skutečnosti je milovaným synem,
dokonce synem Božím. Tím se nesmývá prvotní hřích, naše
nekonečná schopnost sebeodmítání a sebenenávisti. Pravá iniciace
je předávání a osobní přijetí bezplatného daru a dědictví. Není
možné dovolit, aby nás určovala kolektivní lidská paměť a její
zapamatovaná zranění. „Nemusíte to nazývat prvotním hříchem,
abyste věděli, že něco takového existuje. Je to ona tragická
vada v řecké tragédii nebo v shakespearovském dramatu. Je to
stínové já, kterému nerozumíte. Je to něco iracionálního,
nesmyslného, sebezničujícího, sebevražedného, vnitřní rozdělení,
temná stránka, která se zdá být ve všem.“[1]
Je zřejmé, že toto pojetí prvotního hříchu je vzdáleno od učení
tridentského sněmu, který prohlašuje, že Adam „pro nás ztratil
od Boha přijatou svatost a spravedlnost“. Tento sněm sice hovoří
o překonání smrti duše křtem, ale zároveň konstatuje, že
v pokřtěných zůstává žádostivost, která je nám ponechána,
abychom bojovali, a která nemůže uškodit těm, kdo k ní
nepřivolují, nýbrž skrze milost Ježíše Krista s ní mužně bojují;
ten, kdo řádně bojuje, bude korunován. Pouhé duševní zranění je
tedy sice následek dědičného hříchu, ale není jím samým.
P. Rohr se obrací proti nauce o
zadostiučinění, které přinesl Bohu Ježíš svou smrtí na kříží.[2]
Považuje za neštěstí, že v křesťanské teologii (podle něj)
zvítězila mechanistická a právnická představa, že Bůh potřeboval
Ježíšovu krev, aby byl splacen jakýsi kosmický dluh. Jedná se o
hrozivou teorii pokání, která činí z Boha Otce obludu nemající
organický vztah ke svému stvoření a která nás miluje, jen když
se za to zaplatí dostatečným utrpením. Ježíš ale nesplácel žádný
dluh, zemřel proto, aby nám jeho smrt umožnila Boha milovat a
důvěřovat mu, abychom na jeho těle mohli vidět, jaký je Bůh.
Tridentský koncil však, když uvádí příčiny našeho ospravedlnění,
jako třetí z nich zmiňuje, že Ježíš Kristus, který nás miloval,
ještě když jsme byli jeho nepřátelé, nám skrze své nejsvětější
utrpení na dřevě kříže zasloužil ospravedlnění a Bohu Otci za
nás zadostiučinil.[3]
Podle P. Rohra mechanická teorie
zástupné oběti nahradila osobní proces individuálního
sebeobětování a rozvoje lásky. To vedlo ke ztrátě pozitivního a
spásného smyslu naší vlastní bolesti. Ježíšova oběť se tak stala
něčím, co on udělal za nás, a ne něčím, co nám odhalil a k čemu
nás přizval. Tato naše netransformovaná bolest vede pak k tomu,
že je lidmi promítána do nějakého obětního beránka, který je
nucen nést společné břímě. V tomto duchu vysvětluje P. Rohr
příběh o posedlém, který žije v hrobech [Luk 8, 26–39].
Gerasenští si vytvořili odpovídajícího obětního beránka, aby se
nemuseli setkávat s tvrdými pravdami o sobě. To snadno děláme i
my v různých formách rasismu, sexismu a imperialismu. „Přesný
problém nebo umístění obětního beránka je víceméně náhodný. Musí
se najít projekční plátno a taky se najde, ať jsou to hříšníci,
heretici, Židi, teroristi, komunisti, ženy, homosexuálové,
černoši nebo chudí. Nikdo z nich ve skutečnosti není pravým
problémem ani vaším problémem. Jenom je potřebujete k určitému
účelu. Vaše negativita a strach musí mít místo, kde se uhnízdí.“[4]
Nepopírám, že existuje tento mechanismus projekce vlastních
problémů navenek, je ale jednostranné vysvětlovat tak všechno, i
oprávněné rozhořčení proti zlu a jeho reprezentantům ve světě.
Je pravda, že Ježíš se obětoval za nás, ale P. Rohr ignoruje
teorii i praxi Církve ohledně obětí věřících opírající se o
slova apoštola v [Kol 1, 24].
P. Rohr vykládá psychologicky ducha
nečistoty jako nafouknuté lidské ego, které žádá, abychom
rozdělili svět na čistý a nečistý, úctyhodný a nedůstojný.
Náboženští lidé se totiž chtějí oddělit od zla, místo aby ho
transformovali. Pro příslušníky Talibánu nebo stoupence
katolické restaurace musí být zlo exorcizováno a eliminováno,
aby se jejich ego mohlo cítit nadřazené a bezpečné.[5]
Jsou zde ignorována taková místa Písma jako [1 Kor 5, 9], [2 Kor
6, 14] a [Ef 5, 7]. Těm, kdo touží po tom, aby Kristus nebyl
pouze králem jednotlivých duší, ale kraloval i ve společenských
institucích, tak podsouvá sobecké pohnutky.
Nepřekvapí nás, že P. Rohr se
nestará příliš o hříchy. Pocit viny podle jeho názoru nikdy
nepochází od Boha, nýbrž je výsledkem našeho mechanického
myšlení založeného na odměně a trestu. Uznat vinu ale není nic
jiného než rozpoznat, že to, co jsme učinili, odporuje Božímu
zákonu a že za to můžeme. Vina je něco objektivního, její
poznání a uznání je podmínkou návratu k Bohu (srv. [Oz 5, 15]).
Tridentský koncil učí,[6]
že ne vždy je Bohem s vinou odpuštěn i celý trest,
a na tom je pak založena i odpustková praxe Církve.
P. Rohr se obrací proti výlučně
patriarchální mluvě o Bohu. Je přesvědčen, že „obrazy a slova,
kterými zobrazujeme a vyjadřujeme Boha, mají hluboký význam pro
náš praktický život. Toto se stalo ústředním průlomem ve vědomí
v posledních desetiletích, zejména díky feministickým
teoložkám. Věřím, že Bůh je konečnou kombinací mužství a
ženství, ať už to znamená cokoli. Bůh je plně sexuální v
nejhlubším významu toho slova. Je mi proto jasné, že musíme
najít společné způsoby, jak uznávat, uctívat a pojmenovávat
ženskou povahu Boha, protože jsme po staletí svými metaforami
Boha příliš omezovali.“[7]
Je zřejmé, že zde i jinde usiluje P. Rohr o vyrovnání a
harmonizaci protikladů. Je sice samozřejmé, že o Bohu můžeme
mluvit jen analogicky, ale je třeba respektovat výroky Písma i
skutečnost, že Bůh se vtělil jako muž.
P. Rohr se domnívá, že kněžský úřad
není nesmazatelný, když Církev připouští odsvěcení. Při svěcení
kněží nejde podle něj o setkání s Bohem, jako je tomu ve křtu,
biřmování či eucharistii, nýbrž o povolání do určité role, které
může být dočasné. Rovněž úloha některých apoštolů byla
skupinová, historická a dočasná. Bůh používá lidi pro určité
účely a ne pro nějaké role či strukturované životní styly.[8]
Tady se ovšem jedná o heretické mínění, neboť tridentský koncil[9]
učí: „Protože v svátosti svěcení kněží, tak jako ve křtu a
biřmování, je vtištěn charakter, který nemůže být vymazán ani
odňat, odsuzuje svatý synod mínění těch, kteří tvrdí, že kněží
nové smlouvy mají jen dočasnou moc a že jednou řádně vysvěcení
se mohou zase stát laiky, když nevykonávají službu Božího
slova.“ Když P. Rohr v této souvislosti uvádí dočasnost působení
proroků Amose a Jonáše, zaměňuje charismata za trvalý řád
předávání milosti ve svátostech.
Na stránkách organizace Soulforce,
podporující homosexualitu, je zveřejněn pozdravný dopis R. Rohra
z roku 2000,[10]
v němž píše: „Ježíš přišel, aby nás přivedl k jednotě s Bohem,
kterého nazýval svým Otcem. Jak je smutné, když veřejným obrazem
naší Církve je stále skupina lidí, kteří nejprve soudí, snadno
vylučují a užívají teologické argumenty, aby kryly základní
politické postoje ohledně moci, image a ovlivňování voličů. To
jsou věci, o které se Ježíš velmi málo staral, ve skutečnosti
jimi pohrdal. Konečně mám skupinu horlivých křesťanů, kteří jsou
ochotni užít ukázněné a křesťanské prostředky proti pochybením
Církve v žití evangelia. Křesťané tak, mimo hlavní proud, činili
v hnutí za zrušení otroctví, v hnutí občanských práv proti
rasismu a v protiválečném hnutí. … Naši gayové, lesbické,
bisexuální a transsexuální bratři a sestry byli ponecháni mimo
Kristovo království milosti příliš dlouho. Děkuji Soulforce pro
její odvahu, zasvěcení se a prohlášení křesťanského nenásilí při
usilování o spravedlnost a pravdu.“ Zde je vhodné ještě dodat,
že Soulforce požaduje od americké biskupské konference, aby
zastavila spirituální násilí proti sexuálním minoritám a
podporovala začlenění těchto katolíků do všech aspektů
církevního života.
Kritika sexuální morálky Církve je
vůbec P. Rohrovi blízká. Morálku vykládá zájmem vládnoucí třídy.
„Tak nejsou žádné výjimky ze šestého přikázání „Nesesmilníš!“,
zatímco páté přikázání „Nezabiješ!“ se dá obejít. Je to proto,
že vlády a mocní vždycky chtěli mít své výmluvy, aby mohli
zabíjet. A my jsme jim dali ospravedlnění pro trest smrti a pro
‚spravedlivou‘ válku. Tomu říkám institucionalizovaná temnota.“[11]
Homosexuální osoby jsou podle něj vybaveni jakýmsi darem.
V takovém člověku „máme mužský a ženský obraz v jednom. Proto se
gayů a lesbiček hrozně bojíme. Jsou obrazem toho, co bychom my
všichni měli integrovat, jsou obrazem kontra-sexuálna. My
všichni bychom měli v sobě samých spojovat mužství a ženství.
Jsme tak zděšeni onou celistvostí, že ti, kdo ji představují,
jsou ve většině kultur založených na nadvládě a patriarchátu
nenáviděni. Je zajímavé, že pro více holistické kultury, jako
jsou američtí Indiáni a někteří Asiaté, není homosexualita
žádným tabu. Tyto kultury snadno rozpoznávají tajemství a
paradox všech lidských věcí.“[12]
Odpor vůči homosexuálům vysvětluje psychologicky jako vlastní
stín, jako to, čeho se bojíme, co popíráme a nenávidíme. Vyplývá
z toho, že „vidíme mužskou a ženskou část sebe sama, kterých se
tak bojíme. Nicméně ty všechny zatlačujeme do kouta, utíkáme od
nich a spíláme jim. Zavíráme je do vězení, a pak si o nich
myslíme, že oni jsou ti špatní a zlí, zatímco my jsme dobří.“[13]
Ve skutečnosti v rukou lidí na okraji, příslušníků jiných ras,
náboženství, ideologií a pohlaví spočívá dar pro nás.
Patriarchát je pro Rohra zlem, je
výrazem pevného řádu, který jako by byl důležitější než štěstí.
Patriarchát „posloužil k odlidštění a tedy despiritualizaci
celých generací ras, národů, profesí, žen, sexuálních menšin,
postižených lidí, lidí slabých a starých, jež ti mocní jsou
schopni kulturně odrovnat a propustit jako nepotřebné“.[14]
Nepřekvapuje, že P. Rohr se plně
hlásí k II. vatikánskému koncilu a odmítá kritiku pokoncilních
změn. Úspěch koncilu do určité míry připisuje takovým
myslitelům, jako je třeba Karl Rahner, kteří úspěšně integrovali
moderní filosofii a vědu do široké intelektuální syntézy a tak
pomohli biskupům nahlédnout, že Církev může k vyjadřování víry
používat modernější způsoby. Podle něj kritikové koncilu jen lpí
na tradici z posledních století a opomíjejí dvoutisíciletou
historii růstu a obnovy v Církvi. Zde by bylo možno argumentovat
organickým růstem a rozvojem forem života v Církvi v protikladu
k svévolným novotám odporujícím předchozí tradici, ale to bychom
se dostali k delšímu pojednání překračujícímu rámec tohoto
článku.
P. Rohr poukazuje na temnou stranu
církevní historie, na to, že „byla příliš poplatná evropským a
italským způsobům týkajících se jednotlivostí. Církev také někdy
požadovala legalistickou poslušnost namísto osobní svatosti a
trvala na stávajícím pořádku víc než na sociální transformaci.
Často chybně požadovala konformitu ke společenství a potlačovala
individualitu. Katolictví prý také trpělo svými vlastními
odrůdami fundamentalismu a dogmatismu, namířeného proti rozumu.“[15]
Církev vedla lidi, aby se identifikovali s jejími autoritářskými
způsoby, a nevedla je k osobní zkušenosti s Bohem. Úzkoprse je
vedla jen k dodržování desatera a vyhýbání se sexuální
nečistotě. Nevedla je k osobní odpovědnosti za formování světa
podle Božího království. Důsledkem je krize víry a morálky
v Církvi.
Současné vedení Církve je, podle
něj, autoritářské, nenaslouchá lidem, kterých se týká jeho
rozhodnutí. Oblastmi nesouhlasu je schopnost žen zastávat
církevní funkce, jejich místo v rodině a společnosti, morálnost
některých sexuálních praktik. „Je mnoho neshod v oblasti
sexuality, protože patriarchální vedení není srozuměno s
netradičními sexuálními rolemi a praxí.“ P. Rohr kritizuje také
odpor (vedení Církve) proti těm, kdo vyjadřují víru slovy, které
se nepřizpůsobují dosavadním výrokům. Tito, jak je nazývá,
konzervativci prý zapomínají na vývoj církevního učení a na to,
že v měnícím se světě se musí měnit i způsob, jímž se hovoří o
evangeliu, tak, aby nebyl archaický. Lituje, že před časem byl
Pierre Teilhard de Chardin umlčen Vatikánem za své názory na
evoluci, i toho, že Církev stejně autoritářsky odsoudila Hanse
Künga, Leonarda Buffa a Charlese Currana, což způsobilo v Církvi
konflikt.
„Bůh nám zdá se říká, že je čas,
aby Církev našla novou identitu, protože naše stará katolická
identita se odlupuje a my jsme k hledání přinuceni. Jak říká
tradiční katolická modlitba, když Bůh sešle svého Svatého Ducha,
Duch obnoví tvář země.“[16]
P. Rohr je zastáncem
latinskoamerického modelu základních společenství věřících místo
velkých farností a také teologie osvobození. Chválí, že tamní
pastýři „vyhodili tradiční učebnice teologie, přinesli Písmo
lidem a ptali se jich, co pro ně Boží slovo znamená“.[17]
Toto zaměření teologie na řešení problémů doby, v kontextu
poselství evangelia, je dle něj mužštější než tradiční „čistě
ženský model teologie a spirituality“. Ne náhodou se jím
založená organizace jmenuje Centrum pro akci a kontemplaci,
přičemž slovo akce je na prvém místě, protože prý kontemplace
předpokládá jednání, posouvání se za hranice svého já
poskytující jiné podněty než vlastní sebestředné já. Lidé nahoře
si mohou dovolit být konzervativní, „dělat do“ náboženství a
jezdit na duchovní cvičení, kdežto lidé dole, kteří jsou
konfrontováni s drtivou realitou, ve které žijí, musí vést zápas
za osvobození a napojit se na tvůrčí mužskou energii.
Závěr
P. Rohr může nepochybně oslovit
svým důrazem na zkušenost, akci, rozpoznání vlastních zranění,
přijetí své omezenosti, odpovědnost, mužskou spiritualitu, úsilí
o vnitřní celistvost člověka a kontemplaci. Tato témata však
pojednává jednostranně, v opozici proti víře, církevním obřadům
a institucím. Pokud jsme pevně zakotveni ve víře, může být naše
seznámení s jeho dílem a přijetí některých jeho přístupů
přínosem, pokud je ovšem bereme jako něco, co doplňuje
racionalitu naší víry a tradiční formy naší zbožnosti.
Důraz na psychologii vnitřní
proměny a na zkušenost duchovní cesty ale vede P. Rohra
k nesprávným názorům na víru, Církev a potřebu mít pevně
zformulovánu její nauku. Přílišné psychologizování má za
následek deformované chápání prvotního hříchu, Kristovy oběti a
jeho zadostiučinění za naše hříchy, a také zeslabení významu
námi spáchaných hříchů, ze kterých se pak jako nejhorší jeví
autoritářství, prosazování moci, zatímco jiné, zejména proti
šestému přikázání, jsou bagatelizovány až popírány. Zejména
odpor proti potridentské tradici Církve ho vede k nekritické
interpretaci II. vatikánského koncilu a podpoře neortodoxních
teologů, programů a hnutí.
Z důvodu rozsahu článku nebylo
možné se zabývat postoji P. Rohra šířeji, ani více komentovat a
zdůvodňovat všechna jeho nesprávná tvrzení, o nichž věřím, že je
čtenáři rozpoznají.
[1]
Adamův návrat, kap. 3.
[2]
Adamův návrat – poznámka 26.
[3]
Sess. VI. De iustificatione, cpt. 7 – pro nobis Deo Patri
satisfecit.
[4]
Adamův návrat, kap. 5.
[6]
Sess. XIV. De sanctissimo poenitentiae sacramento, can. 12.
[7]
Adamův návrat, Úvodní slovo.
[8]
Adamův návrat – poznámka 84.
[9]
Sess. XXIII. De sacramento ordinis, cpt. 4.
[11]
Radikální milost, středa druhého týdne adventního.
[12]
Radikální milost, úterý dvacátého sedmého týdne
v mezidobí.
[13]
Radikální milost, sobota dvacátého osmého týdne
v mezidobí.
[14]
Radikální milost, sobota po čtvrté neděli
velikonoční.
[15]
Proč být katolíkem, kap. 4.8.
[16]
Proč být katolíkem, kap. 6.5.
[17]
Divoký muž, kap. XXII.
© Te Deum
2007 |